تهران- ایرنا- عضو شورای شهر تهران با انتقاد از توقف اخذ بهای خدمات درصدی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی گفت: خسارت تعلل شهرداری تهران در اجرای این دستورالعمل و عدم دریافت اطلاعات سفرها و اخذ دو درصد بهای خدمات، تا همین حالا بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان شده است.

بهاره آروین امروز سه شنبه در یکصد و هشتاد ششمین جلسه شورای شهر تهران افزود: بر اساس کدام مجوز قانونی این توقف و بخشش از منافع شهروندان تهرانی انجام شده است!؟ بهای خدمات استفاده از زیرساخت‌های شهری توسط این شرکت‌ها که طبق قوانین و اسنادبالادست و با پیگیری‌های فراوان و پس از سال‌ها با میانجی‌گری وزارت کشور و توافق طرفین محقق و اجرایی شده است چرا باید با تصمیم شخصی شهردار معلق شود؟

این عضو شورای شهر ادامه داد: دستورالعمل وزارت کشور در خصوص اخذ ۲ درصد بهای خدمات از شرکت‌های مذکور، مهرماه ابلاغ شده و باید ظرف حداکثر یک ماه اجرایی می‌شد.

آروین دلیل عدم اجرای دستورالعمل را گران شدن قیمت سوخت عنوان کرد و اظهارداشت: شگفت آور است که جناب شهردار به جای آن‌که مصرانه و پیگیرانه به دنبال اجرای قانون و وصول سهم شهر و شهروندان از محل افزایش قیمت سوخت برای گسترش حمل و نقل عمومی باشند، همین آب باریکه منابع قانونی را هم شخصا تخفیف می‌دهند و می‌بخشند.  

وی تصریح کرد: آشکار است که افزایش سفر با تاکسی‌های اینترنتی، افزایش استفاده از خودرو به ضرر استفاده از حمل و نقل عمومی است و  این تخفیف و بخشش غیرقانونی، کمک و تشویق خودرومحوری به جای هزینه‌کرد در جهت افزایش کمیت و کیفیت حمل‌ونقل عمومی است؛  سیاستی که هیچ سازگاری‌ای با اولویت‌های شورای شهر در جهت کاهش خودرومحوری و افزایش سفر با حمل و نقل عمومی ندارد.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: جای پرسش جدی است در شرایطی که عموم مردم هر روز در مترو و اتوبوس له می‌شوند، چرا شهردار تهران باید دنبال منافع شرکت‌های تاکسی اینترنتی باشد!؟

به عقیده آروین، این تخفیف و بخشش، در شرایط فعلی مالی و اقتصادی شهرداری تهران، جز کوتاه آمدن در برابر منفعت گروه‌های ذینفع به ضرر منافع عموم شهروندان توجیه دیگری ندارد و شهردار باید در این زمینه پاسخگو باشد.

عضو هیات رئیسه شورای شهر به شهردار تهران  به دلیل آنچه که آن را «پذیرش مسئولیت راه‌اندازی ناایمن خط مترو هشتگرد- گلشهر» توسط شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه توصیف کرد، تذکر داد.

وی توضیح داد: راه‌اندازی این خط در هیچ‌یک از اسناد و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران از جمله بودجه سنواتی و برنامه پنج‌ساله دوم و سوم شهر تهران مورد اشاره قرار نگرفته است چه رسد به آن‌ که دراولویت قرار گیرد آن‌هم در شرایطی که حمل و نقل عمومی به ویژه مترو در شهر تهران باتوجه به افزایش تقاضا و عدم پاسخ موثر به این تقاضا، در شرایط نامطلوبی به لحاظ کیفیت خدمات قرار دارد.  

وی ادامه داد: نکته قابل تامل آن است که وضعیت نامطلوب خدمات‌دهی به شهروندان در مترو تهران، بیش از هر چیز ناشی از تعهدات انباشته و پرداخت نشده سهم دولت از گسترش حمل و نقل عمومی است.

