سعید نمکی با صدور حکمی علی اکبر حقدوست را به عنوان معاون آموزشی این وزارتخانه منصوب کرد. نمکی با اشاره به سوابق علمی و اجرایی ارزنده حقدوست تاکید کرد: انتظار می رود در آن جایگاه حساس موارد ذیل را که از قبل نیز شروع شده پیگیری و محقق فرمایید.
در حکم ۱۰ بندی سعید نمکی برای حقدوست آمده است:
۱- با توجه به تاثیر مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت، جامعه محور شدن آموزش علوم پزشکی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. انتظار می رود با جدیت و همت بی وقفه مدل علمی این حرکت زیربنایی طراحی و اجرا شود. طرح جدید "هر خانه یک پایگاه سلامت" و ادغام آموزش جامعه نگر در این طرح بنیادین از آثار ماندگار در ایام باقیمانده دولت محترم خواهد بود.
۲- به دلیل مشغله فراوان روسای محترم دانشگا ه ها پرداختن به بخش درمان و حل و فصل مشکلات مالی دانشگاه ها، بخش آموزش دچار غفلت مزمن شده است.
اینجانب تلاش می کنم با اصلاح هرچه زودتر ساختار اداره دانشگاه ها و همچنین روان سازی گردش مالی و وصول مطالبات سازمان های بیمه گر از این دغدغه ها بکاهم. مع الوصف توجه ویژه جنابعالی به امر آموزش و نظارت مستمر بر کیفیت آن می تواند آموزش علوم پزشکی را از آسیب پذیری بیشتر برهاند.
ضروری است شیوه پذیرش دانشجو، مهارت آموزی ، نحوه ارتقای اساتید، شیوه انتخاب هیئت بورد، طول دوره های آموزشی، نسبت و تعداد رشته ها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ، روش های انگیزشی و دهها مورد دیگر در دانشگاه ها بازنگری شود.
سرعت عمل در این مباحث اساسی بسیار حائز اهمیت است و ضروری است با نظر خواهی از اعضای هیات علمی دانشگاه های سراسر کشور با برگزاری نشست و تشکیل کمیته های متعدد هرچه زودتر راهکارهای اساسی را بیابیم.
۳- در سال های اخیر به دلیل جایگاه اجتماعی و بعضا" اقتصادی رشته های علوم پزشکی تلاش در کسب صندلی در دانشکده ها تبدیل به رقابتی فراتر از رقابت های علمی گشته و مداخلات شیوه های غیر اخلاقی را سبب شده است. ضروری است با طراحی ساز و کارهای نظارتی مستمر و همکاری دستگاه های ذیربط به پایش این موارد بپردازید تا شائبه بی عدالتی در آموزش علوم پزشکی و بازشدن هرگونه روزنه ورود دانشجو با اهرم هایی غیر از هوشمندی و بضاعت علمی مرتفع شود.
صندلی دانشگاه باید جایگاه فرزندان با استعداد کشور از همه اقشار و طبقات اجتماعی و بدون امکان استفاده از هرگونه رانت باشد.
۴- حضور معاونین محترم آموزشی دانشگاه ها در مراکز درمانی و بیمارستان های دانشگاهی کمرنگ است. ضرورت دارد معاونین محترم آموزشی با سرکشی مستمر شیوه درمان در بیمارستان های دانشگاهی را ارزیابی و هرگونه کاستی را مرتفع کنند.
شیوه درمان در بیمارستان دانشگاهی حاصل نحوه آموزش درست و یا نادرست است که معاونین آموزشی نقش اساسی در این امر مهم دارند.
۵- اخلاق پزشکی به عنوان جزء تفکیک ناپذیر آموزش متاسفانه مورد توجه ویژه قرار نمی گیرد. در برخوردهای سرزده اینجانب به مراکز بیمارستانی شاهد عدم رعایت موازین کامل اخلاقی در رده های مختلف هستم.
