کرمانشاه- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، نقش اساتید و مدیران گروه‌های آموزشی را در ترویج اصول اخلاقی در بین دانشجویان بسیار مهم و تاثیرگذار دانست و گفت: این اساتید می‌توانند الگویی ارزشمند در مباحث اخلاقی باشند.

دکتر محمودرضا مرادی روز دوشنبه در جلسه شورای عالی اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: فعالیت شورای عالی اخلاق پزشکی در دانشگاه زمینه‌ساز رعایت اصول اخلاقی و توجه بیشتر متولیان نظام سلامت و رفع چالش‌های موجود در این حوزه خواهد بود.

وی اظهارداشت: رشته‌های پزشکی مشترکات بسیاری با هم دارند و نیاز به تدوین درسنامه مجزا برای سایر رشته‌های دانشگاه نیست و تنها باید برخی مباحث اختصاصی این رشته را به درسنامه آداب پزشکی افزود.

او با بیان اینکه آموزش اخلاق حرفه‌ای باید در مدارس نهادینه شود، گفت: بهتر است افراد در سنین پایین با مباحث اخلاق پزشکی و حرفه‌ای آشنا شوند و آموزش‌های مورد نیاز در خصوص رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای به آنها ارایه شود و آموزش و پرورش باید در این خصوص همکاری لازم را داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، در ادامه اضافه کرد: همکاری سازمان نظام پزشکی در برگزاری کلاس‌های آموزشی باعث توجه بیشتر به رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای و همکاری بیشتر پزشکان در این زمینه خواهد شد.

مرادی با اشاره به بهره‌مندی از امکانات نوین آموزشی و همچنین استفاده مناسب از فضای مجازی برای انتشار کلیپ‌ها و نکات آموزشی در زمینه اخلاق پزشکی گفت: قطعاً بازخورد خوبی خواهد داشت و بسیار موثر است و روابط عمومی دانشگاه باید در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشد.

کمیته تدوین درسنامه آداب پزشکی باید تشکیل شود

رییس مرکز تحقیقات و توسعه اجتماعی و دبیر شورای عالی اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز گفت: کمیته تدوین درسنامه آداب پزشکی و تدوین درسنامه ویژه رشته‌های دندانپزشکی، فوریت‌های پزشکی و پزشک خانواده باید تشکیل شود.

دکتر علی الماسی گفت: کارگاه‌های اخلاق حرفه‌ای برای دانشجویان و دستیاران جدید الورود همزمان با جشن سالانه جشن روپوش سفید در آستانه ورود به دوره بالینی برگزار می‌شود.
وی اظهار داشت: کمیته تدوین درسنامه آداب پزشکی و تدوین درسنامه ویژه رشته‌های دندانپزشکی، فوریت های پزشکی و پزشک خانواده با همکاری اعضای شورای عالی اخلاق دانشکاه باید تشکیل شود.
الماسی بیان کرد: تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای در دانشکده‌ها، اختصاص و تدوین یک فصل از درسنامه آداب پزشکی به آشنایی با پوشش حرفه‌ای و برگزاری کلاس‌های آموزشی اخلاق حرفه‌ای با امتیاز بازآموزی ویژه پزشکان و پرستاران در ارتقاء دانش اخلاق حرفه‌ای بسیار موثر است.
او گفت: متناسب‌سازی و بهسازی فضای کلینیک‌ها و مطب‌ها در راستای رعایت ویزیت جداگانه بیماران، برگزاری جلسات مشترک بیمارستان‌ها و مدیرگروه آموزشی در رفع چالش‌های موجود در زمینه اخلاق و پوشش حرفه‌ای و تشکیل تیم و یا کمیته‌ای با هدف ارزیابی بیرونی کمیته‌های اخلاق بیمارستانی و ارزیابی رضایت گیرندگان خدمت نیز مصوب شد.

تقویت روابط عمومی مراکز درمانی و استفاده از ظرفیت صدا و سیما برای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های صورت گرفته حیطه اخلاق حرفه‌ای از دیگر مباحثی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه در سال ۱۳۴۷ با مدرسه عالی پرستاری کار خود را آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۵۴ با تبدیل شدن به دانشکده پزشکی به خدمت رسانی به مردم خطه غرب کشور همت گماشت.

دانشکده پزشکی پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۴ با تبدیل شدن به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه قوام بیشتری گرفت و علاوه بر امر درمان و آموزش به پژوهش، نوآوری و تلاش برای پیشرفت علوم پزشکی و پیراپزشکی پرداخت.

این دانشگاه هم اکنون دارای هفت معاونت، هشت دانشکده، هفت مرکز آموزشی درمانی در شهرستان کرمانشاه، ۱۷ بیمارستان و ۱۴ شبکه بهداشت و درمان در شهرستان‌ها است.

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هشت دانشکده دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و مامایی، بهداشت، تغذیه، پیراپزشکی و دانشکده پرستاری سنقر و کلیایی دارد.

۸۵ رشته تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مقاطع مختلف دایر است که از این تعداد ۱۴ رشته در مقطع PHD (دکترای تخصصی) است و ۲۰ رشته در دستیاری تخصصی، سه رشته دکترای عمومی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی)، ۲۵ رشته کارشناسی ارشد، ۲۲ رشته کارشناسی و ۲ رشته کاردانی است.

این دانشگاه همچنین ۴۵۳ عضو هیأت علمی دارد.

۱۲۰ دانشجوی خارجی نیز در رشته‌های دکترای عمومی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

براساس آمارها سالانه بیش از ۸۰۰ مقاله در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تولید و منتشر می‌شود.