مسکو - تهران - جمعی از صاحبنظران و شخصیت ها و مقامات بلند پایه روسیه در پیام های جداگانه ای اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را محکوم کردند.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا از مسکو، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از جمله نخستین مقامات روسیه بود که ترور سردار شهید سلیمانی فرمانده سپاه قدس را که توسط نظامیان آمریکایی در بغداد صورت گرفت به مردم و دولت ایران تسلیت گفت.

وی اظهار داشت: اقدام یک عضو سازمان ملل در جهت قتل عمدی مقامات رسمی یک کشور عضو سازمان ملل، در خاک کشور ثالث عضو سازمان، حقوق بین‌المللی را بطور فاحش نقض کرده، و محکوم است.

خانم ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در اظهارنظری جداگانه اظهار داشت: اقدام آمریکا در بغداد که در نتیجه آن قاسم سلیمانی ژنرال ایرانی جان باخت فقط باعث تشدید تشنج در منطقه خواهد شد.

به گفته وی، این نوع اقدام نقطه اوج وقاحت آمریکا را نشان می دهد، جهان در آستانه "واقعیت جدیدی" قرار گرفته ما امروز با مظاهر واقعیت نوین مواجه شدیم وآن قتل نماینده دولت کشور مستقل، یک مقام رسمی، بدون هر نوع پایه حقوقی است.

وی افزود: این واقعیت فوق العاده مهمی است که تمام اوضاع را به سطح مطلقاً جدیدی منتقل می‌کند و امکان بررسی این اقدام در شورای امنیت وجود دارد.

بلافاصله پس از صحبت های سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز، وزارت دفاع این کشور در بیانیه ای رسمی افزود: خدمات ژنرال سلیمانی در مبارزه با "دولت اسلامی" در سوریه انکار ناپذیر است.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه تأکید شد: "تحت فرماندهی مستقیم قاسم سلیمانی، خیلی زودتر از تشکیلات به اصطلاح ائتلاف بین‌المللی، مقاومت در برابر سازمان تروریستی بین‌المللی "دولت اسلامی" و القاعده سازمان داده شد.

آلکساندر شرین معاون اول کمیته دفاعی دومای روسیه نیز در اظهار نظری گفت: آمریکایی‌ها بار دیگر به جهانیان نشان دادند که مقرراتی را که از دیگران درخواست رعایت آنها را دارند، خودشان زیر پا می‌گذارند. این رویکرد به سادگی با همه موازین حقوق بین‌المللی مغایرت دارد.

لئونید اسلوتسکی رئیس کمیته امور بین‌المللی دومای روسیه نیز اعلام کرد: ترور قاسم سلیمانی ژنرال ایرانی به معنی اقدام تحریک آمیز وحشیانه ایالات متحده است، آمریکایی‌ها از خط قرمز گذشتند و اینک عواقب می‌تواند فوق العاده جدی باشد، بجا خواهد بود این اوضاع در شورای امنیت سازمان ملل بررسی شود.

«کنستانتین کاساچف» رئیس کمیته امور بین‌المللی شورای فدراسیون روسیه نیز در واکنش به اقدام تبهکارانه آمریکا اعلام کرد: آخرین امید به حل و فصل مسئله برنامه هسته‌ای ایران بر باد رفت. این اقدام اشتباهی است که می‌تواند به خود سازمان دهندگان آن ضربه دردناکی وارد کند.

ولادیمیر جباراف معاون اول کمیته امور بین‌المللی شورای فدراسیون روسیه نیز اعلام کرد: ترور قاسم سلیمانی ژنرال ایرانی باعث خواهد شد اوضاع بغرنج منطقه بیش از پیش بی‌ثبات شود. 

به اعتقاد وی، آمریکایی‌ها مرتکب اشتباه شدند. سازمان بزرگی مانند سازمان ملل باید دخالت و این نوع اقدامات را محکوم کند.

یوگنی پریماکوف عضو کمیته امور بین‌المللی دومای روسیه نیز گفته است: ترور سلیمانی از طرف آمریکا باعث وخامت شدید اوضاع خاورمیانه و بغرنج شدن اوضاع در خارج از آن می شود.

وی افزود: ژنرال سلیمانی "تروریست" نبود. او مقام رسمی، فرمانده واحد قدس و یک سردار بود و اوضاع لبنان، عراق و سوریه به وی بستگی داشت.

ولادیمیر ژیرینوفسکی رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه نیز ضمن محکوم کردن ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان ژنرال ایرانی افزود: این اقدام اشتباه جدی آمریکایی‌ها بود. حملات آمریکا فقط به تقویت موقعیت ایران در خاورمیانه منتهی می شود.

وی در اظهار نظری عجیب به ایرانی ها پیشنهاد داده است برای جلوگیری از اقدامات تهاجمی آمریکا، به روسیه اجازه دهند در خاک این کشور پایگاه بزنند تا وضعیتی مشابه لیبی پیدا نکنند.

سرگئی بابورین رئیس اتحاد مردمی روسیه و رقیب ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در انتخابات سال 2018 نیز گفته است: ما با قاطعیت عمل تروریستی ایالات متحده را که به جان باختن ژنرال سلیمانی و دیگر افراد در 3 ژانویه 2020 منتهی شد را محکوم می کنیم.

وی افزود: ما از جامعه جهانی درخواست می‌کنیم بطور بیغرض از اقدام نظامی آمریکا در خاک کشور بیگانه ارزیابی به عمل آورده و اجازه مجازات نشدن مقصران آن را ندهد.