قشم- ایرنا- تمامی تولیدات سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع بومی است و هم اکنون دفاتر این سازمان برای طراحی و توسعه مراکز فناوری و آینده‌نگاری فعالیت می‌کنند.

جانشین وزیر دفاع شامگاه چهارشنبه در بیست و یکمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی کشور در قشم گفت: همچنین در زمان صلح و با حمایت دولت محترم جمهوری اسلامی ایران و همکاری بخش‌های مختلف، تولید تجهیزات و شناورهای غیر نظامی و تجاری نیز برای رفع نیازهای کشور انجام می‌شود.

سردار سرتیپ قاسم تقی زاده افزود: هم اکنون ۹۳ دانشگاه و ۶۰۰ شرکت دانش بنیان در جهت تحقیق  توسعه در سطح ملی فعالیت می کنند.

دبیر اجرایی بیست و یکمین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی کشور نیز گفت: همایش و نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی با هدف طرح اهمیت و جایگاه صنایع دریایی در اقتصاد کشور و توجه به آینده پژوهشی و مستندسازی در حوزه فعالیت‌های دریایی و سیاست گذاری و برنامه‌ریزی راهبردی در راستای سیاست‌های کلان نظام برگزار شد.

عباس نوبختی افزود: در بیست و یکمین دوره همایش و نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی کشور تعداد ۲۱۱ مقاله دریافت شد که پس از بررسی‌های علمی تعداد ۱۵۴ مقاله پذیرفته شده است.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، برگزاری ۱۸ کارگاه آموزشی به مدت ۱۸ ساعت به عنوان بخشی از برنامه‌های جانبی در این دوره توسط مراکز پژوهشی دریایی ارائه شد، که علاقه‌مندان و دانشجویان می توانند در آن حضور یابند.

دبیر اجرایی بیست و یکمین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی کشور تصریح کرد: در این دوره از همایش و نمایشگاه برای نخستین بار رویداد استارت آپ دریایی با حضور ۲۰ تیم استارت آپ در حوزه دریا با هدف پر کردن نبود ارتباط صنعت و دانشگاه، ایجاد زنجیره ارزش افزوده در حوزه صنعت دریا و جذب توسط سازمان‌ها، ارگان‌ها و شرکت‌های دریایی در راستای رفع نیازهای فناورانه برگزار می‌شود.

وی افزود: مسائل و مشکلات دستگاه های اجرایی و ارگان های دریایی،  بررسی راه حل ها و روش های اجرایی با توجه به چالش ها و فرصت های موجود برای توسعه منطقه ای، دریاها و سواحل و جزایر کشور و جذب سهم بیشتر از بازارهای بین المللی صنایع دریایی برای کارخانه ها و صنایع مرتبط داخلی از محورهای این همایش است.

نوبختی ادامه داد: تسریع در اجرای آیین‌نامه‌ها به‌ویژه قانون حمایت از توسعه صنایع دریایی و رفع موانع، آشنایی هرچه بیشتر مسوولان و مردم با صنایع دریایی و مسائل آن و پیگیری راه‌های حداکثر استفاده از توان و ظرفیت صنایع داخلی از دیگر محورهای این همایش به شمار می آید.

وی از طراحی، ساخت شناور و تجهیزات دریایی، مهندسی مواد پیشرفته و فناوری‌های نوین دریایی، لجستیک و حمل و نقل دریایی و اقیانوس شناسی، شیلات و زیست فناوری دریا را از دیگر محورهای تخصصی این همایش نام برد.

بیست و یکمین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی کشور امروز با حضور امیر دریادار امیر رستگاری رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و جمعی از مسوولان انجمن مهندسی دریایی ایران در محل سالن نمایشگاه‌های قشم گشایش یافت. این نمایشگاه از  امشب به مدت سه روز از ساعت ۱۷ تا ۲۲ میزبان علاقمندان است.