معاون ادارهکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران روز چهارشنبه در آیین بهره برداری از مرکز تجسس و نجات هوایی فرودگاه بین المللی شهدای پرواز ۶۵۵ بندرعباس اظهار داشت: مرکز اصلی تجسس و نجات هوایی در تهران مستقر بوده و همه فضای کشور را پایش و کنترل میکند.
حبیب داوودپناهی ادامه داد: با توجه به وسعت کشور ۹ مرکز فرعی تجسس و نجات ایجاد میشود که سال گذشته اولین مرکز در زاهدان آغاز بکار کرد و فرودگاه بینالمللی بندرعباس دومین مرکزی است که امروز مرکز فرعی در آن راهاندازی شد.
وی اضافه کرد: کارهای اولیه راهاندازی مرکز فرعی تجسس و نجات هوایی در ۷ مرکز دیگر در حال انجام بوده که پس از آماده سازی راهاندازی میشوند، وظیفه این مراکز تجسس و نجات و ایجاد هماهنگی بین ارگانهای درگیر در سوانح هوایی است.
معاون ادارهکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران خاطر نشان کرد: این هماهنگی به خاطر شرایط جغرافیایی راهبردی فرودگاه بینالمللی بندرعباس که در هنگام سوانح بخش هوایی و دریایی درگیر میشوند به رسیدن به موقع و در زمان طلایی به محل رخداد کمک میکند.
داوودپناهی اشاره کرد: نقشههایی در این مرکز تهیه شده که نزدیک ترین روستا، راه دسترسی و پاسگاههای انتظامی در اطراف محل رخداد را نشان میدهد.
خودروی جست و جو نجات هوایی سال آینده آماده میشود
وی گفت: خودروی جست و جو و نجات هوایی که تمام الزامها و تجهیزات فراهم شده در مراکز تجسس و نجات هوایی درون آن تعبیه شده برای مرکز اصلی و مراکز فرعی تجسس و نجات هوایی فراهم میشود.
وی اشاره کرد: اکنون خودروی جست و جو نجات مرکز اصلی در حال آماده سازی بوده که تفاهمنامه و قرارداد تامین تجهیزات آن با ۲ شرکت صاایران و صنایع الکترونیک شیراز منعقد شده و امید میرود تا ۶ ماه آینده آماده تکمیل و آماده شود.
معاون ادارهکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: این خودرو در زمان وقوع سانحه همزمان با ایجاد هماهنگی بین ارگانهای مختلف به سمت محل حادثه احتمالی حرکت میکند.
دومین مانور زمینی و دریایی جست و جو و نجات در بندرعباس برگزار میشود
داوودپناهی اظهار داشت: اولین مانور جست و جو ونجات زمینی و دریایی حدود چهار سال قبل در بوشهر برگزار شد و امید میرود سال آینده دومین مانور در بندرعباس برگزار شود.
وی اشاره کرد: ایران در حوزه ایمنی هوایی در بین کشورها رتبه خوب دارد و براساس بازرسیهای سازمان بین المللی هواپیمایی در رتبههای بالا قرار میگیرد، طبق تقسیم بندی ایکائو جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا قرار گرفته و توانسته استاندارهای را به خوبی اجرا کند.
وی اشاره کرد: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ سطح پوشش فرکانسی و راداری در بین کشورهای اطراف وضعیت خوبی دارد و بنابر اذعان سازمان های بین المللی، فضای ایران ایمن است.
سرپرست اداره کل فرودگاههای هرمزگان هم در این آیین اظهار داشت: این مرکز مسوولیت ایجاد هماهنگی جست و جو و نجات بعد از وقوع سانحه را در محدوده جغرافیایی زیرپوشش خود برعهده دارد.
ابوذر ضیایی ادامه داد: نقشههای تهیه شده در این مرکز که مسیرهای هوایی منطبق بر مناطق جغرافیایی و راههای زمینی است توسط کارشناسان داخلی ترسیم شدهاند و تجهیزهای بکار رفته در آن مطابق الزامهای سازمان هواپیمایی کشور هستند.