بنابر گفته عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان تا آخر وقت امروز نتیجه نهایی بررسی صلاحیتهای نمایندگان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام میشود. انتخاباتی که کارزار رقابتی آن تا دوم اسفند امسال، میان نامزدهای انتخاباتی جناح های سیاسی به مرحله اجرا خواهد رسید با وجود شهادت جانگداز سردار سرافراز سپهبد قاسم سلیمانی در روزهای گذشته فضای حزن انگیزی بر جامعه کشور مستولی شده بود اما از طرفی دیگر این مساله، موجبات وحدت و همبستگی در بین جریان های سیاسی کشور نیز شد اما با نزدیکی به زمان انتخابات این امر دلیلی بر این موضوع نخواهد شد که کارزار رقابتی برای ورود به مجلس در میان نامزدهای انتخاباتی به وجود نیاید. اگرچه برخی تندروها ساز مخالفت سر داده و در شکل گیری این وحدت ایجاد شکاف می کنند اما با این وجود باید دید که در این شرایط فضای انتخاباتی کشور چگونه و به چه سمتی سوق پیدا خواهد کرد. آیا اصلاح طلبان با تمام قوا وارد صحنه انتخابات خواهند شد، آیا لیستی از طرف شورایعالی سیاستگذاری جبهه اصلاحطلبان اعلام خواهد شد. آیا اصولگرایان به وحدت نظر در حوزه جناح بندی سیاسی خود خواهند رسید؟ آیا می توانند سر لیست خود را به دور از هر نوع افتراقی با وحدت نظر مشترک ارایه دهند؟ صحنه کارزار انتخاباتی پیش رو شروع مجددی برای رودرو شدن اندیشه های سیاسی موجود در جامعه است که با گذر زمان و آغاز رقابت های انتخاباتی به این پرسش ها پاسخ داده خواهد شد.
اردوگاه اصلاح طلبان
آسیب شناسی، موانع و راهبردها
روزنامه آفتاب یزد در قسمتی از گزارشی با عنوان «بایدها و نبایدهایی که اصلاحطلبان را به تله انداخت!» آورده است: قرار گرفتنها در انتخابات مجلس نُهم اسفند ۹۰ خود را نمایان ساخت و تکمله داستان شروع شده از سال ۱۳۸۹ را در انتخابات مجلس دهم/اسفند۹۴ دیدیم آن هم جایی که شاهد ریزش شدید اصولگرایان تندرو، جبهه پایداری و برخی از نام و نشانهای چسبیده به قوم و قبیله احمدینژادیها بودیم. پیروزی نسبی اصلاحطلبان در دو مجلس و دو انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، حکایت از آن داشت که سردرگُمی، زیر بار تعهدات شانه خالی کردن و به هم پریدنهای عجیب و غریب و نیز تشتت بیحد و حصر در جبهه اصولگرایی و در نهایت، عملکرد سیاسی دولتین نُهم و دهم، تا چه اندازه بر ذائقه سیاسی مردم، حداقل در دو انتخابات مجلس و شورا و نیز انتخابات ریاست جمهوری تاثیراتی قابل تامل نهاد.
دولت تابع مجلس است یا مجلس متاثر از دولت!؟
با نگاهی باریک بینانهتر به ادوار سیاسی ایرانِ پس از جنگ یعنی از دولت سازندگی تا به امروز، آنچه بیشتر به چشم میآید و میتواند با مداقه قرار گرفتن، بسیاری از ریزه کاریهای سیاسی ـ اجتماعی را بر هر تحلیلگر پژوهش محوری روشن کند این که، دولت و مجلس ـ نه به یک اندازه اما به هر حال ـ بر هم و روی هم تاثیراتی قابل تامل میگذارند. برگزاری انتخابات مجلس در میانه دوران اول و دوم دولت ها، همواره اینچنین نشان داده که مشی سیاسی و جایگاه اجتماعی و توفیقات اقتصادی دولتها تا چه اندازه در تشکیل مجلس بعدی موثر واقع میشود یعنی در کنار بررسی آسیب شناسانه دولت ها، ادوار مجلس نیز میتواند به روشنی، واکنشهای جامعه غیرسیاسی و کنش فعالان سیاسی در شکلگیری واقعیتهای انتخاباتی را به طرزی کاملا قابل قبول به همگان نشان دهد.
