تهران-ایرنا- دبیر اینوتکس ۲۰۲۰ گفت: اینوتکس رقابت بزرگی را برای استارتاپ‌ها رقم می‌زند و اهداف آن در راستای رشد استارتاپ‌ها تدوین شده است.

سجاد عباسی فشمی روز یکشنبه در نشست خبری «سومین رویداد اینوتکس ۲۰۲۰» اظهار داشت: در سال ۲۰۱۸ اولین بار اینوتکس فعالیت خود را آغاز کرد و برنامه دارد که استارتاپ‌ها محصولات خود را به سازمان‌ها و شرکت‌های بیشتری ارائه کنند.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این هدف چند رویکرد اعم از سرمایه‌گذاری و معرفی، افزایش همکاری و مشارکت بازیگران کلیدی زیست‌بوم نوآوری و شبکه‌سازی در سیستم نوآوری است و برای رسیدن به این اهداف برنامه‌های متفاوتی در نظر گرفته‌ایم.

به گفته عباسی اینوتکس ۲۰۲۰ به ترتیب زمان برگزاری در استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، اصفهان، خوزستان، مازندران و تهران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به دلایل انتخاب این استان‌ها گفت: در نظر داریم فضا و پراکندگی جغرافیایی مناسب در کشور ایجاد شود و استان‌های کم‌برخوردار نیز به موفقیت دست پیدا کنند و با حضور پررنگ در این رویداد، زمینه معرفی محصولات آنها به بازار و جذب سرمایه برایشان فراهم شود.

عباسی تصریح کرد: نمایشگاه بین‌­المللی نوآوری و فناوری (INOTEX) طی هشت دوره برگزاری خود میزبان استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور زیادی از کشورهای مختلف بوده است. اینوتکس پیچ یکی از رویدادهای جانبی این نمایشگاه است که برای سومین سالِ متوالی رقابتی بزرگ را بین استارتاپ‌های سراسر کشور رقم خواهد زد.

 نبرد استارتاپی

همچنین در ادامه این نشست، مسئول برگزاری رویداد در خصوص اینوتکس پیچ تصریح کرد: در مرحله نخست استارتاپ­‌ها به صورت آنلاین داوری شده و از استارتاپ­‌های منتخب برای رقابت حضوری در مقابل سرمایه­‌گذاران دعوت به عمل می‌ آید. در این مرحله از رقابت که در استان­‌های منتخب برگزار می­‌شود، ابتدا تیم­‌های استارتاپی درخصوص نحوه ارائه به سرمایه‌گذار آموزش دیده و در ادامه در حضور سرمایه‌­گذاران محلی، به معرفی ایده یا محصول خود می­‌پردازند.

عاطفه تمسکی اضافه کرد: در ادامه از استارتاپ­‌های برگزیده شده در مرحله مقدماتی به منظور حضور در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۰ و نیز شرکت در رقابت­‌های نیمه‌­نهایی و نهایی دعوت خواهد شد، در این مرحله، استارتاپ‌­ها ضمن بهره­‌مندی از فرصت حضور در دورهی پیش­‌شتابدهی مخصوص اینوتکس، امکان بهره­‌مندی از خدمات ویژه از قبیل فضای کار اشتراکی رایگان یا خدمات مربوط به سیستم­‌های پرداخت آنلاین را به منظور توسعه کسب‌­وکار و آمادگی بیشتر برای شرکت در رقابت نهایی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار رقابت نهایی بین استارتاپ‌­ها در قالب Battel (نبرد استارتاپی) اتفاق خواهد افتاد، توضیح داد: در اینوتکس بتل، استارتاپ­‌ها علاوه بر معرفی محصولات یا خدمات خود، دو به ­دو به بحث و مناظره بایکدیگر خواهند پرداخت تا در نهایت برترین استارتاپ­‌ها از دیدگاه داوران و مخاطبان انتخاب شود.

تمسکی گفت: رقابت اینوتکس‌پیچ با هدف معرفی و سرمایه‌گذاری روی ایده‌ها و استارتاپ‌های مستعد از شهرهای مختلف کشور انجام می‌شود و سرمایه‌گذاران، وی‌سی‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و افراد علاقه‌مند می‌توانند در این رویداد، حضور یافته و روی ایده‌های منتخب سرمایه‌گذاری کنند.

نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری با نام INOTEX تاکنون ۸ دوره در کشور ایران برگزار شده است. این نمایشگاه بستری برای عرضه نوآوری و فناوری است برخلاف نمایشگاه‌­های مشابهی که صرفا عرضه و تبادل کالا را هدفگذاری کرده‌اند، هدف این نمایشگاه تبادل دانش فنی و تکنولوژی و مشارکت میان شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها و استارتاپ‌هاست.
نمایشگاه INOTEX تلاش می‌کند که علاوه بر معرفی فناوری­‌های روز به صنایع بزرگ و متوسط، مشتریان محصولات فناورانه را به تولیدکنندگان آنها متصل کند و همچنین سرمایه‌گذاران را با فرصت­‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌های فناورانه یا استارتاپ‌ها آشنا کند.
نمایشگاه اینوتکس از سال ۱۳۹۰ تشکیل و به تدریج ضمن تکامل، بخش­های مختلفی از زیست­‌بوم کارآفرینی کشور را نیز دربر گرفت.
اولین دوره نمایشگاه با نام «نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته روسیه» در ۱ تا ۳ اسفندماه ۱۳۹۰ و با حضور ۵۲ شرکت روس در سالن حجاب برگزار شد. دومین دوره نیز با همین عنوان از تاریخ ۷ تا ۹ اسفندماه ۱۳۹۱ با حضور ۷۲ شرکت روسی، اوکراینی و بلاروسی در همان مکان برگزار شد.
با توجه به گسترش استقبال از این نمایشگاه و درخواست سایر کشورها برای عرضه فناوری‌های خود به شرکت‌های ایرانی، نمایشگاه از دور سوم به یک نمایشگاه بین‌­المللی تبدیل شد و نام «نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری» (International Innovation and Technology Exhibition: INOTEX) را برای خود برگزید و مکان برگزاری نمایشگاه نیز به محل دائمی نمایشگاه­‌های بین‌المللی تهران منتقل شد.
در طی دوره‌های سوم، چهارم و پنجم نمایشگاه، ۶۲۹ شرکت فناور از ۲۴ کشور مختلف در نمایشگاه حضور یافتند که دستاورد آن انعقاد ۱۲۹ مورد تفاهم‌نامه و قرارداد بین شرکت­‌کنندگان بود.
سرانجام در سال ۱۳۹۶ نمایشگاه اینوتکس به صورت آزمایشی و محدود میزبان برخی از استارتاپ‌­ها و نیز مخترعان کشور بود که با توجه به استقبال گسترده مخاطبان از این موضوع، دور هفتم این نمایشگاه در سال ۱۳۹۷ با حضور تمامی اجزای اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور برگزار شد.
هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی اینوتکس (INOTEX ۲۰۱۹) با شعارِ اکوسیستم نوآوری و فناوری زیر یک سقف با حضور ۳۶۲ عضو اکوسیستم برگزار شد و نهمین دوره نمایشگاه نیز از ۸ تا ۱۱ خردادماه ۹۹ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین­‌المللی تهران با حضور بازیگران زیست­‌بوم نوآوری و فناوری کشور برگزار خواهد شد.