مجتبی زینیوند امروز - شنبه - در نشست خبری که به مناسبت هفته بزرگداشت شوراهای استانی آموزش و پرورش برگزار شد توضیحاتی درباره ساز و کار این شوراها ارائه کرد.
وی اظهارداشت: شوراهای استانی این وزارتخانه در سال گذشته بالای ۲۹ هزار مصوبه داشت که ۲۵ هزار مورد از این مصوبات محقق شد. ۲۲ درصد این مصوبات درمورد امور آموزشی، ۲۰ درصد درمورد امور پرورشی، چهار درصد درمورد امور پژوهشی، ۱۱ درصد درخصوص سایر موارد و ۴۳ درصد درمورد منابع مالی و پشتیبانی بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: یکی از چالش های آموزش و پرورش در خصوص گزارش دهی به اعضای شوراهای استانی آموزش و پرورش بود که موضوع جلسه و مصوبات باید محتوایی و عملیاتی باشد.
زینیوند افزود: در این وزارتخانه رصد پیگیری اجرای مصوبات انجام شده است، تمامی موارد از زمان تصویب تا پایان اجرا پیگیری می شود.
زینیوند به تشریح مهم ترین رویکردهای شوراهای استانی آموزش و پرورش پرداخت و گفت: نخستین رویکرد این شوراها ارتقای تشکیلاتی بود، این شوراها با کمبود نیرو نمیتوانستند مدیریت امور را داشته باشند.
وی با یادآوری اینکه مدیریت شوراها به اداره کل شوراها به سه دفتر زیرمجموعه تغییر کرد، یادآور شد: اثربخشی قانون شوراها و اجرای مطلوب آن دومین رویکرد آنها است، با تدوین آیین نامهها و دستورالعملها با هماهنگی سایر دستگاهها به اتمام رسید و ابلاغ شد.
رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش اعلام کرد که اختلاف نظرهای آموزش و پرورش با سایر دستگاهها حل شده است، بطور مثال در بند ۳ ماده ۱۳ قانون شوراهای آموزش و پرورش و اختصاص درصدی از عوارض شهرداریها به آموزش و پرورش، یک اختلاف وجود داشت که با تعامل با وزارت کشور این مصادیق مشخص و عناوین عوارضی که باید گرفته میشد تعیین تکلیف شد.
وی افزود: همچنین مصادیق مشخص شده در اختلافات در نامه ابلاغی وزیر کشور به استانداران در سال گذشته نیز ذکر شده است.
رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی با بیان اینکه جلسات شوراهای استانی آموزش و پرورش در ۶۷۹ شهرستان و منطقه و ۳۲ شورای آموزش و پرورش استانها برگزار شد، تصریح کرد: شهرستانهای تهران، همدان و یزددر سال گذشته بیشترین جلسات را برگزار کردند. میانگین تشکیل جلسات از هفت جلسه در سال ۹۶، در سال ۹۷به ۹ جلسه شورا آموزش و پرورش رسید.
زینی وند گفت: در سال ۹۸، بیش از ۱۰ جلسه شوراهای استانی آموزش وپرورش برگزار شد. در این میان ۹۰ موضوع به پیشنهاد ستاد و ادارات آموزش و پرورش احصا و به دبیرخانههای شوراها ابلاغ شد و نقش مناسبی هم در غنی سازی محتوایی جلسات ایجاد شد.
۱۴۰۰ میلیارد تومان از محل شوراها درآمد داشتیم
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره درآمد از محل شوراها اظهار داشت: هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در سال۹۷ از محل قانون شوراها درآمد کسب شد که نسبت به درآمد ۱۱۰۰ میلیارد تومانی سال ۹۶، رشد ۲۷ درصدی را شاهد بودیم.
وی افزود: آموزش و پرورش از بند ۲ ماده ۱۱ و ماده ۱۶ شوراها کاهش درآمد داشته است اما در سایر موارد رشد مناسبی ایجاد شده است.
رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش به کاهش ۴۰ درصدی در بند ۲ ماده ۱۱ این قانون که مربوط به کمکهای داوطلبانه به مدارس است اشاره و خاطرنشان کرد: در اجرای کلاسهای فوق برنامه مدارس رشد ۴ برابری ایجاد شده و این رقم از ۱۰۶ میلیارد و ۵۳۴ میلیون در سال ۹۶ به ۴۶۳ میلیارد و ۷۶۱ میلیون تومان در سال ۹۷ رسیده است.
زینی وند ادامه داد در تفاهمی که با وزارت کشور داشتیم و قول مساعدی که دادند، مقرر شد دسترسی در همه مناطق و استانها تسهیل و دسترسی ما به حساب های واریزی عوارض شهرداری ها فراهم شود.
وی تاکید کرد رویکرد اصلی آموزش و پرورش صیانت از فضاهای مهم آموزشی است، اگر در منطقهای تغییر کاربری از آموزشی به تجاری صورت گیرد، باید سرانه آموزشی مد نظر قرار گیرد تا در آینده با کمبود فضای آموزشی مواجه نشد.
وی همچنین با اشاره به اینکه شوراها به انبوه سازیها و الزام آنها برای ساخت فضای آموزشی مرتبط است، گفت: موارد مغفول مانده این ماده با مکاتبات انجام شده با ریاست جمهوری در دستور کار کمیسیون زیربنایی دولت قرار گرفته است، در این زمینه رشد ۸۹ درصدی در اجرای این قانون نسبت به سال۹۶ داشته است.
به گفته رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و مشارکت مردمی، تمام افرادی که واحدهای مسکونی انبوه در شهرکها میسازند، باید مدرسهسازی نیز انجام دهند. از نظر تحقق درآمد حاصل از اجرای مواد قانون شوراها، شوراهای استانهای آذربایجان غربی و شهرستانهای تهران، در سیاستگذاری و برنامهریزی، استانهای همدان و خراسان رضوی و از نظر عملکرد دبیرخانه شوراهای آموزش و پرورش، استانهای ایلام و اردبیل به عنوان استانهای برتر معرفی شدند.