روزنامه ابتکار با بیان اینکه شورای نگهبان نتایج بررسی صلاحیت نامزدها را امروز اعلام میکند در بخشی از گزارشی با عنوان «زنگ آغاز انتخابات» آورده است: روز گذشته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفتوگویی درباره زمان اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: تا الان حدود ۱۳ هزار پرونده رسیدگی شده است که انشاءالله به بقیه آن نیز تا روز شنبه رسیدگی خواهد شد و نتیجه اعلام میشود. جناحهای سیاسی بهخصوص اصلاحطلبان بارها اعلام کردهاند که بعد از بررسی صلاحیتها چگونگی و نوع حضورشان در انتخابات را مشخص میکنند. یعنی وقتی مشخص شد که چه تعداد کاندیدا خواهند داشت و در چه حوزههایی بیشترین نامزد را دارا هستند، میتوانند اعلام کنند که در این دوره از انتخابات رویکردشان چگونه خواهد بود. تا پیش از اینکه استراتژی آنها مبنی بر حضور حداکثری در انتخابات بوده است اما اینکه آیا دوباره لیست اعلام خواهند کرد یا نه و آیا ائتلافی در این دوره نیز از سوی این جریان شاهد خواهیم بود، مشخص نشده است. اینها همه موارد و سوالاتی است که حالا دیگر باید جواب آنها داده شود.
سیدحسن رسولی، رئیس ستاد انتخابات مرکزی شورای عالی جبهه اصلاحطلبان درباره حضور و عدم حضور اصلاحطلبان در انتخابات پیش رو، پیش از این گفته بود: فرض ما حضور در انتخابات است اما حضور ما در این دوره متفاوت از دوره گذشته خواهد بود و بنا داریم کیفیت محور در انتخابات حضور داشته باشیم بهطوریکه اگر در حوزههایی که به هر دلیل نامزدی اصلاحطلب وجود ندارد، لیستی از سوی شورایعالی سیاستگذاری جبهه اصلاحطلبان اعلام نخواهد شد.
او اعلام کرده است: روز یکشنبه هفته جاری با اعلام اولیه نام ثبتنام کنندگان در سراسر کشور بستر اجرایی و آرایش انتخاباتی واضحتری را شاهد خواهیم بود متناسب با آن تصویر و در مقام اجرای راهبردهای ارکان شورای عالی مسیر رسیدن به هدف را از منظر اجرایی تعیین خواهیم کرد.
محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب سازندگی در بخشی از گفت و گوی خود با روزنامه اعتماد اظهار کرد: یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شرایطی برگزار میشود که امروز مسائل و بعضا مشکلات بسیاری در کشور وجود دارد اما اگر قرار باشد این مسائل را در نظر نگیریم و صرفا به بررسی اظهارات قائم مقام دبیر شورای نگهبان بپردازیم، عمدهترین مسالهای که باید به آن توجه کرد، تغییر رویکرد شورای نگهبان است. به عقیده من پیامی که میتوان از دل اظهارات سخنگوی شورای نگهبان استنتاج و استخراج کرد، آن است که این نهاد قصد دارد که بالاخره دلایل ردصلاحیت افراد را به صورت شفاف و روشن هم به خود فرد و هم به جامعه اعلام کند، تا پرسشها و ابهاماتی که در دورههای گذشته بارها و بارها ایجاد شده، این بار ایجاد نشود.
همین موضوع یعنی اعلام رسمی دلیل رد صلاحیت افراد را میتوان گامی رو به جلو و پیشرفتی قابل توجه دانست؛ چرا که در دورههای گذشته که چندان هم از آن زمان نگذشته است، شورای نگهبان نهتنها اینکار را نمیکرد، بلکه صرفا اعلام میکرد که اصطلاحا حرف، حرف ماست و هرچه میگوییم را شما باید بپذیرید.
