تهران-ایرنا- باران سیل‌آسا از ۲۰ تا ۲۲ دی ۱۳۹۸خورشیدی جنوب سیستان و بلوچستان را درنوردید این سیل به بخش‌های مختلف زیرساختی و کشاورزی استان خسارت‌های زیادی وارد کرده است و با وجود گذشتن چند روز از این باران سیل آسا هنوز بسیاری از راه‌های ارتباطی روستاها قطع است.

آسمان ۱۵ نقطه استان سیستان و بلوچستان از ۲۰ تا ۲۲ دی ۱۳۹۸خورشیدی به اندازه یک سال بارید و این امر سیل بی‌سابقه در این استان را درپی داشت. سیلاب خصوصاً برای مردم جنوب این استان، خسارت بسیاری در پی داشته است و آبگرفتگی خانه و زمین‌های کشاورزی را در محاصره قرار داده و به زیرساخت‌های شهری و روستایی خسارت زده است به طوری که زمین‌های کشاورزی حداقل در چند شهرستان این استان به شدت آسیب دیده‌اند. سیلاب ارتباط تعدادی زیادی از روستاها را در جنوب این استان قطع کرده و همچنان صدها روستا در محاصره سیل هستند. 

رسانه های اصلاح طلب

خسارت سیل به کشاورزان سیستان و بلوچستان

خبرگزاری ایسنا به گفت و گو با حیدر زورقی رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان پرداخته و آورد:خبرگزاری ایسنا:عمده خسارت به بخش کشاورزی در شهرستان های کنارک، نیکشهر، چابهار، قصرقند، دلگان، مهرستان، سرباز، بمپور، فنوج، سیب و سوران، خاش بوده که بر اساس برآوردهای اولیه گروه های تعیین خسارت، میزان خسارات وارده به زیربخش های کشاورزی ۶۱۳ میلیارد تومان برآورد شده است. سیلاب با ورود به باغات میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری، مزارع محصولات خارج از فصل که زمان برداشت محصول بوده و دامداری ها خسارات سنگینی به بخش کشاورزی استان وارد کرده است. در پی انتشار اخبار کذب و رعب آور مبنی بر یورش ۳۰۰ سر تمساح به مناطق سیل زده، به اطلاع مردم صبور بلوچستان می رساند که تاکنون هیچ گونه موردی مبنی بر رویت و یا حمله تمساح به روستائیان و سیل زدگان مشاهده و گزارش نشده و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از آرشیو می باشد و اطلاعیه شماره یک این اداره کل صرفا" به منظور پیشگیری از خطرات احتمالی صادر شده است.

سیستان و بلوچستان در بیراهه سیل

روزنامه شهروند در مطلبی آورد:چکمه‌های بلند پلاستیکی جزء جدانشدنی زندگی بچه‌ها در سیستان و بلوچستان است؛ بچه‌هایی که برای رسیدن به مدرسه گاهی ناچار می‌شوند به آب بزنند و از رودخانه‌ها و مسیل‌ها عبور کنند. معلم سیستان و بلوچستانی می‌گوید رسیدن به کلاس درس در زمستان‌ گرفتاری‌های زیادی دارد. در زمستان‌ گاهی رودخانه‌های فصلی طغیان می‌کند و دیگر نمی‌شود از کوتاه‌ترین راه به مدرسه رفت. مثلا اگر رودخانه فصلی سرکش شود برای دسترسی به روستای «سی تل» باید از مسیری حرکت کنید که راه‌تان را ۲۵ کیلومتر دورتر می‌کند. در این مواقع مجبورید از دوراهی خیرآباد به الله‌آباد نایگون حرکت کنید و از آنجا به جاده خاکی برسید که ۶۰ کیلومتر است و البته ۴۰ کیلومتر آن در بستر رودخانه قرار دارد.محلی‌ها می‌گویند در سیستان و بلوچستان حتما باید خودرو شاسی‌بلند با کمک‌فنر قوی داشته باشید تا بتوانید در این استان جابه‌جا شوید؛ به‌اصطلاح خودروهای طبیعت‌نورد «آفرود». خانواده‌های پولدارتر تویوتا و ‌هایلوکس دارند و خانواده‌های فقیرتر گاهی مجبورند تا کمر به آب بزنند تا بتوانند از کوتاه‌ترین مسیر به مقصدشان بروند. راهی نداشتیم تا فرار کنیم این روزها سیل در سیستان و بلوچستان خبرساز شده است. مردم منطقه قصرقند، درگان، نیکشهر، کنارک و چابهار گویا وضع بدتری دارند. عباسعلی ارجمندی، مدیر کل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان به ایلنا گفته است که ۴۰۰ روستای این استان در محاصره سیلاب قرار گرفته است. یکی از اهالی بومی منطقه به «شهروند» می‌گوید راه آسفالته و مناسبی وجود نداشت تا مردم و دام‌هایشان با سرعت بیشتری از مهلکه سیل فرار کنند و همین موضوع باعث شده است تلفات سنگین دامی به آنها وارد شود. یکی دیگر از اهالی منطقه هم توضیح می‌دهد که اینجا اینترنت که هیچ، تلفن‌ هم قطع است و تنها یک ساعت در روز آنتن مخابراتی داریم. او تأکید می‌کند حتی تلفنی وجود ندارد که در زمان مناسب و وقتی که آب چندان بالا نیامده بود از دیگران کمک بخواهند. سهم سیستان و بلوچستان از راه‌های ایران فقط ۱.۲ درصدکمبود راه در سیستان و بلوچستان یکی از بزرگ‌ترین معضلات این منطقه است. براساس اعلام اداره کل راهداری سیستان و بلوچستان با وجود اینکه سیستان و بلوچستان پهناورترین استان ایران است و ۱۱.۱۶‌درصد وسعت کشور را دربرمی‌گیرد، اما این استان سهم چندانی از بزرگ‌راه‌های کشور ندارد. این وضع به‌حدی وخیم است که از حدود ۱۶‌هزار کیلومتر بزرگ‌راهی که در ایران وجود دارد تنها حدود ۲۰۰ کیلومتر آن در سیستان و بلوچستان قرار دارد و به عبارت دیگر فقط حدود ۱.۲‌درصد از بزرگ‌راه‌های ایران در سیستان و بلوچستان ساخته شده است. 

