سمنان- ایرنا- راهپیمایی مردم ولایت‌مدار استان سمنان در محکومیت اقدام جنایکارانه ترور سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، تعطیلی موقت هفت معدن، جریمه ۲۶ میلیارد ریالی واحدهای صنفی متخلف، فروش ۶ میلیارد ریالی هفدهمین نمایشگاه کتاب استان و برگزاری مجمع فوق‌العاده هیات فوتبال استان همراه با حواشی، بخشی از خبرهای مهم استان سمنان در هفته گذشته بود.

استان سمنان در هفته گذشته (از هفتم تا سیزدهم دی ۹۸) شاهد رخدادها و اخبار مختلفی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بود که برخی از این اخبار و رویدادها در این گزارش مرور می‌شود.

اقتصادی

حشمت الله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان عصر سه شنبه در نشست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان در سرسرای  فرمانداری شاهرود، گفت: مشکلات پالایشگاه نفت و گاز پیروزی پیگیری و با اجرایی شدن مصوبات، این واحد در بهمن ۹۸ بهره‌برداری می‌شود.

امیر خلیلی خواه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان روز چهارشنبه در سیزدهمین کارگروه تنظیم بازار استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری گفت: تورم سالانه استان از آذر ۹۷ تا آذر امسال حدود ۳۸.۴ درصد اعلام شده که ۱.۶ درصد کمتر از متوسط تورم سالانه کشور است.

بهروز اسودی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان شنبه گذشته در پانزدهمین جلسه شورای معادن استان سمنان در سالن غدیر استانداری گفت: هفت معدن این استان با موافقت اعضای شورای معادن سمنان به طور موقت تعطیل شد.

مهدی یحیایی معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان روز چهارشنبه در سیزدهمین کارگروه تنظیم بازار استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری گفت: بازرسی‌های یک ماه گذشته ازهفدهم آذر تا یازدهم دی ۹۸ منجر به شناسایی تخلف واحدهای صنفی و جریمه آنان به میزان ۲۶ میلیارد و ۴۹۶ میلیون ریال شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان سیدحسن میرعماد روز چهارشنبه در سیزدهمین کارگروه تنظیم بازار استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری گفت: ۸۰ هزار و ۶۱۹ راس دام سبک روستایی و عشایری استان آماده کشتار به منظور تامین گوشت است.

مهدی یحیایی معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان روز دوشنبه در جلسه کارگروه آرد و نان شهرستان سمنان، گفت: ارزش پرونده‌های تشکیل شده در حوزه آرد و نان از ابتدای فرودین تا پایان آذر ۹۸، ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.

حسن ترکمانی مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: ۴۴ درصد تاکسی‌های ناوگان حمل و نقل عمومی شهرستان‌های این استان فرسوده است.

فرهنگی و سیاسی

ابوالقاسم کربلایی غلامی فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران ابراز داشت: عوامل این یگان سه حفار غیرمجاز را در شهر سمنان دستگیر و تعدادی وسایل و تجهیزات حفاری را از آنان کشف و توقیف کردند.

حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر فضیلت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان  شنبه گذشته به خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: هفدهمین نمایشگاه کتاب استان ۶ میلیارد و ۱۱۰ میلیون ریال فروش داشت.

تجمع پرشور مردم ولایت‌مدار استان سمنان در ۹ دی،  راهپیمایی مردم شریف شهرهای استان سمنان همزمان با سراسر کشور در محکومیت اقدام سخیف دشمنان و شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی بعد از اقامه نماز جمعه، اکران نمایش «والس مرده شوران» به نویسندگی کوروش نریمانی و کارگردانی سید حسین بیطرف دی ماه ۹۸ در تالار بهمن شاهرود و اجرای کنسرت موسیقی بسته‌نگار ۱۲ دی ماه ۹۸ در تالار مجتمع فرهنگی هنری تابان گرمسار، بخشی از مهمترین خبرهای سیاسی و فرهنگی استان سمنان در هفته گذشته بود.