وی در پاسخ به این پرسش که «در این میان برخی معتقدند که اگر رد صلاحیتها در قیاس با گذشته کمتر باشد، بیش از پیش میتواند موجبات اتحاد در کشور را فراهم آورد و جو ایجاد شده پس از ترور سردار قاسم سلیمانی را ادامه دهد و درنتیجه حضور مردم در انتخابات را پرشورتر کند. شما با این مساله تا چه حد موافقید؟» گفت: ببینید، به عقیده من مساله اتحاد را نمیتوان به صورت تمام و کمال به شورای نگهبان ارتباط داد. باید توجه داشت، مساله اتحاد در کشور بیش از آنکه به نهادها مرتبط باشد، به جریانهای سیاسی مرتبط است؛ از این رو نوع واکنش مردم به موضوع شهادت سردار قاسم سلیمانی را چندان به این موضوعات مرتبط نمیدانم. نوع واکنش مردم به ترور او و حضورشان در مراسم تشییع پیکر او به دلیل رشادتها و از خودگذشتگیهای این سرباز وطن است. مردم با حضورشان از اقدامات او چه در داخل مرزها و چه فراتر از مرزهای کشورمان قدردانی کردند؛ بنابراین به عقیده من نباید این مساله را به انتخابات ربط داد. در این میان باید توجه داشت که حضور مردم در انتخابات حضور کمی نخواهد بود. اتفاقا معتقدم که حضور مردم در انتخابات به طور کلی حضوری قابل فهم است و دستکم ۵۵ درصد مردم پای صندوقهای رای حاضر خواهند شد. ممکن است در شهرهای بزرگتر که جو سیاسیتر است، این حضور کمرنگتر باشد ولی به طور کلی میزان مشارکت حداقل ۵۰ درصد خواهد بود. اما قطعا حساسیتهایی روی نوع عملکرد شورای نگهبان وجود دارد.
معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰ لایحه در مراحل مختلف در دولت و معاونت در حال پیگیری است، اظهار کرد: امیدواریم که نمایندگان دوره جدید مجلس توجه ویژهای به لوایح حوزه زنان و خانواده داشته باشند و همچنین انتظار استمرار سیاستهای مرتبط با حمایت از زنان و خانواده را داریم. وی ابراز امیدواری کرد تا در انتخابات مجلس دوره یازدهم شاهد مشارکت بالای مردم باشیم تا مجلس در دوره جدید متشکل از سلایق مختلف باشد و تاکید کرد: امیدواریم در این شرایط مجلسی شکل بگیرد و شورای نگهبان کمک کنند تا سلایق متنوع جامعه ایران را نمایندگی کند و این انتخابات هرچه بیشتر وحدت و انسجام ملی ما را در این شرایط خطیر تضمین کند. همان قدر که حضور یکپارچه مردم در مراسم سردار سلیمانی، اقتدار و وحدت ملی و بازدارندگی در مقابل تهدیدات خارجی داشت، حضور یکپارچه مردم در تعیین سرنوشت خود به ویژه در انتخابات مجلس بسیار تعیینکننده است، به ویژه مجلسی که قرار است چهار سال سرنوشت خود را در اختیار آن قرار دهیم.
در گام دوم نیز باید انتخابات آزادانه برگزار شود و کاندیداها در حداکثر وسعت دید تایید صلاحیت شوند و سلایق مختلف حضور داشته باشند و از این منظر که مشارکت مردم را در انتخابات کاهش دهیم، آسیب وارد نکنیم. امید است احزاب در این زمینه رویه دولت را اتخاذ کنند و ۳۰ درصد از کاندیداها را از میان زنان انتخاب کنند و زنان توانمند را نادیده نگیرند و مجلسی که شکل میگیرد بتواند به لوایح و حقوق زنان و اصلاح برخی قوانین موجود توجه کنند.
