تهران- ایرنا- نایب رییس انجمن همگن قطعه‌سازان استان تهران گفت: در سال هایی که خوب نفت می‌فروشیم، دیگر کسی به فکر توسعه صنعت قطعه‌سازی با استفاده از مزیت‌های نسبی داخل کشور نیست و سرمایه‌گذاران به سراغ واردات قطعه و خودرو می‌روند، اما هر زمان صادرات نفت کاهش می‌یابد تازه به فکر ارتقای داخلی‌سازی می‌افتیم.

«امیرحسین جلالی» امروز (سه‌شنبه) در همایش «فریادهای ناشنیده از صنعت خودروسازی»‌ در محل دانشگاه تهران افزود: مشکل اصلی صنعت خودرو، نداشتن نقشه راه درست و مناسب است و به همین دلیل نمی‌توان ساز وکار مناسبی برای دستیابی به اهداف آن مشخص کرد.

به گفته این مقام صنفی، از ابتدای انقلاب تاکنون همواره درگیر دو مساله اساسی تولید خودروی ملی یا صنعت قطعه‌سازی قدرتمند با استفاده از مزیت های نسبی کشور برای دستیابی به تراز ارزی مثبت با انجام صادرات قطعات و وصل شدن به زنجیره تامین خودروسازان خارجی بوده و هستیم.

جلالی، مهمترین ساز وکار دستیابی به اهداف صنعت خودروسازی را بهره‌مندی از نیروهای انسانی کارآمد برشمرد، اما به نظر می‌رسد در این راستا مواد و مطالب درسی، متناسب با نیازهای روز صنعت خودرو و قطعه‌سازی نیستند.

وی بیان داشت: در حالی که مواد اولیه‌ای همچون فولاد، مس، آلومینیوم و مواد پلاستیکی از سوی شرکت‌های مادر تخصصی داخلی تولید می‌شود، اما شاهدیم قیمت‌های فروش‌شان را با دلار تنظیم می‌کنند، این در حالی است که تولیدکننده داخلی باید پیش پرداخت داشته و بعد از چند ماه مواد مورد نیاز خود را از آنها تحویل بگیرد.

نایب رییس انجمن همگن قطعه‌سازان استان تهران ادامه داد: در چنین شرایطی، قطعه‌سازان و تولیدکنندگان زنجیره تامین خودروسازان ناچارند تا قیمت‌های خود را نیز بالا ببرند، هرچند پول قطعات و تولیدات خود را گاهی اوقات ۲۰۰ روز بعد تحویل می‌گیرند یا چک‌های صادره خودروسازان برگشت می‌خورد.

وی یادآور شد: ماه گذشته دو خودروساز بزرگ کشور از رکورد تولید روزانه چهار هزار دستگاه خودرو گذشتند که جز با کمک قطعه‌سازان بزرگ و کوچک میسر نمی شد.

به گزارش ایرنا، شاغلان مستقیم زنجیره تامین خودروسازی در رده‌های یک، دو و سه از کل ۵۵۰ هزار نفر در سه موج بیکاری سال ۹۷، نزدیک به ۲۸۰ هزار نفر تعدیل یا تعلیق شده‌اند.

بخشی از نیروهای تعلیق شده با تزریق چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات در پایان سال ۹۷، به طور موقت به کار بازگشتند و برآورد شده با آغاز نهضت ساخت داخل قطعات خودرو، نزدیک به ۵۰ هزار نفر اشتغال از دست رفته تاکنون احیا شده باشد.

حدود هزار و ۲۰۰ قطعه ساز رسمی در کشور فعالند که تاکنون نزدیک به ۴۰۰ واحد آن‌ها تعطیل یا نیمه تعطیل شده‌اند.