تهران-ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: نیاز است حلقه مفقوده «حکمرانی داده» را دریابیم در غیر اینصورت نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم زیرا داده‌ها موجود هستند اما نظم و حکمرانی صحیحی ندارند.

مهدی غضنفری روز سه شنبه در همایش «کریدور کار آفرینی داده باز ایران» در دانشگاه علم و صنعت با اشاره به موضوع  رمز دوم پویا بانک اظهار داشت: این طرح اجرا شد اما بهتر آن بود پیش از آنکه طرحی اجرا شود به کاوستان (مرکز داده کاوی و نوآوری باز) سپرده و بهترین راه حل ارائه شود.

وی افزود: مسائل چند وجهی با رویکردهای چند وجهی قابل حل هستند و با یک ذهن قابل انجام نیست، امروز کریدور کارآفرینی داده باز این مسائل را با راه حل های مختلف بررسی می کند.

وزیر اسبق وزارت صمت اظهار داشت: روش کاوستان جعبه دانش (روش و خبرگی)، آماده شو، دورخیز کن، ره کاوی کن و در نهایت جامعه بنگاه ها است و نوآوری باز در دانشگاه تبدیل به R&D  گسترده شده است.

غضنفری عنوان کرد: تحلیل گران داده بهترین درآمد و موقعیت شغلی را در سطح دنیا دارند و در بسیاری از تجربیات از علم داده استفاده می شود زیرا این علم گمشده ها را پیدا می کند، داده ها اتم های دانش هستند که آنها را به ملکول دانش تبدیل می کنیم.

وی تصریح کرد: توسط علم داده و نوآوری باز باید حکمرانی داده شکل گیرد، اکنون در کشور داده ها به اندازه ای زیاد شده اند که باید یک حکمرانی، قانون و قاعده داشته باشد و ما نیازمند این هستیم که به داده ها در علم حکمرانی که در سطح استراتژیک است نظم دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: نوآوری باز یعنی به جوانان راهکار می دهند و برای این راهکار از خود جامعه کمک می گیرند همچنین تعاملی بین شرکت‌ها و مردم است و کاوستان این ارتباط را شکل می دهد به نوعی طرح مساله و حل آن با بهترین راه حل با کاوستان است.

وی در خصوص مراحل عملکرد کاوستان گفت: آماده شو (طرح مساله)، دورخیز شو (دوره های توانمندسازی و حل مساله با نوآوری باز)، ره کاوی کن  (رویداد نهایی، اعطای جوایز به طرح های برگزیده، ارزیابی ایده ها توسط داوران) و در نهایت ارائه راه حل مراحل عملکرد کاوستان است به طور کلی کاوستان جریان اجتماعی و اقتصادی بزرگ راه اندازی می کند که محصول نهایی آن کارآفرینی و اشتغال، حل مساله نهادهای دولتی و شرکت ها است.