اکبر ترکان، مشاور پیشین رئیس جمهوری در گفت و گو با روزنامه آرمان ملی گفته است: الگوی اصلاحطلب و اصولگرا و جناح بندیهای سابق امروز معنای خود را از دست داده و باید در چارچوبی دیگر رقابت شکل بگیرد. رقابت بر مبنای ارائه روشهای درست برای مقابله با چالشهای محیطی شکل میگیرد و الگوی اصلاحطلب اصولگرا در این دوره دیگر پاسخگو نیست. در حوزه اقتصادی نیازمند تکیه به ظرفیتهای داخلی هستیم، چون تحریمها ادامه دارد و ممکن است کم یا زیاد شود اما فعلا بر سر جای خود باقی هستند. بنابراین برای اقتصاد کشور باید امروز توجهات ویِژهای انجام دهیم. توجهات در صورتی امکانپذیر است که به دنبال توسعه صنایع معدنی برویم، توسعه صنایع معدنی باید یکی از محورهای اقتصادی این دوره باشد، دیگر حوزهای که باید به آن بپردازیم اصلاح نظام مدیریت انرژی است، هرچه میگوییم مدیریت انرژی، مردم از افزایش قیمت واهمه پیدا میکنند، در صورتی که میتوان بدون افزایش قیمت هم مصرف انرژی کشور را یک سوم پایین آورد. راندمانهای ما باید به بالای ۵۰ درصد برسد. ما در شبکهها و خطوط انتقال برق هم اتلاف داریم. اصلاح نظام مدیریت انرژی کار بزرگی است که باید انجام شود، در مورد بعدی هم به توسعه صنایع مرتبط با نفت و گاز بپردازیم. در بخش صنعت حوزه دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، حوزه صنایع پتروشیمی است که نیمه تمام ماندهاند و نیاز به راه حل دارند. توجه ما باید به سمتی باشد که تحریمها فعلا ادامه دارند و ما با این شرایط باید اقتصاد را درمان کنیم.
نمایندههایی که این دوره میخواهند به مجلس وارد شوند باید بتوانند در حوزههایی که در بالا به آنها اشاره کردم به نظام کمک کنند. تعدادی از نمایندهها هم هستند که در دورههای پیشین مجلس کارنامه خوبی از خود ارائه ندادند بهطوری که دائما مشغول داد و ستدهای تجاری و دلالی بودند. من از همین جا از شورای نگهبان خواهش میکنم، نمایندگانی که حتی سهوا در روابط تجاری و دلالی لغزیدند تایید صلاحیت نشوند و راه ورود دوباره آنها را به مجلس ببندد. هر کسی که لغزیده باید برود و کوچک و بزرگ و جناح و گروه نمیشناسد. ما دو دسته سوء مدیریت و سوء نیت داریم. بهعنوان مثال فردی در مدیریت خود خطا کرده باشد میتوان از سوء مدیریت گذشت کنیم اما به هیچ عنوان نباید از سوء نیت گذشت کرد، از هیچ سوء نیتی نباید چشم پوشی شود. اگر نمایندهای را میشناسیم و میدانیم او سوء نیت در مورد مسائل کشور دارد و از قدرت نمایندگی برای روابط غلط استفاده کرده، نباید به هیچ عنوان شرایط را برای ورود دوباره این نماینده به مجلس فراهم کنیم. درواقع با نمایندگانی که سوء نیت دارند باید مستقل از اینکه خط آنها چیست؟ با آنها رفتار شود، اصلاحطلب و اصولگرا فرقی ندارد، هرکسی لغزیده باید برود تا بتوانیم در این مسیر از خون شهدا پاسداری کنیم. من از هردو جناح افرادی را سراغ دارم که بر سر مسائل و منافع کشور دلالی میکنند و لغزیدهاند.
