قزوین - ایرنا - معاون نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: مهمترین چالش در حوزه سوادآموزی عرضه محوری و کمبود تقاضای آن است تا جایی که افراد بی‌سواد انگیزه و احساس نیاز به شرکت در دوره‌های سوادآموزی را پیدا نمی‌کنند.

کبری جعفربگلو روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اهمیت موضوع سوادآموزی در رشد فرهنگ و کاهش آسیب‌های اجتماعی لازم است تمام دستگاه‌های اجرایی، نهادهای دولتی و سمن‌ها برای شناسایی و جذب بی‌سوادان و فرهنگ‌سازی در بین گروه‌های هدف با آموزش و پرورش همکاری کنند.
وی با اشاره به مهمترین دستاوردهای نهضت سوادآموزی طی ۴۰ سال اخیر در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، اضافه کرد: این گروه سنی مورد هدف درصد باسوادی استان قزوین را از ۵۸.۳۱ درصد در سال ۵۵ را به ۹۶.۳ درصد در سال ۹۵ رسانده است.
این مسوول، میانگین رشد سوادآموزی این گروه سنی در کشور را ۹۴.۷ درصد اعلام و یادآور شد: استان قزوین خوشبختانه بالاتر از میانگین کشوری بوده و از این نظر جزو ۱۰ استان برتر کشور است.
به گفته وی، قدر مطلق بی‌سوادی در استان قزوین نیز از ۱۶۴ هزار و ۵۱۶ نفر در سال ۵۵ به ۳۰ هزار و ۷۲۰ نفر در سال ۹۵ کاهش یافته است.
جعفربگلو با اشاره به کاهش نابرابری باسوادان شهری و روستایی استان قزوین از ۳۱ درصد در سال ۵۵ به ۱۰.۸ درصد در سال ۹۵، اظهار داشت: نابربرای باسوادی زنان و مردان قزوینی نیز از ۲۶ درصد پیش از انقلاب به ۶.۹ درصد رسیده است.
وی تصریح کرد: براساس سرشماری سال ۹۵ تعداد با سوادان استان ۸۰۸ هزار و ۵۰۳ نفر، یعنی معادل ۹۶.۳ درصد و تعداد بی سوادان نیز ۳۰ هزار و ۷۲۱ نفر، معادل ۳.۷ درصد اعلام شده است.
جعفربگلو با اشاره به فعالیت‌های نهضت سوادآموزی استان قزوین گفت: ارایه خدمات آموزش‌های رایگان دوره‌های سه گانه سواد آموزی (معادل مدرک سوم ابتدایی) انتقال (معادل مدرک ششم ابتدایی) و تحکیم (به منظور توسعه و تحکیم سواد برای جلوگیری از بازگشت به بی سوادی) از جمله این اقدامات است.
وی خاطرنشان کرد: حجم ابلاغی از سوی سازمان نهضت سوادآموزی برای امسال در سه دوره سوادآموزی، انتقال، تحکیم و طرح های مکمل ۶ هزار نفر بوده است.
معاون نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه در دنیای امروزی سواد تعریف نوینی به خود گرفته، افزود: امروز باسواد به فردی گفته می‌شود که توانایی ایجاد تغییر در زندگی خود را داشته باشد یعنی شخصی با سواد تلقی می‌شود که بتواند با استفاده از آموخته‌های خود تغییری در زندگی ایجاد کند.
این مسوول با اشاره به سایر فعالیت‌های سوادآموزی، اضافه کرد: طرح آموزش مهارت‌های اساسی زندگی، اجتماعی و حقوق شهروندی به منظور ارتقای سطح فرهنگ جامعه به عنوان افراد مولد جامعه و خانواده در مراکز یادگیری محلی ارایه می‌شود.
جعفربگلو، اجرای طرح آموزش رایانه به منظور یادگیری مهارت‌های رایانه در کنار سوادآموزی با توجه به نیاز روز، طرح آموزش زندانیان، آموزش عشایر، اتباع و کمیساریا، زنان و دختران روستایی و عشایر، حلقه‌های کتابخوانی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و تقویت مهارت خواندن با خانواده و طرح آموزش عملی نماز را از دیگر وظایف این معاونت به سوادآموزان عنوان کرد.
وی با بیان اینکه طرح کارگری و اصناف نیز امسال برای نخستین مرتبه اجرا و در قالب آن محتوای کاربردی برای کارگران ارایه خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به تاثیر سواد در توسعه و پیشرفت جامعه در واقع می‌توان گفت پویایی هر جامعه بسته به یادگیری و ارتقای سطح دانش مردمان آن سرزمین است و اگر این اتفاق بیافتد به خودی خود فرهنگ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به دنبال آن توسعه خواهد یافت.
وی اظهار داشت: سوادآموزی در واقع فرصت دومی است در راستای عدالت آموزشی برای افرادی که فرصت نخست آموزش را از دست داده‌اند تا جایی که هر قدر مردم جامعه از آموزش بیشتر و با کیفیت‌تری برخوردار باشند هزینه اجتماعی از قبیل سرقت، جرم و جنایت نیز کاهش می‌یابد.