عابدزاده پنجشنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی آخرین نتایج بررسیهای کارشناسی انجام شده در خصوص علت سقوط هواپیمای خطوط هوایی اکراین را تشریح کرد.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه اولویت مهم ما مشخص شدن علت وقوع سانحه است، گفت: از آنجا که این هواپیما متعلق به کشور دیگری است، براساس مقررات سازمان هواپیمایی جهانی، ایران مسئول رسیدگی به این سانحه است و کشور بهره بردار هواپیما (اوکراین) نیز موظف به همکاری با ما است.
عابدزاده افزود: از فرانسه به عنوان کشور سازنده موتور هواپیمای سقوط کرده و آمریکا به عنوان کشور طراح هواپیما نیز دعوت کرده ایم تا در نشست های بررسی سانحه حضور داشته باشند.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: اوکراین و فرانسه نمایندگان خود را معرفی کرده اند. تیم اوکراینی صبح امروز به تهران آمد و امروز جلساتی داشتیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بازدیدهای کارشناسی از فردا با حضور کارشناسان و نمایندگان اوکراین آغاز می شود، ادامه داد: ما در ایران توانایی بازخوانی جعبه سیاه را داریم؛ ضمن اینکه از اوکراینی ها نیز کمک میگیریم.
عابدزاده با تاکید براینکه ایران هیچ حساسیتی درخصوص تحویل جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی ندارد، گفت: طرح موضوع تحویل ندادن جعبه سیاه علمی، منطقی و قانونی نیست.
وی با بیان اینکه بازخوانی جعبه سیاه چیز پیچیده ای نیست، افزود: پس از صحبت با متخصصین اوکراینی، فعلا عزم و قصد ما این است که این بازخوانی را در کشور انجام دهیم اما اگر شرایط خاصی برای جعبه سیاه پیش آمده باشدکه نیاز به ابزارهای ویژه داشته باشد آن وقت تصمیم دیگری اتخاذ خواهیم کرد.
عابدزاده در ادامه درباره طرح شایعه اشتباه سامانه پدافندی، گفت: اصلا طرح موضوع سقوط به دلیل اصابت موشک منطقی نیست.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در ایکائو بین ساختارهای نظامی و غیرنظامی رابطهها تعریف شده است و ارتباط ما با ساختار نظامی تابع مقررات است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در زمان سقوط بوئینگ، ۹ فروند هواپیما در آن اطراف در حال پرواز داشتیم و مگر میشود پدافند هوایی به هواپیمایی شلیک کند که ۸ هزار پا ارتفاع دارد؟
عابدزاده افزود: هواپیمای اوکراینی پس از اینکه ساعت ۶:۱۳ دقیقه از فرودگاه بلند میشود، در ساعت ۶:۱۸ دقیقه به زمین میخورد، هواپیما تنها ۵ دقیقه در آسمان بود، در این فاصله از برج مراقبت فرودگاه امام جدا میشود و تحویل برج مراقبت مهرآباد میشود و دو دقیقه قبل از سقوط اجازه ارتفاع ۲۱ هزار پایی از طریق اپروج فرودگاه مهرآباد به این هواپیما داده شد.
وی تصریح کرد: آتش بیش از یک دقیقه در هواپیما بوده است و قبل از سقوط همه شاهدان آتش را دیدهاند و اگر اصابت موشک بود هواپیما منهدم میشد.
او گفت: همچنین جهت حرکت هواپیما در آسمان به سمت شمال بود و در زمان برخورد به زمین به طرف جنوب شرق بود، هواپیما با سر به زمین نخورده بلکه با شکم به زمین خورده و پس از بلند شدن به جای دیگری پرتاب شده است که این موضوع نشان میدهد که خلبان به وقوع آتش در هواپیما پی برده و تلاش میکرده تا آن را به زمین بنشاند بنابراین امکان انفجار بر اثر شلیک موشک از لحاظ فنی وجود نداشته است.
عابدزاده ادامه داد: آمریکاییها و بوئینگ در چند ماه اخیر زیان هنگفتی دیدهاند و هماکنون اگر ببینند این سقوط به علت نقص فنی بوده است قطعا به شدت سهام بوئینگ نزول میکند و به همین دلیل این شایعات را مطرح میکنند.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه در پاسخ به یکی از شایعات مطرح شده در فضای مجازی مبنی براینکه بقایای یک موشک روسی در کنار این هواپیما پیدا شده است، گفت: اصلا چنین چیزی نبوده است، چرا که ممکن است در فضای مجازی برخی موارد را بسازند و اصلا چنین موضوعی صحت ندارد.
