«علیرضا حاتم زاده» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: باید به ارتقای وزن اجتماعی مهارت کشور توجه شود و سازمان فنی و حرفهای به دنبال تنظیم ساز و کارهایی است تا شرکای اجتماعی و ذینفعان وارد کارهای مهارت آموزی شوند.
وی افزود: برای نمونه در صدد هستیم سامانهای برای تقاضا سنجی شاغلانی که در اتاقهای بازرگانی فعالیت میکنند، فراهم کنیم. همچنین به دنبال تقویت حکمرانی آموزشهای مهارتی در سطوح استانی، منطقهای و ملی هستیم.
معاون آموزش سازمان فنی و حرفهای اضافه کرد: برای نمونه در بخش اجتماعی، آموزشهای مهارتی میتواند از آسیبهای اجتماعی جلوگیری کند و در این خصوص به سازمان زندانها، آموزش زنان سرپرست خانوار و معتادین بهبود یافته ورود کردهایم و درصدد توسعه این آموزشها هستیم.
وی ادامه داد: در بخش فرهنگی نیز رییس جمهوری بر ضرورت مهارت آموزی تاکید کرد و از سازمان اداری و استخدامی خواست تا در برخی مشاغل گواهینامههای مهارتی وزن بیشتری نسبت به مدارک رسمی داشته باشند علاوه بر آن در صدد هستیم جایگاه مهارت را در نظام طبقهبندی مشاغل خصوصی اضافه کنیم.
حاتم زاده درخصوص انتقاد نسبت به کیفیت آموزش در سازمانهای آموزش فنی و حرفهای، گفت: این ادعا که آموزشها در سطح بالایی نیست را قبول دارم اما اینکه همه آموزشها فاقد کیفیت است را نیز نمیپذیرم.
وی با تاکید بر ارتقای کیفیت آموزش در سازمانهای آموزش فنی و حرفهای گفت: با توجه به تجارب بینالمللی راهکار ما این است که بخش خصوصی را وارد سیستم کنیم و مسوولیت تنظیم گری با سازمان فنی و حرفهای باشد و اجرا به بخشهای خصوصی واگذار شود.
معاون آموزش سازمان فنی و حرفهای گفت: عملکرد آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفهای در سال ۹۸ در مشارکت با اتحادیهها و بنگاههایی که آموزش را به ما واگذار کردند ۳۰ درصد رشد یافته است.
وی بیان کرد: اصلی ترین سیاست سازمان فنی و حرفهای و تمرکز آن بر روی همکاری و مشارکت با شرکای اجتماعی، گروههای مرجع، بخش دولتی و اتاقهای بازرگانی، اصناف و نظام مهندسی است.
حاتم زاده با اشاره به آموزش سازمان فنی و حرفهای در دو بخش دولتی و خصوصی، گفت: نزدیک ۵۵۰ مرکز دولتی آموزشهای رایگان ارایه میدهند و نزدیک به یک میلیون نفر در سال در این مراکز آموزش میبینند و در مراکزی که مجوز فعالیت را از سازمان فنی وحرفهای اخذ کرده اند و آموزشها براساس شهریههای مصوب سازمان است در مجموع ۸۰۰ هزار نفر آموزش میبینند.
وی افزود: افرادی که به آموزشگاه های آزاد و دولتی مراجعه میکنند کارجو نیستد، برخی از آنها دانش آموزان کار و دانش وزارت آموزش، برخی زنان خانهدار هستند. کارجویانی که برای یافتن کار مراجعه کردند بعد از دوره انتظار ۶ ماه تا یک سال رصد میشوند و براساس آخرین آمار (شهریور ۹۸) نزدیک به ۶۰ درصد وارد بازار کار شدند.
معاون آموزش فنی و حرفهای درخصوص بودجه این سازمان در سال آینده گفت: سازمان آموزش فنی و حرفهای ۱.۴ بودجه آموزشی کشور را دریافت میکند و با این بودجه نمیتوان انتظار معجزه داشت و امیدواریم این میزان افزایش یابد.