نیاز فوری سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان به مواد غذایی و وسایل گرمایشی

خبرگزاری ایلنا در گزارشی آورده است:سیل‌زدگان ۱۴ شهرستان استان سیستان‌وبلوچستان نیاز مبرم و فوری به مواد غذایی و وسایل گرمایشی دارند.

مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان اقلام غذایی نظیر انواع کنسروجات، خرما، برنج، روغن و اقلام زیستی نظیر پتو و موکت و اقلام گرمایشی مانند چراغ آترا را از مهمترین نیازهای سیل‌زدگان استان عنوان کرد. هموطنان گرامی می‌توانند کمک‌های غیرنقدی خود را به پایگاه‌های جمعیت هلال‌احمر استان و کمک نقدی خود را از طریق شماره گیری #۵۴*۱۱۲* و شماره حساب ۵۲۶۳۶۳۶۳۵۳ نزد بانک ملت شعبه امام علی(ع) بنام کمک‌های خیری جمعیت هلال احمر استان واریز کنند. راشکی با اشاره به اینکه به سه هزار و ۴۲۸ آسیب دیده سیل در قالب ۷۶۷ خانوار از ۲۱ تا ۲۳ دی در این استان توسط نیروهای هلال‌احمر امدادرسانی شده، ادامه داد: ۹۸ روستای سیستان و بلوچستان در این مدت دچار سیلاب و آبگرفتگی شده است. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان افزود: طی این مدت یک‌هزار و ۱۴۴ نفر از آسیب‌دیدگان سیل اخیر استان در ۲۵۲ دستگاه چادر اسکان اضطراری داده شدند. توزیع ۵۰۹ تخته موکت، یک‌هزار و ۵۸ تخته پتو و ۲ هزار و ۹۶۱ کیلوگرم نایلون، بیش‌از هزار و ۱۰۰ قوطی کنسرو و ۱۳۰ بسته مواد غذایی ۷۲ ساعته از جمله اقلام توزیع شده بین سیل زدگان این استان بوده است.

