همایون امیرزاده در نشست مشترک روابط عمومی های هم خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جایگاه و اهمیت کار و وظیفه روابط عمومی ها، افزود: در هیچ برههای از نظام نقش روابط عمومیها تا این اندازه اهمیت پیدا نکرده و اگر هر سازمانی واقعیتهای امروز جامعه را نپذیرد، در پیمودن مسیر پیش رو موفق نخواهد بود. اگر قصد داریم روابط عمومی را به عنوان رکن قوی اطلاعرسانی مطرح کنیم، باید با برنامهریزی و ایجاد سیستمهای صحیح ارتباطی، مدیران را نسبت به این موضوع اقناع کنیم.
تاکید بر امانت داری روابط عمومی ها
وی ادامه داد: اگر بنا است روابط عمومیها نقش اساسی خود را به عنوان پل ارتباطی میان مخاطب و مدیران نهادها ایفا کنند، طبیعتا باید نقش نهاد روابط عمومی از سوی مدیران و سازمانهای ما به رسمیت شناخته شود. اگر سازمانها به نقش نهادی روابط عمومی ها اعتنا داشته باشند، این پل ارتباطی ایجاد خواهد شد، در غیر این صورت میزان اعتماد در جامعه هم از میان خواهد رفت. البته از سوی دیگر روابط عمومی نیز باید در انتقال دغدغهها و نظرات مردم به مدیران امانتدار باشد، چرا که در غیر این صورت به بیراهه می رود.
امیرزاده تاکید کرد: اگر روابط عمومی نتواند بر مهارت های ارتباطی دست پیدا کند و در ایجاد پل ارتباطی بین سازمان و مردم ناتوان باشد غیر از ایجاد هزینه، کاری از پیش نمی برد.
پذیرش و حرمت گذاری سازمان به نقش نهادی روابط عمومی
وی تصریح کرد: نقش دیگر روابط عمومی کمک به افزایش تاب آوری و سعه صدر سازمان در مقابل فشار افکار عمومی است، اگر سازمان در مواجهه با شرایط ناشی از فشار افکار عمومی نتواند واکنش سنجیده، به هنگام و مقبول داشته باشد اتخاذ مواضعی آشفته و غیراستاندارد دور از انتظار نیست.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: روابط عمومی باید با ارتقا، بسط و تعیین ارتباطات درون سازمانی به پشتوانه غیر قابل انکار سازمان تبدیل شود، پذیرش و حرمت گذاری سازمان به نقش نهادی روابط عمومی و بهره مندی روابط عمومی از دانش و مهارت مورد نیاز می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف سازد.
روابط عمومیها به دنبال پیریزی مدلهای ارتباطی جدید
براساس اعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی با اشاره به ظهور فناوریهای نوین و گسترش تکنولوژی در دنیای امروز گفت: اتفاقات فناورانه امروز در این حوزهها شکل و فضای اطلاعرسانی در دنیا را دگرگون کرده است. پلتفرمهای مختلف و متنوعی که در این حوزه مورد استفاده قرار گرفتهاند، معنای جدیدی از اطلاعرسانی را در جامعه ایجاد کرده است. بر این اساس معتقدم که روابط عمومیها امروز باید به دنبال پیریزی مدلهای ارتباطی جدید باشد. چراکه اطلاع رسانی با شکل و شمایل سنتی در جامعه موضوعیت ندارد و هرچقدر هم بخواهیم بر بستر ملال آور سنتی دست به تولید محتوا بزنیم، دیده، خوانده و شنیده نمیشود.
تاکید بر هم افزایی دستگاههای مختلف زیر مجموعه وزارت فرهنگ
امیرزاده در ادامه با تأکید بر همافزایی دستگاههای مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما اگر از ظرفیتهای موجود در این وزارتخانه و نهادها و دستگاههای تابعه در تهران و شهرستانها استفاده نکنیم، توفیقی نخواهیم داشت. امروز در بحث تولید محتوا اتفاقات خوبی در وزارتخانه رخ داده و در حوزه معاونت های مختلف تولیداتی داشتهایم. چراکه نگاه ما به گونه ای بوده که هرکجا محتوای منسجمی وجود داشته باشد برای تولید کارهای ملموس در تولید محتوا دریغ نکنیم.
تشکیل «شورای ارتباطی معاونتها»
وی در ادامه از دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تشکیل «شورای ارتباطی معاونتها» خبر داد و گفت: تشکیل شورای ارتباطی به عنوان حلقه مشورتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میتواند به پیشبرد امور در گستره بزرگتری کمک کند. اگر روابط عمومی زودتر از دیگران نتواند تشخیص دهد که در افکار عمومی جامعه چه جریانی در حال شکلگیری است نمیتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد.
امیرزاده، گفت: با تشریح وضعیت انتشار اخبار، انتقادات و شبهات مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک ماه گذشته، گفت: به عنوان روابط عمومی وظیفه داریم که این موارد را دنبال کنیم و با اطلاع کامل از دلایل انتشار این اخبار، مدیران مجموعه خود را نسبت به آن توجیه کنیم. چرا که در غیر این صورت، رسوبات آن در افکار عمومی نقش خواهد بست.
در ادامه این نشست مدیران و نمایندگان روابط عمومی های حاضر در این نشست به ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.