مهاباد- ایرنا- دادستان عمومی و انقلاب سردشت گفت: یک نفر از زندانیان محکوم به قصاص نفس در این شهرستان با کسب رضایت از اولیای دم از اعدام رهایی یافت.

ولی‌ خداکرمی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این زندانی در مرداد سال ۱۳۹۳ و در یک نزاع که بر سر مسایل مالی بود، پسرعموی خود را با استفاده از سلاح گرم به قتل رسانده بود که با دستور قضایی بازداشت و در دادگاه کیفری استان به قصاص محکوم شد.

وی اضافه کرد: حکم قصاص این محکوم در دیوان عالی کشور نیز تایید شده بود و پس از  کسب اجازه اجرا از سوی رییس قوه قضائیه، در مرحله اجرای حکم قرار داشت که تلاش‌ها برای رضایت اولیای دم از سوی شورای حل اختلاف و معتمدان سردشت آغاز شد.

وی افزود: سرانجام پس از چندین جلسه با حضور روحانیون و معتمدان، رضایت خانواده مقتول کسب شد و اصل مجازات قصاص برای این محکوم منتفی شد.

دادستان عمومی و انقلاب سردشت از همراهی و همگامی معتمدان و اعضای شورای حل اختلاف این شهرستان برای کسب رضایت از اولیای دم و رهایی این زندانی از چوبه‌دار قدردانی کرد.

وی اظهار داشت: گذشت و بخشش، رضایت خداوند را در پی دارد و به تبعیت از این خصلت حسنه در قانون جزایی کشور به عطوفت اسلامی توجه ویژه شده‌است و در مناسبت‌های مختلف محکومان نادم از گناه به پیشنهاد رییس قوه قضاییه و موافقت رهبر معظم انقلاب از نعمت آزادی بهره‌مند می‌شوند.

قصاص یکی از احکام کیفری در اسلام است که قرآن آن را مایه حیات جامعه می‌داند.

شهرستان مرزی سردشت با ۱۲۱ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرز ایران با شمال عراق واقع است.