رحمت و زحمت باران برای مردم سیستان

پایگاه خبری تحلیلی  شیرازه در گزارشی آود:از روز گذشته، بی‌قراری آسمان در سیستان و بلوچستان پایان یافت و باران بند آمد. بارانی کم سابقه که موجب طغیان رودخانه‌های محلی شد و سر از روستاها و زمین‌های کشاورزی مردم درآورد. برآوردهای اولیه حاکی از خسارت سنگین سیل به زیرساخت‌های منطقه است اما برآورد حجم دقیق آن به زمان فروکش کردن سیلاب موکول شده است. در روزهای اخیر مردم شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان با سیلاب و سرمای کم سابقه ای مواجه شده اند. مشاهده عکس ها و فیلم هایی که از این مناطق در شبکه های اجتماعی وجود دارد نشان دهنده اوضاع و احوال بسیار نامساعد بخشی از هموطنان کشورمان است. تصاویر و فیلم هایی که بسیار ناراحت کننده و بیانگر مشقت و سختی بسیار آنهاست. شرایطی که بدون شک لزوم تسریع کمک به آنها را صدچندان می کند. مبادا اوضاع و احوال سیاسی کشور موجب شود تا مردمان نجیب این مناطق فراموش شود یا احیاناً آن گونه که باید و شاید به آنها کمک و رسیدگی نشود. بنابراین در این باره انتظار جدی از تمامی سازمان ها و نهادهای دولتی و بسیج و سپاه وجود دارد که به داد این هموطنان برسند تا بلکه بتوانند گام هایی برای این مردم مظلوم بردارند. وضعیت مردم سیستان و بلوچستان تا به آن اندازه بحرانی و وخیم است که فرماندار شهر دلگان عنوان کرده است: «بارش های سنگین و سیلابی سبب وارد شدن خسارت های فراوانی به مردم این منطقه گردیده و با توجه به فقر و محرومیت شدید مردم منطقه دارایی بسیاری از آنان را آب برده است».آبگرفتگی در پی وقوع سیلاب در برخی روستاهای منطقه بلوچستان به چهار تا هشت متر می‌رسد. ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان نیز اعلام کرده است که حجم بارش ها در سه دهه گذشته بی سابقه بوده است. بر این اساس ۵۰۰ محور اصلی مسدود شده، برق ۱۳۰ روستا قطع شده است و آب آشامیدنی، ۱۰۰ روستا هم  از مدار خارج است، استاندار سیستان و بلوچستان هم می‌گوید همه روستاهای جنوب بلوچستان یا در محاصره سیل است و یا زیرآب رفته است. نگاهی دوباره به این آمار بیانگر این است که مردم این مناطق نیاز به کمک و امداد فوری دارند. البته گروه‌های جهادی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از کارآمدترین نیروهای مردمی، همواره داوطلبانه در حوادث و بلایای طبیعی به کمک آسیب دیدگان شتافته اند. در ماجرای سیل‌ در استان سیستان و بلوچستان نیز این گروه‌ها به کمک سیل زدگان شتافتند.

ضربه ای دیگر بر پیکر محروم‌ترین استان ایران

روزنامه مردم سالاری در گزارشی نوشت: نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها گفته «فاجعه‌ای» که در این استان اتفاق افتاده، «عدم امدادرسانی و کمک به مردم آسیب‌دیده پس از ۷۲ ساعت است»! وی گفته است: «در برخی روستاها، ۴۸ ساعت است که امدادرسانی انجام نشده چرا که بالگردی وجود ندارد»! عمق آبگرفتگی در پی وقوع سیلاب در برخی روستاها به چهار تا هشت متر رسیده است. در سیستان و بلوچستان، «زادگاه رستم دستان»، چه می‌گذرد؟ احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان دیروز (دوشنبه ۲۳ دی) در مورد آخرین وضعیت استان سیستان و بلوچستان گفته است: «سیلاب در جنوب استان سیستان و بلوچستان ارتباط بیش‌از ۵۰۰ روستا را قطع کرده بود که با تلاش‌های صورت گرفته بخشی از ارتباط برقرار شده، ولی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ روستا همچنان در محاصره سیل هستند».در برخی مناطق مثل کنارک و زرآباد، سطح تخریب‌ها بسیار بالاست و به دلیل شدت آب، حتی امکان امدادرسانی با قایق نیز وجود ندارد. استاندار سیستان و بلوچستان گفته: «تنها یک بالگرد از هلال احمر بندرعباس به این منطقه آمده و بالگردهای مرکز استان نیز به دلیل نامساعد بودن وضعیت هوا نتوانسته‌اند به منطقه سیل‌زده ورود کنند». وی خبر داده است که سرریز آب در سد پیشین در بعضی از ساعات به سه هزار و ۵۰۰ میلیون متر مکعب در ثانیه و در سد زیردان به ۲ هزار متر مکعب در ثانیه رسیده و همه‌ این آب به منطقه دشتیاری، پلان و باهوکلات ورود کرده و روستاها در محاصره هستند.

