پنجمین جشنواره ملی اسباببازی از ۷ تا ۱۳ دی ۱۳۹۸ در مرکز آفرینشهای فرهنگیهنری کانون در خیابان حجاب در بخشهای نمایشگاهی و کارگاهی و آموزشی میزبان عموم فعالان، علاقهمندان و خانوادههاست. این جشنواره با حضور ۱۶۰ تولیدکننده با حدود دو هزار اسباب بازی ایرانی، همچنین از طراحان عروسکی ۶۰ هنرمند با ۶۰۰ عروسک، ۲۷ شرکت و نهاد مردمی در بخش ترویج بازی از میان ۹۰۰ اثر رسیده برگزار می شود. شادپیمایی عروسک ها، اجرای نمایش محیطی هر روز در دو نوبت، معرفی طراحان خلاق اعزام بازیخانه سیار به سیستان و بلوچستان از دیگر برنامه های این دوره از جشنواره خواهد بود.
به گزارش روز چهارشنبه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب کودک ایرانی و اسباببازی؛ تحلیلی بر رفتار مصرفکننده به نویسندگی سجاد خانی، مهدی ایزدخواه و محمد اسدی توسط کانون منتشر شده است.
مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این آیین گفت: در دوره اخیر سعی کردیم میان حوزههای مختلف ارتباط برقرار کنیم. اولین آن کتاب شنیداری است که با تیراژ قابلتوجهای منتشر شد و بعد کتاب و عروسکها هم در آینده تولید خواهد شد.
روحالله کاظمیزاده درباره کتاب کودک ایرانی و اسباببازی ادامه داد: این کتاب بیشتر برای پدران و مادران است و کسانی که مصرف کننده محصولات اسباببازی هستند تا با راه و روش این حوزه آشنا شوند. البته غیر از این کتاب برای سنین مختلف هم کتابهای زیادی در دست انتشار داریم.
رونمایی از سرگرمی های جدید تولید کانون
همچنین اسباببازیهای جدید ارچین، معمای فلزی و پلکان و اسباببازی تجدید تولید تنگرام از محصولات کانون پرورش فکری و دو سرگرمی شارلاتان و چرخ سفالگری از دیگر تولیدکنندگان در پنجمین جشنواره ملی اسباببازی رونمایی شد.
دبیر پنجمین جشنواره ملی اسباببازی در مراسم رونمایی ۳ محصول جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: بازی، قدمتی به امتداد تاریخ دارد و در مسیر تحول چندین هزار سالهاش از پیچ و خمهای زیادی عبور کرده است. امروزه صنعت اسباببازی یکی از صنایع مهم در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی محسوب میشود. ما به عنوان یکی از متولیان این حوزه در کشور میبایست، نگاهی همه جانبه به تمامی این عرصهها داشته باشیم و با ساخت و تولید محتوا در این زمینه، بستر رشد و شکوفایی کودکان و نوجوانان ایران عزیزمان را فراهم کنیم.
محسن حموله ادامه داد: کانون به عنوان یکی از تولیدکنندگان قدیمی اسباببازی تاکنون ۲۸۹ اسباب بازی تولید کرده است که با این سه بازی ۲۹۲ سرگرمی تولید شده است و در حال حاضر سیاست حمایتی خود را با تولیدکنندگان اسباببازی آغاز کرده است در این بین برخی از تولیدات جدید کانون با همکاری تولیدکنندگان قدیمی و تولیدکنندگانی که تازه به چرخه اسباببازی وارد شدهاند، در حال تولید است.
به گفته حموله، یکی از وظایف و اهداف کانون توجه به طراحی اسباببازیهای ایرانی است که میبایست نکات قابل توجه آموزشی، فرهنگی و اجتماعی در آن لحاظ شود. امروز به مناسبت رونمایی ۳ محصول جدید و یک محصول تجدید تولیدی کانون گردهم آمدهایم تا با برداشتن گامی موثر به رشد و توسعه صنعت اسباببازی و حمایت از آن کمک کنیم. با افتخار اعلام میکنم ارچین و معماهای فلزی و پلکان، محصولات تولیدی و تنگرام محصول تجدید تولیدی کانون است.
