رضا دستمالچی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره پیش زمینههای اهمیت یافتن بازارسازی فرهنگی در کشور، اظهار کرد: در برههای که کشور هر روز بیشتر از قبل با هجمه فرهنگی مواجه است، توجه به محصولات فرهنگی بیش از پیش اهمیت می یابد؛ در دهه ۷۰ بحث تهاجم فرهنگی توسط مقام معظم رهبری مطرح شد حالا هم به مرور زمان چه افرادی که تهاجم فرهنگی را زیر سوال میبردند چه نیروهای انقلابی، بیشتر به این نتیجه رسیدند که در حوزه مقابله با تهاجم فرهنگی کم کاری صورت گرفته است و باید بیشتر به آن توجه کنیم.
وی افزود: بر این اساس در حوزههای مختلف، گروههای مختلفی وارد میدان شدند اما کاری که باید صورت میگرفت و کار در خور توجهی انجام نشد، حتی در حوزههایی که داشتههای ما به گونهای بود که میتوانستیم آن را به سرعت وارد بازار کرده و از آنها منافع مادی و معنوی ببریم، به دلیل نبود مدیریت واحد و عزم راسخ، عقب افتادیم.
دبیر رویداد بازارسازی فرهنگی ایکال، ادامه داد: در دهه اخیر غربیها و آمریکاییها و در راس آنها هالیوود و شرکتهای انیمیشن سازی مثل دیزنی کاراکترهای خود را وارد بازار ایران کردند و کودکان ما را تحت تاثیر قرار دادند؛ بازارها را اشغال کردند و سهم بسیار بالایی را از فروش در ایران آن خود کردند البته حضور گسترده در بازار محدود به ایران نبود و در بسیاری از کشورها شاهد جولان دادند محصولات فرهنگی تولیدی شرکت های آمریکایی بودیم.
دستمالچی با بیان اینکه جولان محصولات فرهنگی غربی در ایران اسلامی نمود بیشتری داشت، گفت: این جولان به دلیل خلأ نبود کاراکترهای ایرانی و تجاری سازی فرهنگی و اینکه اتفاق خاصی در حوزه تولید محصولات داخلی صورت نگرفته بود، بیشتر دیده میشد؛ در چند سال اخیر گروههایی در حوزه تولید محصولات فرهنگی وارد کار شدند، بیش از ۱۰ سال است که وارد بازار شده و سعی داشتهایم با تولید انیمیشنهای ایرانی و محصولات فرهنگی پیرامون آنها گوشهای از بازار را از محصولات خارجی بگیریم.
وی افزود: در حدود یک سال اخیر با تشکیل شرکت صنایع خلاق رضوی و با همکاری ارکان آستان قدس رضوی از داشتههای آستان در راستای تولید و ترویج محصولات فرهنگی استفاده کردیم.
دبیر رویداد بازارسازی فرهنگی ایکال با اشاره به اینکه جشنواره هنر رضوان در مردادماه با شعار استفاده از نمادهای رضوی در زندگی های ایرانی برگزار شد، ادامه داد: اما بحث تجاری سازی در این نمایشگاه مطرح نبود و برای تجاری سازی محصولات پیشنهادهایی شد که توسط مرکز آفرینش های هنری آستان قدس رضوی مورد موافقت قرار گرفت و در چند ماه اخیر با مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی (ایراننوشت) رایزنیهایی صورت گرفت تا نمادهای رضوی در بین سایر محصولات فرهنگی را برای تجاری سازی وارد شوند؛ امیدوارم این اقدام سبب باز شدن راهی برای ورود سایر نمادهای فرهنگی-مذهبی به حوزه تجاری سازی شوند.
دستمالچی گفت: ایران ظرفیت زیادی در نمادهای فرهنگی دارد؛ چه در حوزه اصالت ایرانی و چه در حوزه اسلامی و وجه مشترک این دو نمادهای زیادی برای تجاریسازی داریم که مغفول واقع شده است، علت اینکه نماد رضوی برای برگزاری رویداد تجاری سازی فرهنگی انتخاب شده، علاقه زیاد مردم به امام رضا(ع) و جایگاه رفیع حرم مطهر ثامن الحجج(ع) در بین مردم ایران است.
وی افزود: با حوزه نمادهای رضوی شروع کردیم و در سایر حوزهها از جمله نمادهای مذهبی چون حرم اهل بیت(ع) در داخل و خارج از کشور و استفاده از نمادهای فرهنگی اسلامی نیز به عنوان تکیه گاه مناسبی برای تجاری سازی محصولات فرهنگی میتوان این حرکت را گسترش داد.
دبیر رویداد بازارسازی فرهنگی ایکال خاطرنشان کرد: البته شخصیت های کارتونی ایرانی حوزه کودک نیز مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و از این نمادها نیز می توان برای تجاری سازی محصولات فرهنگی استفاده کرد.
رویداد سه روزه تجاری سازی محصولات فرهنگی (ایکال) از ۲۵ تا ۲۷ دی ماه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه برگزار خواهد شد. بخش ویژهای در نمایشگاه ایکال برای رونمایی آثار هنری با محوریت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اختصاص داده شده است.