جشن ترسالی بگیرید/ سیستان و بلوچستان حاصلخیز می‌شود

خبرگزاری برنا به گفت و گو با اسماعیل کهرم، استاد محیط زیست پرداخته و آورد:در رابطه با سیلاب اخیر سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان اصولا سیل ندارد ولی سیل امسال مژده است؛ با سیلابی که در فروردین و اردیبهشت راه افتاد برای برخی متخصصین هواشناسی و علاقمندان محیط زیست این فکر پیش آمد که ممکن است سیستم آب و هوایی ما از سیستم خلیج فارس به اقیانوس اطلس منتقل می‌شود که خبر خوبی است. سیستم آب و هوایی خلیج فارس و دریای عمان سیستم خشک با حداقل بارندگی است که ۱۲ سال خشکسالی داشتیم و اگر این سیستم به اقیانوس اطلس منتقل شود از خشکسالی در می آئیم و به ترسالی فرو می‌رویم اما لازمه آن است که از فروردین گذشته تا یک سال یعنی فروردین ۹۹  بارش‌های بالاتر از حد معدل داشته باشیم. بارش معدل در ایران ۲۴۰ میلی متر در سال است. ما فکر می‌کردیم اگر از فروردین گذشته تا فروردین ۹۹ مقداربارندگی ما این حد باشد حتما به سیستم آب و هوایی اطلس منتقل شدیم یعنی از خشکسالی در می‌آئیم و ترسالی را شروع می‌کنیم. در تهران هم بارش‌های خوبی داشتیم. در خراسان،  غرب کشور اعم از همدان و کرمانشاه هم اینگونه بوده است. با بارش‌های اخیر در سیستان و بلوچستان چنین به نظر می‌رسد از بغل سیستم آب و هوایی خلیج فارس در آمدیم و به آغوش اقیانوس اطلس رسیدیم یعنی آب بیشتری به مملکت ما خواهد رسید.

به دادِ کشاورزان سیستان و بلوچستان برسید

خبرگزاری ایلنا به گفت و گو با نورشاه ملازهی، رئیس نظام صنفی کشاورزی استان سیستان و بلوچستان پرداخته و آورد: مردم شهرستان‌های مختلف این استان ازجمله دلگان، نیکشهر، خاش، کنارک، سراوان، دشتیاری چابهار، زرآباد و بزمان روستاهای اطرافشان جوری درگیر سیل شده‌اند که دیگر هیچ چیز از دارایی‌شان نمانده است. مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفته بارش‌های سیل آسا به زیرساخت‌ها، باغ‌ها و محصولات کشاورزی استان خسارت زده و عمق آبگرفتگی در برخی روستاها به چهار تا هشت متر می‌رسد. محمد باسط درازهی (نماینده مردم سراوان در مجلس) هم در تذکری شفاهی در جلسه علنی مجلس خطاب به وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و راه گفت: ۵۰۰ روستا و شهر و شهرستان به هیچ راهی دسترسی ندارند و خیلی از روستاهای سیستان و بلوچستان زیر آب رفته‌اند و امکانات محلی، پاسخگوی این  مشکلات نیست. دولت باید موضوع را پیگیری کند و به مشکل مردم در ایام سیل و خسارت توجه شود. در زرآباد، چابهار، نیکشهر و ... زمین‌های کشاورزی صد در صد تخریب شده‌اند و هیچ محصولی سالم نمانده است.» سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از وسیع‌ترین استان‌های کشور اقالیم متعددی دارد و به همین واسطه کاشت انواع محصولات کشاورزی در این استان امکان‌پذیر است. کشاورزی یکی از عمده فعالیت‌های ساکنان این استان است و هر چند در سال‌های اخیر به واسطه خشکسالی و تامین نشدن حقابه هیرمند، کشاورزان با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند، اما همچنان بسیاری از ساکنان آن با کشاورزی امرار معاش می‌کنند. عمده محصولات تولیدی در این استان گندم، خرما، صیفی‌جاتی مانند گوجه، هندوانه، خربزه و محصولات گرمسیری مانند موز و بامیه است که بنا بر اعلام رئیس نظام صنفی کشاورزی سیستان و بلوچستان درصد بالایی از این محصولات آسیب دیده‌اند. هنوز برآورد دقیق و درستی از خسارت‌های سیل اخیر انجام نشده است. آنچه مسلم است این است که بارندگی‌های اخیر در ۳۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های مختلف استان به ویژه چابهار، زرآباد و نیکشهر به شدت آسیب دیده است. آنچه اکنون ما می‌بینیم این است که زمین‌های کشاورزی در این شهرستان‌ها و روستاهای اطراف آن صد در صد تخریب شده است. محصولاتی مانند گوجه، خربزه، هندوانه و همچنین موز و بامیه در شهرستان‌های سیل‌زده استان از بین رفته‌اند. بارش باران به حدی شدید بوده و خسارت‌ها آنقدر زیاد است که ما فکر می‌کنیم امسال خبری از صیفی‌جات تولیدی در سیستان و بلوچستان نیست و موز و بامیه هم در این استان تولید نمی‌شود. رئیس نظام صنفی کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه محصولات تولیدی در سیستان و بلوچستان بخش مهمی از نیاز بازار داخلی را تامین می‌کند، می‌گوید: از بین رفتن محصولاتی مانند گوجه فرنگی، خربزه، هندوانه و موز باعث می‌شود در بازار داخلی شاهد کمبود این محصولات باشیم و قیمت آنها هم بالا برود.

روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان ۴ تا ۸ متر زیر آب

روزنامه ایران در گزارشی نوشت:عکس کم کیفیت و بدون منبعی که دیروز در شبکه‌های اجتماعی به سرعت باز نشر شد و گفته می‌شود مربوط به وضعیت ساکنان یکی از روستاهای محاصره شده در سیل دشتیاری چابهار است، بهترین روایتگر اوضاع بحرانی و نابسامان مردم سیلزده سیستان و بلوچستان است. درنگاه اول در این عکس حدود ۱۵ نفر از مردم محلی را می‌توان شمرد که نگران و هراسان از تنه یک نخل بالا رفته‌اند و در وضعیتی بسیار دشوار، سعی کرده‌اند جان خود را از سیلاب نجات دهند. این عکس البته به ما نمی‌گوید که این مردم نگران و هراسان که فقط فرصت داشته‌اند جان خود را نجات دهند، تا چه مدت روی تنه درخت درهم گره خورده‌اند. ما با این عکس نمی‌توانیم حدس بزنیم که چند نفر دیگر از روستانشینان دشتیاری، دلگان، سرباز، کنارک و قصر قند تنها پناهگاه‌شان همین درختان نخل و موز یا تپه‌های مرتفع بوده است؛ تا عصر روز دوشنبه که این خبر تنظیم می‌شد، عباسعلی ارجمندی مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با «ایران» یک خبر تلخ داد: «به دلیل تخریب شدید و گسترده راه‌های محلی و فرعی، به ۵۰۰ روستا هنوز نتوانسته‌ایم دسترسی پیدا کنیم. انتظار می‌رود و احتمال می‌دهیم در این روستاها تخریب‌های گسترده‌ای بویژه در زمین‌های کشاورزی دلگان و کنارک بوسیله سیلاب رخ داده باشد و احشام روستاییان از بین رفته باشد زیرا عمق آبگرفتگی در برخی روستاها به ۴ تا ۸ متر می‌رسد. به محض اسکان اضطراری مردم به وضعیت آنها رسیدگی خواهد شد.»با گذشت سه روز از سیلاب گسترده در جنوب سیستان و بلوچستان، بخاطر در دسترس نبودن مناطق سیلزده، نمی‌توان حجم خسارت‌ها را برآورد کرد. مدیرکل مدیریت بحران این استان می‌گوید: «به جز خسارت‌های فراوانی که به کشاورزی این استان وارد شده، بیش از ۳۳۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های شهری و راه‌های سیستان و بلوچستان خسارت وارد شده است.
 