وی همچنین در پاسخ به یکی دیگر از پرسشهای مطرح شده در فضای مجازی مبنی براینکه چرا خلبان درخصوص آتش گرفتن موتور هواپیما با برج مراقبت تماس نگرفته است، نیز افزود: خلبان آن لحظه قطعا متوجه آتش شده است و این احتمال وجود دارد که در محل استقرار خلبان دود آمده باشد ضمن اینکه کنترل هواپیما برای خلبان از اطلاع دادن سانحه به برج مراقبت از اولویت برخوردار است.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری به عمر سه ساله هواپیمای اوکراینی سقوط کرده اشاره کرد و گفت: نو بودن هواپیما دلیلی بر دچار سانحه نشدن آن نیست، کما اینکه دو هواپیمای مکس که سقوط کردند، از هواپیمای اوکراینی نوتر بودند و ممکن است نقص فنی یا خطای انسانی عامل سقوط باشد.
عابدزاده در ادامه و در پاسخ به این پرسش که «این پرسش مطرح میشود که چطور این هواپیما با دو موتور که یک موتور آن آتش گرفته نتوانسته با یک موتور به زمین بنشیند؟» افزود: هنوز سازمان هواپیمایی کشوری تأیید نکرده که آنچه آتش گرفته، موتور سمت راست هواپیما باشد اما هواپیما طوری ساخته شده است که با یک موتور هم ادامه مسیر میدهد به شرطی که سامانه مدیریت ایمنی رعایت شود و اگر این سامانه رعایت نشود هواپیما سقوط میکند.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: سامانه ایمنی فرایندهایی است که باید در حوزههای بازرگانی، عملیاتی، فنی، نگهداری و غیره رعایت شود.
عابدزاده گفت: رفتن یک موتور دلیل سقوط یک هواپیما نیست اما اگر بار اضافه داشته باشد یا چیدمان نامناسب باشد هواپیما دچار سانحه میشود.
وی تاکید کرد: چک کردن هواپیماها قبل از پرواز با خود ایرلاینها است، این هواپیما نیز موقع برخاستن مشکل خاصی نداشته است.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا درخواست رییس جمهوری اوکراین از انگلیس بابت حضور در بررسی این سانحه وجاهت قانونی دارد؟ گفت: نمیدانیم انگیزه اوکراینیها چه بوده است، آنها با ما در کمیسیون بررسی سانحه همکاری میکنند و حضور دارند و ضمن آنکه ارتباط مناسبی در حوزه حمل و نقل هوایی با یکدیگر داریم؛ اگر قرار باشد کشور دیگری وارد بررسی سانحه شود حتما باید با هماهنگی ما باشد.
عابدزاده همچنین درباره اینکه سفارت اوکراین خبری مبنی بر وقوع سانحه به علت نقص فنی منتشر کرده و سپس آن را برداشته است، افزود: از اوکراینیها درباره حذف اطلاعیه آنها از سایت سفارت اوکراین سؤال کردیم که گفتند اطلاعیهای که منتشر شد، حرف بدون پشتوانه ای بوده و تا زمانی که اطلاعات تکمیل نشود، نمیتوان دلیل قطعی را اعلام کرد.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه به امن بودن فضای آسمان کشور اشاره کرد و گفت: همین امروز تعداد پروازهای عبوری از فضای کشور نسبت به روز گذشته افزایش یافت.
وی افزود: تعداد پروازهای عبوری از آسمان کشور به خاطر ایمنی بالای فضای کشور است و در سه تا چهار سال اخیر راههای جدیدتری در فضا با همکاری همه مجموعههای نظامی و پدافند، ایجاد کرده و ایمنی را افزایش دادهایم.
عابدزاده همچنین درخصوص قربانیان این حادثه نیز گفت: با توجه به اینکه شدت این سانحه زیاد بوده است قربانیان تحویل پزشک قانونی شده اند و تعدادی از آنها باید از طریق DNA شناسایی شوند.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین درباره اینکه چه زمانی نتایج این حادثه به طور کلی مشخص می شود، افزود: به جعبه سیاه صدماتی وارد شده اما انشاالله قابل خواندن است اما باید ببینیم که چقدر خسارت به آنها وارد شده است ولی شکل ظاهری نشان می دهد که قابل ترمیم است و تلاش میکنیم از همه ظرفیت های کشور استفاده کنیم تا زودتر نتیجه مشخص شود.
عابدزاده با بیان اینکه اما زمان دادن در این باره سخت است، گفت: این موضوع بستگی به همکاری اوکراینی ها هم دارد همچنین با توجه به جو موجود، همه کارشناسهای ما تلاش می کنند و خود اوکراینی ها هم اصرار دارند تا این موضوع هرچه زودتر تعیین تکلیف بشود.
هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی با ۱۷۹ مسافر و ۹ خدمه پروازی که صبح چهارشنبه تهران را به مقصد کییف پایتخت اوکراین ترک میکرد حوالی شهر جدید پرند در استان تهران به دلیل حادثه آتشسوزی سقوط کرد.
در این حادثه ۱۴۷ مسافر ایرانی و ۳۲ مسافر خارجی جان باختند.