به گفته آروین، تبصره ۱۷ بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران ناظر به همین عدم ایفای تعهدات دولت است و متاسفانه سالهاست به یک حکم ظاهرا دائمی تبدیل شده است که ناشی از عدم پرداخت صدها میلیارد تومان سهم سالانه دولت از هزینه تمام شده سفرها با مترو است.

وی افزود: سهم یادشده سال‌هاست برخلاف قوانین مصرح موجود، توسط دولت نادیده انگاشته شده و پرداخت نمی‌شود و از این رو شهرداری در تمام سالیان گذشته ناگزیر از جبران و پرداخت سهم دولت در هزینه‌های تمام شده سفر با مترو نیز بوده است و هرساله در قالب تبصره بودجه به صورت یک کسری پنهان چندصدمیلیاردی در زمان تصویب بودجه شهرداری تهران خود را نشان می‌دهد.  

این عضو شورا تصریح کرد: درحالی‌که دولت دارای چنین تعهدات انباشته و پرداخت نشده‌ای است، امروز با فشار بخش‌های ذیربط در دولت، شهرداری تهران علی‌رغم مخالفت اولیه که طی نامه شهردار تهران در تاریخ سیزدهم مهرماه ۹۸  اعلام شده،  مسئولیت راه‌اندازی و افتتاح خط مترو گلشهر-هشتگرد توسط شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه را پذیرفته است، آنهم خطی که از حداقل تجهیزات و استانداردهای ایمنی لازم برخوردار نیست و تخمین زده می‌شود برای تکمیل نهایی آن، دست‌کم ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

وی تاکید کرد: جای پرسش جدی است که در این اوضاع و شرایط مالی و اقتصادی که شهرداری تهران در خدمات‌رسانی به شهروندان با مشکلات جدی مواجه است، چرا باید این افتتاح چنین هزینه هنگفتی را روی دست شهر و شهروندان تهرانی بگذارد!؟ چرا ناایمنی جدی این خط که جان همه مسافران این خط را تهدید می‌کند، باید به دوش شورا و شهرداری تهران گذاشته شود!؟

آروین افزود: «جناب آقای شهردار با کدام مجوز شورا، چنین مسئولیت و هزینه‌ای را به شهر و شهروندان تهرانی بار می‌کنند درحالی‌که در هیچ‌یک از اسناد و مصوبات و برنامه‌ها، راه‌اندازی این خط هیچ اولویتی نداشته است؟ چرا ایشان به جای ایستادگی بر سر وصول سهم دولت از حمل و نقل عمومی، در برابر فشارهای ناموجه برای افتتاح و برش روبان یک خط کاملا ناایمن و نصفه‌کاره توسط مسئولین دولتی کوتاه می‌آیند بدون اینکه حداقل بخشی از مطالبات شهرداری تهران از دولت در مورد هزینه‌های تمام شده مترو را وصول کرده باشند؟ »

خط متروی گلشهر کرج - شهر جدید هشتگرد در استان البرز صبح امروز سه شنبه با حضور دکتر حسن روحانی رییس جمهوری آغاز به کار کرد.

پروژه خط ریلی گلشهرکرج - شهرجدید هشتگرد به طول ۲۶ کیلومتر در ادامه خط پنج صادقیه تهران  تهران احداث شده  که جابه جایی روزانه ۲۵۰ هزار نفر مسافر بین کلانشهر تهران، کرج، شهر جدید هشتگرد و مناطق پیرامونی در افق این  پروژه پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایرنا، طول زمان سفر پیش‌بینی شده از شهرجدید هشتگرد تا صادقیه تهران حدود ۴۰ دقیقه است.  عملیات اجرایی این پروژه  از سال ۹۰ آغاز شد و با وجود مشکلات فراوان، با کمک و حمایت دولت در یک سال اخیر سرعت گرفت و با کار شبانه روزی بخش اجرایی اکنون به نقطه پایانی رسیده است.

برای اجرای این پروژه  اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان هزینه شده است.