شیراز- ایرنا- استاندار فارس اعلام کرد: از سال ۹۲ تا پاییز امسال میزان بیکاری در این استان حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است.

عنایت‌الله رحیمی، چهارشنبه در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان فارس در شیراز افزود: در سال ۹۲ بیکاری در این استان حدود ۱۶ درصد بود که این عدد در پاییز امسال به حدود هفت درصد رسیده است.
وی ادامه داد: اقتصاد کشور در قالب اقتصاد دولتی، تعاونی و خصوصی تعریف شده که ضرورت دارد که این مساله بیشتر به سمت بخش خصوصی و تعاونی سوق داده شود که البته این سیاست در دولت تدبیر و امید دنبال می‌شود.
او اظهار داشت: هرچند با توجه به شرایط خاصی که به واسطه تحریم‌ها بر فضای کشور حاکم شده و موانعی وجود دارد اما گام‌هایی در جهت حمایت از بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.
استاندار فارس با اشاره به سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده در فارس بیان کرد: البته آنچه که از سرمایه‌گذاری خارجی استان در سامانه ملی ثبت شده با آنچه که در عمل محقق شده متفاوت است و در حقیقت سرمایه‌گذاری ثبت شده حدود ۳۰ درصد کمتر از رقم واقعی جذب شده است.
رحیمی، از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و اداره کل امور اقتصادی و دارایی فارس خواست که اصلاح این مساله را پیگیری کنند.
استاندار فارس، روند پرداخت تسهیلات و افزایش تعداد مراکز اقامتی در این استان از سال ۹۲ تاکنون را صعودی دانست و گفت: اولویت ما در استان توجه به بخش گردشگری است چرا که با سرمایه‌گذاری کمتر می تواند اشتغال و ارزآوری بیشتری در پی داشته باشد.
او اضافه کرد: اتفاقاتی مانند مطرح شدن شهر آباده به عنوان شهر منبت، مطرح شدن شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و ثبت محورهای هخامنشی و ساسانی در تقویم گردشگری می‌تواند به رونق هرچه بیشتر بخش گردشگری کمک کند.
استاندار فارس همچنین در این جلسه از حضور پرشور و حماسی مردم استان فارس و به ویژه شهر شیراز در راهپیمایی و آیین عزاداری و بزرگداشت شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش تقدیر کرد.

ایجاد ۵۰۰ هزار شغل طی یکسال در کشور

در این نشست  معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طی یک سال گذشته حدود ۵٠٠ هزار شغل در کشور ایجاد شده است.

عیسی منصوری، عوامل رشد و توسعه در کشور را مبتنی بر سه عامل تشکیل سرمایه‌گذاری، افزایش بهره‌وری و اشتغال دانست و افزود: اگر حتی یکی از این عوامل وجود نداشته باشد توسعه محقق نخواهد شد.
او ادامه داد: اقتصاد استان فارس با توجه به وجود ظرفیت‌های گردشگری در این استان باید به سمت گردشگری سوق داده شود در حالی که عمده پرداخت‌ها و حمایت‌ها از بخش کشاورزی و توسعه این بخش انجام شده است.
وی، در خصوص تسهیلات پرداختی به بنگاه‌های تولیدی هم گفت: آن دسته از بنگاه‌هایی که به تعهدات خود مبنی بر ایجاد فرصت‌های شغلی عمل نکنند و یا پیشرفت فیزیکی آنها کمتر از ٧٠ درصد باشد، نرخ تسهیلات دریافتی آنها به ١٨ درصد خواهد رسید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس نیز در این نشست با ارائه گزارشی از وضعیت اشتغال در استان فارس گفت: بیش از ۱۷ هزار شغل در فارس طی سال ۹۸ در فارس براساس گزارش دستگاههای اجرایی استان محقق شده است.

سهراب مختاری افزود:بر اساس برنامه های کارگروه اشتغال استان و طرح ابتکاری استاندار به نام هر بنگاه اقتصادی یک شغل وپیش بینی دستگاههای اجرایی استان و با همکاری فرمانداریهای شهرستانها پیش بینی شده بود بیش از ۳۶ هزار شغل در فارس ایجاد شود که از این میزان تاکنون در فارس بیش از ۱۷ هزار شغل ثبت و ایجاد و در سامانه رصد ثبت شده است
مختاری در گزارش خود از فعالیت های بخش تعاون فارس نیز گفت : ۴۳۲ تعاونی در فارس فعالیت می‌کنند که ۶۶۷ نفر در قالب ۴۴۵ طرح و با سرمایه گذاری افزون بر ۲۶ میلیارد تومان از تسهیلات طرح اشتغال روستایی استفاده کرده اند.

او در خصوص تسهیلات پرداختی به بنگاه‌ها نیز خاطرنشان کرد: در جهت ایجاد اشتغال برای ۱۰ هزار نفر مصوب شده بود که ۶۷۸ میلیارد تومان تسهیلات از طریق بانک‌ها به بنگاه‌ها پرداخت شود که از این میزان نیز ۶۲۳ میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی پرداخت شده است.
وی گفت : استان فارس از نظر اشتغال بکار فارغ التحصیلان بیکار از محل طرح کارورزی با بیش از ۳هزار نفر و تشکیل تعاونیها استان اول کشور محسوب می‌شود.
مختاری عنوان کرد: امسال تاکنون بیش از هزار و ۶۱۶ نفر از طرح مهارت آموزی بهره مند شده اند و این در حالی است که افراد استفاده کننده از این طرح در سال گذشته بیش از دو هزار و ۸۴۰ نفر بوده اند.