احترام به مردم اعم از بیمار و یا همراه وی و همچنین اساتید از الزامات آموزش در کلیه رشته ها، بخصوص رشته های علوم پزشکی است که لازم است مورد مداقه بیشتر قرار گیرد.
۶- بلاتکلیفی در شرح وظایف بیمارستان های آموزشی بعضا" موجب سرگردانی مردم می شود. برای مثال تعیین تکلیف و شرح وظایف متخصص طب اورژانس و مرزبندی آن با وظایف انترن، رزیدنت و اساتید در بخش اورژانس بیمارستان های دانشگاهی از ضرورت هایی است که اینجانب از مدت ها قبل دنبال می کنم و ضروت دارد با هماهنگی معاون محترم درمان، نحوه اداره اورژانس در بیمارستان های دانشگاهی تعیین تکلیف شود.
۷- تهیه مطالب آموزشی برای همه گروه های هدف بخصوص در مورد بیماری های شایع واگیر و غیر واگیر، ارتقاء کیفیت زندگی در مورد سالمندان و دیگر گروه ها، جمعیت و آثار ناشی از آهنگ رشد کند و منفی آن از رسالت های آن معاونت است که لازم است با پرهیز از مدیریت جزیره ای و بنحو ادغام یافته با هماهنگی معاونت های بهداشت، درمان، پژوهش و دیگر معاونت های ذیربط اقدام فرمایید.
۸- استفاده از روش های نوین آموزشی، دانشگاه مجازی و آموزش از راه دور و بهره گیری از ظرفیت های فضای مجازی برای کلیه گروه های هدف از مسئولیت های اساسی آن معاونت محترم است که باید مورد توجه قرار گیرد.
۹- تعریف جایگاه علمی طب سنتی و طب مکمل در آموزش علوم پزشکی و ادغام آن در نظام ارائه خدمت و تعیین محلی برای ارائه این خدمات در بیمارستان های دانشگاهی از ضرورت های اجتناب ناپذیر است. بدیهی است در صورتی که جنابعالی و همکاران ارجمندتان عالمانه به این امر مهم نپردازید بی تردید مورد دست اندازی و تاخت و تاز افراد غیر علمی، غیر حرفه ای و سودجو قرار خواهد گرفت و مردم نیز از این بابت زیان خواهند کرد.
۱۰- قرار گرفتن دانشگاه ها در طراز بین المللی، خلق ثروت با پیوند آنها با پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان و نقش آفرینی در اقتصاد ملی نیز مقوله ای است که برنامه، پیگیری مستمر و هماهنگی بیشتری با معاونت محترم پژوهشی را می طلبد وشایسته است در این راستا نیز گام های موثری برداریم.
حقدوست در حال حاضر، ریاست مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی را بر عهده دارد.
انتصاب باقر لاریجانی به سمت مشاور عالی وزارت بهداشت
وزیر بهداشت همچنین در حکم دیگری باقر لاریجانی را به عنوان مشاور عالی خود در عرصه های مختلف نظام سلامت همچون شورای عالی اخلاق پزشکی، طرح تحول نظام آموزشی و کمیته کشوری بیماریهای غیر واگیر منصوب کرد.
لاریجانی امروز به اشاره به بروز شرایط ویژه برای وی در طول یک سال گذشته به دلیل بیماری همسر و نیاز به مراقبت از وی از معاونت آموزشی وزارت بهداشت استعفا کرد.
در حکم وزیر بهداشت آمده است: مرقومه جنابعالی مبنی بر عدم امکان استمرار همکاریتان در جایگاه معاونت آموزشی به دلیل مشکلات ناشی از بیماری همسر ارجمندتان واصل شد. گرچه از چند ماه پیش این موارد را مطرح فرموده اید، برای اینجانب به دلیل دلسوزی و همراهی بی دریغتان پذیرش این موضوع سنگین می آمد، مع الوصف با احترام به نیت خیرخواهانه مندرج در مکاتبه اخیر با استعفای جنابعالی موافقت می شود.