رصد جناح متقابل
روزنامه اعتماد در گزیده ای از یادداشتی به قلم سید میلاد علوی با عنوان «میگویندجیببرها به بهارستان نمیروند» آورده است: قطار انتخابات درست در روزهایی که از زمین و آسمان میبارد و غم بر گوشه و کنار ایران سایه افکنده، آنقدر به پیش رفت که در اصلیترین ایستگاهها متوقف شد. قطاری که حالا برای حرکت دوباره چشم انتظار اعلام نظر نهایی از جانب مهمترین ایستگاه نظارتی است. ایستگاهی که در سالهای گذشته بسیاری از مسافران را از قطار پیاده کرده و به همین سبب با اعتراضهای بسیاری چه از جانب جاماندگان این قافله و چه از سوی دیگر ناظران مواجه شده است، ولی در سال جاری و باتوجه به تجربههای تلخ و شیرین گذشته از جانب مسوولان سایر ایستگاهها مورد مشورت قرار گرفت تا شاید این نوبت، با توجه به شرایط «حساس» کشور به معنای حقیقی کلمه، از پیاده کردن عمده مسافران نشسته در سمت چپ و منتهیالیه آن خودداری کند. «شورای نگهبان» از دهه ۶۰ تاکنون با قانون انتخاباتی که مصوب شد، تقریبا اصلیترین و محوریترین نقش را برعهده گرفت و از اینرو بسیاری از تحلیلگران با درنظرگیری نقش احزاب و جناحهای سیاسی، نوع نگاه ۶ فقیه و ۶ حقوقدان این شورا به انتخابات را از عاملان تعیینکننده میزان مشارکت جامعه در انتخابات میپندارند. ترکیب فعلی شورای نگهبان به گونهای است که اگر قرار بر بررسی سوابق افراد با نگاهی صرفا سیاسی باشد، تقریبا به اصولگرایان تمایل بیشتری دارد تا اصلاحطلبان؛ کمااینکه رییس ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف هماکنون یکی از ۱۲ فردی است که این شورا را تشکیل میدهد و دبیر آن نیز در دوره پیشین انتخابات مجلس شورای اسلامی به لیست اصولگرایان تهران برای حضور در پارلمان دهم رای داده است، اما با تمام این موارد شورای نگهبان همواره خود را فراجناحی دانسته و میداند؛ چنانکه عباسعلی کدخدایی که این روزها گفتار و کردارش تمام و کمال به پای شورای نگهبان نوشته میشود، همواره شائبه بررسی جناح صلاحیت داوطلبان را رد و «مر قانون» را «تنها معیار شورای نگهبان» اعلام کرده است. معیاری که اصلاحطلبان معتقدند اگر به دور از مصلحتاندیشیها مدنظر قرار گیرد، میتواند موجبات حضور پرشور اقشار مختلف در جامعه در انتخابات را فراهم آورد.
اردوگاه اصولگرایان
توصیه ها، برنامه ها و وعدهای انتخاباتی
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در بخشی از گفتوگو با پایگاه خبری «تابناک» درباره ضرورت حفظ وحدت و انسجام داخلی بین مردم و مسئولان در آستانه انتخابات مجلس و در شرایط حساس منطقه اظهار کرد: طبیعتا احزاب و تشکلهای سیاسی باید با فضایی که در جامعه وجود دارد، همراه شوند و مسیر خودشان را با گفتمان حاکم در جامعه و مردم اصلاح کنند. جریانات سیاسی باید همراه با مطالبات مردم و نوع نگاه آنها به مسائل در جامعه خود را تطبیق دهند و در این مسیر اهداف و رویکردهای مدنظر اکثریت جامعه را عملیاتی کنند.
ترقی با بیان اینکه مردم مسئولان خدوم را از غیرخدوم میشناسند، خاطرنشان کرد: ملت به راحتی تفاوت میان افراد مجاهد و کسانی که امنیت کشور را به خطر میاندازند و به دنبال بیثباتی کشور هستند میدانند؛ از این روی، به درستی راه خود را انتخاب میکنند.
وی تاکید کرد: طبیعی است اگر احزاب و تشکلهای سیاسی بخواهند در مسیر افکار و اندیشههای مردم و جامعه حرکت کنند باید خودشان را با این نوع بینش و روحیه انقلابی و جهادی همراه کنند و کینه و تنفر خودشان را نسبت به دشمنان جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی به ویژه استکبار جهانی ظهور و بروز دهند تا مورد اعتماد مردم قرار گیرند.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: عرصه انتخابات گلوگاه مهمی برای جریانات سیاسی است؛ از این روی، برای اینکه احزاب و تشکلهای سیاسی فارغ از هر نوع گرایشی در این مرحله موفق شوند، باید در مسیر مردم و مطالباتشان حرکت کنند تا به نتیجه مدنظرشان برسند.