اجتماعی

نوید دانایی رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: نخستین کلینیک تخصصی زخم و نخستین کلینیک فوق تخصصی کنترل فشار خون در مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی کوثر سمنان راه‌اندازی شد.

حسن پیوندی رییس دفتر اسناد پزشکی تامین اجتماعی استان سمنان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: نیمه نخست امسال ۸۹۰ میلیارد و ۲۲۲ میلیون ریال بابت هزینه دارویی به مراکز طرف قرارداد با بیمه تامین اجتماعی استان پرداخت شد.

علیرضا جندقی سرپرست سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری سمنان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: ۱۲ هزار نفر از سال ۱۳۶۴ تاکنون در آرامستان وادی‌السلام شهر سمنان از خدمات آرامستانی برای آنان استفاده شده و در این مکان دفن شده‌اند.

اسماعیل ادهم معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا ، ابراز داشت: ۱۱ طرح تخصصی به منظور شتاب‌بخشی به فعالیت‌ها و افزایش مشارکت گروه‌های هدف سوادآموزی در استان برنامه‌ریزی شد.

انسیه ایمانی معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان سمنان روز چهارشنبه به خبرنگاران در سمنان ابراز داشت: از ابتدای آبان ۹۸ تا پایان آذر ۱۶ هزار و ۱۲۰ کودک در استان در مرحله اول غربالگری بینایی شرکت کردند.

حمیدرضا پیوندی، مدیرعامل سازمان مدیریت و پسماند و تبدیل مواد شهری شهرداری سمنان روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا، اظهار داشت: ۹۰ درصد مواد بازیافتی جمع‌آوری شده در پسماندهای شهر، به دلیل فراهم نبودن شرایط بازیافت، به صورت خام‌ بسته‌بندی و فروخته می‌شود.

عبدالرضا میقانی فرماندار شهرستان مهدیشهر شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: استعفای شهردار مهدیشهر که در نامه استعفای خود همکاری نکردن شورای شهر را دلیل این اقدام خود عنوان کرده بود از سوی شورا پذیرفته شد.

سرهنگ عبدالله حسنی فرمانده انتظامی استان سمنان روز یکشنبه به خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: ۶۲ درصد جرایم سایبری استان در ۹ ماهه امسال در حوزه مالی و برداشت غیرمجاز از حساب بانکی کاربران بود.

سرهنگ سیدرضا علوی فرمانده انتظامی شهرستان دامغان شامگاه سه‌شنبه در گفت‌ و گو با ایرنا، ابراز داشت: اعضای باند مشهور به «اشباح سیاه» که در زمینه سرقت احشام و دام فعالیت داشتند به دام پلیس گرفتار شدند.

افتتاح بخش وی آی پی بیمارستان کوثر سمنان روز یکشنبه با حضور مریم رسولی، مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دیگر خبرهای مهم حوزه اجتماعی استان سمنان در هفته گذشته بود.

علمی

علی آذرپور رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دامغان شنبه گذشته در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: سه شکارچی متخلف در منطقه کِلاریز محدوده شهر دیباج از توابع منطقه شکار ممنوع تالو شیربند دستگیر شدند.

سفر کیومرث کلانتری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به استان سمنان به منظور بازدید از ذخیره گاه زیستکره توران و بررسی زیستگاه‌های گورخر ایرانی، یوزپلنگ آسیایی و اجرای طرح‌های جدید به منظور حفاظت از گونه‌های زیستی در این ذخیرگاه ، بخشی از مهمترین خبرهای علمی استان سمنان بود.

ورزش

ابقای علی رضاعلی رییس هیات فوتبال استان سمنان با کسب ۱۳ رای از ۲۰ رای ماخوذه در مجمع فوق‌العاده این هیات ورزشی که با حاشیه هایی همراه بود و راهیابی سه ورزشکار استان سمنان به اردوی انتخابی تیم ملی وودبال برای اعزام به رقابت‌های آسیایی، بخشی از مهمترین خبرهای ورزشی استان سمنان در هفته گذشته بود.