روزهای سخت سیستان‌وبلوچستان

سایت خبری اقتصاد آنلاین در گزارشی آورد:در این بین و مشابه موارد بحران‌زای چندسال گذشته در ایران، دست نیاز مسئولان این استان به سمت مردم دراز شد و افراد زیادی شماره کارت‌ منتشر کردند و این در حالی است که حتی هنوز راه‌ ارتباطی به این روستا باز نشده و از نیازهای اساسی آنها هم اطلاعات دقیقی در دست نیست. حالا و با کاهش‌ بارش‌ها، نوبت به امدادرسانی و حمایت از مردم سیل‌زده رسیده است که همین مرحله هم اگر به درستی و کارشناسانه پیش نرود، می‌تواند مشکلات تازه‌ای ایجاد کند. بارش‌های سیل‌آسای پیش‌بینی‌شده از اوایل هفته و روز شنبه آغاز شد. این‌طور که رئیس مرکز ملی خشک‌سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفته، الگوی بارش‌های سه شبانه‌روز ابتدای هفته در این استان‌های جنوب‌شرق ایران برخاسته از «تغییرپذیری‌ آب‌وهوا» و «تغییرات اقلیمی» است. حجم بارش‌ها و سیلاب ایجادشده که در برخی مناطق به بالای ۲۰۰ میلی‌متر هم رسید، راه‌های مواصلاتی بسیاری از روستاها به دیگر نقاط استان و شهرهای نزدیک را از بین برد و در مرحله بعد ارتباط تلفنی هم قطع شد. قطع برق و کمبود بنزین و گازوئیل هم به این شرایط سخت دامن زد و زندگی را بر ساکنان روستاهای سیستان‌وبلوچستان دشوار کرد، به‌گونه‌ای که دست‌کم دو روز اطلاع چندانی از شرایط آنها در دست نبود. شهرستان‌های دلگان، ایران‌شهر، خاش و روستاهای این مناطق بیشترین بارندگی را داشتند و به دلیل زیرساخت‌های ضعیف، بیشترین آسیب را هم دیدند. «مجتبی شجاعی»، فرماندار دلگان، دراین‌باره می‌گوید: «در روزهای اول ارتباط ده‌ها روستا از بین رفت و امکان تماس تلفنی هم وجود نداشت، اما درحال‌حاضر شرایط تا ‌اندازه‌ای آرام شده و مرحله اول بحران را پشت‌سر گذاشته‌ایم». دلگان کم‌ارتفاع‌ترین منطقه در سیستان‌وبلوچستان است و در اوایل هفته بارش‌هایی بی‌سابقه در ۴۰ سال گذشته را تجربه کرده. آن‌طور که شجاعی می‌گوید: «درحال‌حاضر خطر سیل تا اندازه‌ای از بین رفته، اما خسارات فراوانی به خانه، مال و دارایی روستانشینان وارد شده است که باید حتما جبران شود». او درباره نحوه مدیریت بحران هم از همراهی سپاه می‌گوید: «بخش مهندسی سپاه پیشنهاد داد که بخشی از زیرساخت‌های ورودی شهر را از بین ببریم که آب وارد خانه‌های مردم نشود و این تکنیک کمک کرد بتوانیم بحران را کنترل کنیم». شجاعی درباره خسارات این سیل در دلگان هم می‌گوید: «سیل در دلگان خسارت بسیار زیاد مادی و زیرساختی و همچنین تلفات احشام و دام مردم و آسیب به برخی واحدهای مسکونی و مزارع و موتورهای کشاورزی وارد کرده است. به بسیاری از جاده‌های اصلی و فرعی و روستایی آسیب جدی وارد شده، بسیاری از منازل خشت‌وگلی آسیب دیده و بعضا تخریب شده‌اند. در برخی مناطق وسایل و زندگی مردم را آب برده و اقلام خوراکی در منازل روستاها و عشایر از بین رفته است».

ما را فراموش نکنید!

 روزنامه ایران در گزارشی نوشت:تازه به روستای سیتاردشتیاری رسیده‌ایم. «سعید طویل» از تویوتا پیاده می‌شود، پاچه شلوارهایش را بالا می‌زند و دل به آبی می‌زند که جاده روستای دلگان به سیتار را پوشانده است. از ماشین به او نگاه می‌کنم که انگار در میانه دریایی بی‌کران ایستاده است؛ مثل همه همشهری‌هایش در بخش دشتیاری که آب زندگی و زمین‌های کشاورزی و دام‌هایشان را با خود برده است. آبگرفتگی اطراف جاده نوبندیان به سمت دلگان نشان از سیل خانمان براندازی دارد که این روزها به جان مردم این روستاهای محروم افتاده است. فرماندار بخش دشتیاری از گرفتار شدن بیش از ۱۰۰ روستا در سیل می‌گوید و ۷۰ هزار نفری که درگیر سیل شده‌اند. او با امیدواری از اینکه این سیل ذخیره آب خوبی در اختیار این بخش همیشه خشک قرار داده، می‌گوید: از میان بیش از ۱۰۰ روستا تا امروز با کمک مردم توانستیم فقط به ۳۰ روستا کمک‌های غذایی برسانیم.جمشید سارانی بخشدار دشتیاری از خسارت شدید به زیرساخت‌های دشتیاری می‌گوید و کمک مردمی که خودشان به داد یکدیگر رسیده‌اند: ما و تمام مسئولین استان شبانه‌روز مشغول تلاش و کمک‌رسانی به مردم هستیم.اما گفت‌وگوی ما با بخشدار با این آرامش نبود و مردم با عصبانیت از کمبود کمک‌ها گفتند. پسر جوانی از پدرش گفت که در روستایی در دلگان گیر افتاده و هنوز هیچ امدادرسانی به او نشده است. مرد دیگری از کودک یکی از اقوامش در روستای سیتار گفت که گرسنه مانده. اینجا همه دردمند هستند و این احساس را تجربه می‌کنند که فریادهای آنان به گوش کسی نمی‌رسد.
در جاده دلگان به سیتار چند پسر بچه از بسته شدن مدرسه‌ها می‌گفتند: مدرسه چادری ما حالا ۳ روز است که تعطیل است و نتوانستیم به مدرسه برویم. آنها از ترسی که سیلاب به جان آنها انداخته گفتند. یکی دیگر از اهالی روستا می‌گوید: در روستای سیتار مردم هیچ کمکی دریافت نکرده‌اند و فقط با آردی که در خانه دارند نان می‌پزند تا شکم کودکان را سیر کنند. 