خبرگزاری فارس در بخشی از گزارشی با عنوان «مشارکت توام با انتخاب احسن» آورده است: پیروزی انقلاب اسلامی ایران باب جدیدی از مشارکت را به روی مردم گشود، این باب جدید «مشارکت سیاسی» است، در این معنا مشارکت توام با انتخاب احسن است که اهلیت انتخاب شونده یکی از مصادیق انتخاب احسن است. مشارکت واژهای عربی از باب مفاعلت، مصدر و به معنای همکاری متقابل است. معنای لغوی و اصطلاحی آن به هم نزدیک و در معنای اصطلاحی دارای ابعاد مختلف است، به همین لحاظ مشارکت میتواند عرصههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را شامل شود.
قرآن کریم آیات بسیار زیبا و راهگشایی در این زمینه دارد؛ «وشاورهم فیالامر»، «و امرهم شورا بینهم». «ای پیامبر(ص) در انجام کارها با مردم مشورت کن». بندگان من کسانیاند که در امورشان با هم مشورت میکنند. مشورت در نگاه احادیث و روایات بزرگان دین حصار ندامت است. مشورت استفاده از خرد جمعی است. اهل مشورت کمتر اشتباه میکند. اهل مشورت موفقاند.
مشارکت در عرصه فرهنگی هم نمود بسیار خوبی دارد. مردم با الگو قراردادن هنجارها به آنها عمل مینمایند. عمل به هنجارها، ارزش تلقی میشود. قرآن کریم در هنجارآفرینی و تعیین الگو، ایجاد سنت و جلوگیری از بدعت آیات بسیار زیبایی دارد. زیباترین آنها آیه دعوت به پیروی از سیره رسول اکرم است؛ «و لقد کان لکم فی رسولالله اسوه حسنه»، «پیامبر اسوه و الگوی شماست».
پیامبر در جامعه اسلامی یک طراز است، یک هنجار است، احترام، اطاعت و پیروی از این طراز ارزش است، عدول از این طراز نیز غیر ارزش است، در حوزه اقتصادی ایجاد تعاونیهای کار، ایجاد کارگاهها و کارخانهها، ایجاد شرکتها اعم از خدماتی، تولیدی، توزیعی، اعتباری و ... همه و همه از مصادیق مشارکت اقتصادی است.
پیروزی انقلاب اسلامی ایران باب جدیدی از مشارکت را به روی مردم گشود. این باب جدید، «مشارکت سیاسی» است، راه آن شور و مشورت، نقد و بررسی و در نهایت فبشر عبادی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه یعنی بشارت خداوند از آن کسانی است که میشنوند، میاندیشند و انتخاب میکنند و سپس از بهترین قول تبعیت مینمایند. در این معنا مشارکت توام است با انتخاب احسن. «ان الله یامرکم ان تودوا الامانات باهلها» یعنی اهلیت انتخاب شونده یکی از مصادیق انتخاب احسن است.
احمد امیر آبادیفراهانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ مجلس شورای اسلامی در بخشی از گفتوگویبا خبرگزاری تسنیم، در تشریح روند بررسی لایحه بودجه سال آینده در این کمیسیون، اظهار داشت: کمیسیون تلفیق وارد بخش هزینهای بودجه شده و از روز یکشنبه تا سه شنبه هفته آینده در شیفت شب تبصره بخش هزینهای را بررسی میکند.
نماینده قم در مجلس با بیان اینکه بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ پس از برگزاری انتخابات ۲ اسفند در صحن علنی پارلمان انجام میشود، گفت: به دلیل اینکه مجلس تا ۱۲ بهمنماه به صورت مستمر جلسه علنی دارد و پس از آن تا ۴ اسفند نمایندگان در حوزه انتخابیه خود حضور دارند، بررسی بودجه سال ۹۹ پس از برگزاری انتخابات مجلس در پارلمان انجام میشود.
