به گزارش پایگاه اینترنتی یورک الرت، ژاپن در سال ۱۹۹۲ قانونی را با هدف تقویت کیفیت هوای شهری به ثبت رساند که به خودروهایی که برخی معیارهای انتشار را نقض میکنند، اجازه ورود به برخی مناطق خاص را نمیدهد. این قانون به دلیل هزینه آن برای صاحبان وسایل نقلیه غیر سازگار و به دلیل فواید نامشخص آن بحثبرانگیز بود.
اما اکنون نتایج یک مطالعه نشان میدهد که این قانون به کاهش ماهانه ۳ تا ۶ درصدی متوسط غلظت دی اکسید نیتروژن در طی بیش از دو دهه منجر شده است که در نتیجه، کاهش مرگ و میر ناشی از آسم و مزایایی برابر با ۱۰۴ میلیون دلار را به همراه داشته است.
نتایج این مطالعه که در مجله Contemporary Economic Policy منتشر شده است، مدرکی ارائه میدهد که نشان میدهد این مداخله به خوبی کارآمد بوده و به واقع موجب کاهش انتشار گازهای گلخانهای و تقویت کیفیت هوا در کلانشهرها شده است.