کسی صدای سیستان را می‌شنود؟

خبرگزاری ایمنا در گزارشی آورده است:عجیب‌ترین روزهای امروز ایران، همه چیز برای ناکوک بودن حال مردم داشته است؛ روزهای بی اعتمادیِ جامعه ایرانی متقارن شده با بی اعتنایی دیگر به سرزمین نخل و آفتاب. واژه محرومیت با تمام وسعت و شدتی که دارد را می‌توان به پهنای دومین استان پهناور کشور معنا کرد؛ سیستان و بلوچستان در روزهایی که به سبب بحران خطای انسانی، کمتر کسی در کشور به فکر بلایای طبیعی بود، محروم‌تر و مظلوم‌تر از همیشه لبریز از سیل شد و طبق معمول تا زمان رسیدن صدای این مظلومیت به گوش پایتخت‌نشینان، چندین ساعت زمان طی شد. البته توئیتر فارسی همیشه از این قاعده مستثنا بوده و هرجا که کاربری باشد، می‌تواند به وسعت تمام ایران صدای مردم باشد و این چند روز نیز کاربران توئیتر صدای مردم سیل‌زده بلوچستان شدند؛ سارا در رشته توئیتی درباره مختصات سیل نوشت "سیل سیستان بلوچستان برای کسانی که میخوان بدونند تو سیستان و بلوچستان چه خبره می‌نویسم. لطفا قبل از هر چیز یک نقشه از استان رو جلوی خودتون باز کنید. از روستاها بالا دست که شروع سیل از اونجا بوده هیچ خبری نیست. (احتمالا تعداد این روستاها بیش از ۵۰۰ تاست) ُمنطقه وسیعه و هر بخش ده‌ها روستا داره. اینترنت و آنتن تلفن که هیچ مردم حتی برق هم ندارند. بنت شرق شهرستان نیک‌شهره. از روستاهای این منطقه(قریب به ۸۰ روستا) هیچ خبری شنیده نمی‌شه. از روستاهای فنوج خبری نیست. از روستاها بالا دست قصرقند (کاجو) خبری نیست. پایین دست قصر قند جایی به اسم تلنگ، غرب فنوج بخش کتیج، توتان غرب بنت. چاهان جنوب غربی نیکشهر. هیچ خبری از این بخش‌ها نیست. چانف آهوران و لاشار مناطق کوهستانی هستند که همیشه باران‌های سنگین دارند. اصل قضیه این است که تنها راه ارتباطی برای کمک رسانی به مردم هلیکوپتره. فقط و فقط.

کسی صدای سیل‌زدگان را نمی‌شنود

روزنامه تعادل در گزارشی نوشت:مردم سیستان و بلوچستان در چابهار، بنت، نیک‌شهر و بیش از صد روستای حاشیه این شهرها با آب می‌جنگند. خانه‌هایشان را آب برده و دام‌ها تلف شدند با این حال هنوز وضعیت امدادرسانی در سیستان و بلوچستان به گفته مردم کافی نیست، روستایی‌ها می‌گویند، سیستان و بلوچستانی یاد گرفته است فقط خودش به خودش کمک کند، همیشه محروم بودیم و حالا هم کسی ما را نمی‌بیند، کسی صدای ما را نمی‌شنود اما مسوولان روایت دیگری دارند، از اعزام بالگرد امداد می‌گویند و از وصل شدن برق در بنت و زرآباد، از تعیین محل اسکان اضطراری تا توزیع اقلام خوراکی ولی عکس‌ها و روایت‌ محلی‌ها متفاوت است می‌گویند آب آشامیدنی گل‌آلود شده و اگر به موقع به داد «دشتیاری» نرسند فاجعه رخ می‌دهد. سیل زندگی مردم دلگان، نیکشهر، خاش، کنارک، سراوان، دشتیاری چابهار، زرآباد، کنارک، بزمان و روستاهای اطرافشان را با خود برده و مزارع موز و محصولات کشاورزی را نابود کرده است آن هم در حالی که هنوز خسارت توفان‌های شدید، بارش‌های تند و رگباری، سیلاب، برف، سرما و یخبندان سال‌های قبل به مردم پرداخت نشده است، با این حال مردم سیستان و بلوچستان اکنون فقط یک دغدغه دارند، اینکه در جدال با قدرت سیل زنده بمانند   «از جمعه هفته گذشته گرفتار سیل هستیم وضعیت در دشتیاری وخیم است و هیچ خبری از سرنوشت ۱۵ هزار نفر از روستای‌های این منطقه نداریم، مسیر ارتباط ۲۵۰ روستا به‌طور کل قطع شده و اگر زود به داد دشتیاری نرسند، فاجعه رخ می‌دهد.» این صحبت‌های نوید برهان‌زهی، فعال اجتماعی و از شهروندان سیستان و بلوچستان است، او درباره وضعیت فعلی روستاهای سیل‌زده به تعادل می‌گوید: پنج منطقه اصلی در سیستان و بلوچستان با سیل درگیر است، بنت، نیک‌شهر، زرآباد و دشتیاری اما وضعیت بنت وخیم است از ۱۵ هزار نفر مردم روستاهای این منطقه هیچ خبری نداریم و راه ارتباطی با ۲۵۰ روستا قطع شده است.