عضو هیاترئیسه مجلس تصریح کرد: برای اینکه پرونده بودجه سال ۹۹ تا پایان امسال بسته شود احتمالاً در زمان بررسی آن تعدادی از اعضای شورای نگهبان در جلسات مجلس حضور پیدا کنند و همزمان با بررسی مجلس آنها نیز مصوبات نمایندگان را بررسی و اعلام نظر کنند.
مرتضی حیدری، رئیس هیئت اجرایی انتخابات استان قم در گفتوگو با خبرگزاری مهر، با بیان اینکه آماده برگزاری انتخاباتی باشکوه و منظم در قم هستیم، اظهار داشت: برای قم ۲۵ شعبه سیار و ۵۴۶ شعبه ثابت که در مجموع ۵۷۱ شعبه اختصاص یافته است، هم چنین برای بخش مرکزی استان هم ۱۶ شعبه سیار و ۷ شعبه ثابت که در مجموع ۲۳ شعبه میشود اختصاص یافته است. برای خلجستان ۱۴ شعبه سیار و ۲ شعبه ثابت در مجموع ۱۶ شعبه و برای جعفرآباد ۸ شعبه سیار و ۱۰ شعبه ثابت که در مجموع ۱۸ شعبه تصویب شده است. برای بخش سلفچگان هم ۱۳ شعبه سیار و ۳ شعبه ثابت در مجموع ۱۶ شعبه و بخش کهک هم ۵ شعبه سیار و ۲۰ شعبه ثابت و در مجموع ۲۵ شعبه اختصاص یافته است.
وی در ادامه با اشاره به مقایسه تعداد شعب در نظر گرفته برای استان و مقایسه آن با انتخابات دورههای گذشته، گفت: تعداد شعب در نظر گرفته برای استان نسبت به سال ۹۴ و دوره انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۸/۵۲ درصد افزایش یافته است اما در مقایسه با انتخابات دو سال گذشته ریاست جمهوری فرقی نداشته است.
فعالیت و همکاری ۳ هیئت برای برگزاری انتخابات
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت ۳ هیات در انتخابات اسفندماه، بیان کرد: برای این انتخابات ۳ هیات درنظر گرفته شده که شامل هیات اجرایی به ریاست فرماندار و معتمدان بر روند برگزاری انتخابات نظارت دارد و هم هیات بازرسی که بر شعب و صندوقهای انتخابات نظارت دارد؛ هم چنین هیات نظارت هم بر کلیه جریانهای انتخاباتی و اقدامات انتخابات و هیاتهای اجرایی و هم چنین تشخیص صلاحیت نامزدها و حسن اجرای انتخابات نظارت دارد تشکیل شده است.
فرماندار قم عنوان کرد: عوامل اجرایی مسائل انتخابات را بر اساس برنامه زمانبندی پیگیری میکنند تا یک انتخابات سالم و مطلوب برگزار شود.
حسین حسن نژاد، رئیس ستاد انتخابات مازندران در گفت و گو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه تا پایان وقت امروز ۲۱ دیماه فرصت بررسی صلاحیت داوطلبان وجود دارد، اظهار کرد: نتایج تایید صلاحیت و یا عدم احراز داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی فردا به فرمانداریها و از طریق آن به داوطلبان اعلام خواهد شد.
در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان ۴۱۷ نفر ثبت نام کردهاند که از این تعداد با بررسیهایی که توسط هیاتهای اجرایی انتخابات در حوزههای انتخابیه صورت گرفت، صلاحیت ۷۶ داوطلب کرسی مجلس احراز نشده است.
از مجموع افرادی که صلاحیتشان در هیئتهای اجرایی احراز نشده بود دو نفر زن بودند. در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در مازندران نیز ۳۰۶ نفر ثبت نام کرده بودند.