نمایشگاه ترویجی جشنواره ملی اسباببازی
آموزش ساخت نرمافزار به کمک سختافزار، آموزش و گسترش مهارت، تقویت بازی رومیزی از دستاوردهای نمایشگاه ترویجی پنجمین جشنواره اسباببازی است. نمایشگاه ترویجی بازی و اسباببازی در پنجمین جشنواره ملی اسباببازی شامل گروههای تدوین کتابهای توانمندی فناورانه صنعت انیمیشن، گیم، محتوای دیجیتال و اسباببازی، تدوین نظام ردهبندی سنی برای اسباببازی است. همچنین آموزشهایی که از طریق نانو فناوری به کودکان و نوجوانان داده میشود.
بستهبندی باید به اندازه خود اسباببازی جذاب باشد
مدیر خانه، موزه محیط زیست در کارگاه آموزشی اسباببازی، بازآفرینی و بستهبندیهای زیست سازگار محصولات کودک گفت: تولیدکنندگانی موفقتر هستند که به گرافیک بستهبندی محصولات خود توجه کنند.
امیررضا منعممعتمدی در ابتدای این کارگاه به سهم اندک بازیافت در ایران اشاره و بیان کرد: سهم بازیافت در کشور ما تنها نیم درصد است. در حالی که جزو کشورهایی است که بالاترین آمار تولید زباله را دارند؛ زبالههایی که بازیافت نمیشوند و به چرخه طبیعت آسیب میرسانند.
به گفته این طراح صنعتی، لازم است مربیان و آموزگاران به بچهها یاد دهند چگونه زباله کمتری تولید کنند و به جداسازی بازیافت زباله توجه ویژه داشته باشند.
معتمدی به خانه، موزه محیط زیست اشاره و بیان کرد: نزدیک به پنج سال است که من، خانه خود در منطقه اوشان را به موزه محیط زیست تبدیل و از مواد بازیافتی در محوطهسازی و معماری داخلی آن استفاده کردهام. در این مجموعه از ۱۰۰هزار بطری بهره برده و به روایت قصهها با کمک بطری و مواد بازیافتی پرداختهام تا حجم زباله کنترل و از منابع طبیعی کمتر استفاده شود.
مدیر خانه، موزه محیط زیست به اهمیت گرافیک و شیوه بستهبندی اسباببازیها اشاره و بیان کرد: بستهبندی به اندازه خود اسباببازی جذاب باشد. چون امروز، رقابت بسیار زیادی بر سر فروش وجود دارد و لازم است بستههای اسباببازی، پیاممناسبی را به مخاطب خود منتقل کنند.
شخصیتهای محبوب کودکان، بستهبندی را جذاب میکنند
معتمدی با اشاره به روشهایی که باید در بستهبندی محصولات مربوط به کودکان مورد توجه قرار بگیرد، گفت: استفاده از شخصیتهای محبوب کودکان، تصاویر مربوط به بچههای خوشحال از راههای جذب مخاطب است. ضمن اینکه در بستهبندی محصولات کودک نباید از کیسه پلاستیکی و منگنه استفاده کرد و رعایت نکات بهداشتی هم ضروری است.
او به انواع بستهبندی اشاره و بیان کرد: بستهبندی با قابلیت اهدای مجدد، یکی از مواردی است که میتوان به آن توجه کرد. بستهبندی با ارزش مازاد هم یکی دیگر از شیوههاست به این معنی که بستهها پس از خالی شدن از محتویات اولیه، قابلیت تبدیل به یک محصول دیگر را دارند. بستهبندی کاهش یافته هم آن چیزی است که حجم و وزن آن کاهش پیدا کرده است.
به گفته معتمدی برای طراحی یک بستهبندی با ارزش مازاد باید رابطه دوسویه و تناسبی بین محصول و بسته وجود داشته باشد. مثلا جعبه کیک به خانهای برای پرندگان تبدیل میشود.
سمانه اسلامی هم به پیشینه پلاستیک اشاره و بیان کرد: سابقه نخستین پلاستیکهای تجاری به یک قرن پیش و آمریکا برمیگردد. این پلاستیکها به وجود آمدند تا برای تزئین استفاده و جایگزین عاج فیل شوند. امروز، این پلاستیکها بلای جان طبیعت شدهاند زیرا قابل بازیافت نیستند و اگر به همین شیوه و میزان از پلاستیک استفاده کنیم، دیگر ساحلی برایمان باقی نمیماند و لازم است بیشتر از گذشته، نگران محیط زیست باشیم.