سید عبدالحمید انگجی، مدیرکل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان، در بخشی از گفت و گو با خبرنگار مهر درباره اقدامات اداره کل دانشآموختگان وزارت علوم در پیشگیری از جعل مدارک دانشگاهی گفته است: در راستای مقابله با جعل مدارک دانشگاهی صادره از دانشگاههای داخل کشور و استعلامهای مربوطه، فرایند الکترونیکی شدن دانشنامهها در قالب «سامانه سجاد» از فروردین ۹۸ عملیاتی شده است.
مدیرکل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان درباره ارزیابی مدارک صادره از دانشگاه هایی که در لیست وزارت علوم قرار ندارند نیز گفت: مدارک صادره از دانشگاههایی که در فهرست مورد تأیید اداره کل دانشآموختگان قرار ندارد قابل ارزشیابی نیست.
وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص انتخابات مجلس و اینکه آیا وزارت کشور درباره اعتبار مدارک نیمهحضوری، مجازی ثبتنام کنندگان انتخابات از وزارت علوم استعلام می کند گفت: ضروری است در این خصوص از وزارت کشور سوال فرمایید.
رصد جریان رقیب
روزنامه کیهان در بخش خبر ویژه با عنوان «اصلاحطلبان به جای آیه یأس خواندن از مردم عذرخواهی کنند» آورده است: یک عضو فراکسیون امید میگوید؛ اصلاحطلبان با توجه به سوابق عملکرد خود در دولت و مجلس، آیه یأس میخوانند. جلال میرزایی به روزنامه اعتماد گفت: ما به عنوان فعال سیاسی و کنشگران سیاسی که به تشکلهای رسمی یا غیررسمی سیاسی وابستگیهای مشخصی داریم، نباید از مسئله کاهش مشارکت صحبتی به میان آوریم. امروز زمان بیان این مطالب نیست. امروز همه باید خود و برنامههایمان را بهروز کنیم تا بتوانیم به مطالبات جامعه پاسخ بگوییم. اینکه مرتباً در قالب یک جریان سیاسی از بیتفاوتی و دلسردی عموم جامعه برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی سخن به میان آوریم، رفتاری عاقلانه محسوب نمیشود.
این نماینده اصلاحطلب افزود: اینکه بنده به عنوان یک نماینده مجلس شورای اسلامی که وابستگیهای جریانی مشخصی نیز دارم، مدام از کاهش مشارکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس صحبت کنم، به نظر میرسد چندان پسندیده نباشد؛ ضمن اینکه این رویه در جهان نیز نمونهای ندارد. شما به کشورهای آمریکایی و اروپایی نگاه کنید. بارها و بارها پیش آمده فلان حزب در این کشورها بهرغم آنکه از اقبال مناسبی برخوردار نبودهاند اما دستکم برای حفظ ظاهر تلاشهای بسیاری انجام میدهند. آنان مدام از دلسردی مردم نمیگویند، بلکه از تلاشهایی که برای شرکت در انتخابات بهعمل آوردهاند، سخن گفته و میکوشند در دوره بعدی بیشتر در جهت جلبنظر مردم گام بردارند، اما امروز شما در ایران چنین چیزی نمیبینید. خود ما بهعنوان اصلاحطلبان جریانی از هم گسیخته را شاهدیم که مدام آیه یأس میخوانند. با این شیوه و رویکرد نمیتوان در انتخابات وارد شد.
وی همچنین گفته است: باید در افرادی که ماموریتهای مختلفی را به آنان محول کردهایم، تجدیدنظر کنیم. همچنین باید واقعیتها را مدنظر قرار داده و در نسبتمان به عنوان نیروهای جریان اصلاحات با دولت بازنگری انجام دهیم. اگر اشتباهاتی داشتهایم، از مردم عذرخواهی کنیم. از مردم بابت بیبرنامگی که بهطور کلی در جریان اصلاحات دچار آن بودیم، عذرخواهی کنیم. هر چند در برخی موارد نیز برنامههای مشخصی داشتیم ولی اولویتبندی صحیحی صورت نگرفته بود. یکی دیگر از مشکلات اصلاحطلبان این بود که نسبت خود با دولت را نفهمیدیم.