امدادرسانی از زمین و آسمان

روزنامه شهروند در گزارشی نوشت:سیستان‌وبلوچستان هنوز در محاصره سیل قرار دارد. سیل در چهار روز گذشته خسارت‌های ‌شدیدی به زندگی و داروندار مردم و زیرساخت‌های جنوب سیستان‌وبلوچستان وارد کرده است؛ پیش‌بینی ‌می‌شد با فروکش‌کردن آب و کم‌شدن بارش‌ها، راه ارتباطی روستاهای محاصره در سیلاب باز شود؛ از ‌صبح دیروز هم تقریبا راه‌های ارتباطی روستاها درحال بازشدن است، اما هواشناسی می‌گوید بارش‌های ‌جدیدی در راه است و وضع بحرانی سیستان شاید تا هفته‌ها ادامه دارد. بارش‌هایی که از جمعه غروب ‌شروع شده، زندگی مردم دلگان، نیکشهر، خاش، دلگان، کنارک، سراوان، دشتیاری چابهار، زراباد، کنارک و ‌بزمان و روستاهای اطراف‌شان را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده و بسیاری از مزارع کشاورزی را نابود و دام‌های ‌روستاییان را تلف کرده است. جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان نخستین نهاد مسئول به پاسخگویی به بحران‌ها، از همان دقایق اول در آماده‌باش کامل قرار گرفت و همه توان لجستیک و نیروی انسانی استان برای کمک ‌به سیل‌زدگان پای کار آمدند و بی‌وقفه به دنبال رسیدگی به وضع سیل‌زدگان هستند؛ مسیرهای ‌مواصلاتی بسیاری از روستاها هنوز هم بسته است، اما قایق‌های هلال‌احمر مردم و اقلام کمکی را به ‌روستاهای محاصره‌شده رسانده و گروه‌های آسیب‌پذیر را از منطقه خطر دور کرده‌اند؛ زنان باردار، بیماران و ‌معلولان. بالگردهای جمعیت هلال‌احمر، هوانیروز و نیروی انتظامی هم مرتب درحال رفت‌وآمد و بررسی ‌شرایط هستند تا کمک‌ها هرچه سریع‌تر به روستاییان گرفتار در سیلاب برسد.   مسدود بودن مسیرهای مواصلاتی به روستاهای سیستان و بلوچستان امدادرسانی را سخت‌کرده، سیل بسیاری از جاده‌ها را از بین برده و شرایط  جوی امدادرسانی را کند کرده است. بالگردها به سختی اجازه پرواز پیدا می‌کنند و  قایق‌ها بیشترین نقش در امدادرسانی را بر عهده گرفته‌اند. 
 

رسانه های اصولگرا

جانستان بلوچستان

روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت:روزنامه وطن:با وجود قطع شدن باران در سیستان‌وبلوچستان اما همچنان بسیاری از شهرها و روستاها با سیل دست‌وپنجه نرم می‌کنند، راه‌های مواصلاتی مسدود است و هنوز ۴۰۰ روستای استان در محاصره آب هستند. مسؤولان استان هنوز میزان خسارت سیل سیستان‌وبلوچستان را برآورد نکرده‌اند اما در برخی شهرستان‌ها خسارت‌ها سنگین گزارش شده است. در این میان اتفاق ویژه و کم‌سابقه در سیل جنوب شرق حمله گاندوها (تمساح‌های پوزه‌کوتاه) به سیل‌زدگان است. * کمک کنید سیل سیستان‌وبلوچستان آنقدر وسیع است که برای جبران خسارت‌های آن یک همت ملی نیاز است. وضعیت در جنوب شرق کشور آنقدر بحرانی است که استاندار سیستان‌وبلوچستان در تماس تلفنی با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خواستار کمک و مساعدت بیشتر دولت برای خدمات‌رسانی به مردم سیل‌زده و ارسال بالگرد برای نجات جان مردم و ارسال کمک به روستاهای مختلف شد. احمدعلی موهبتی درباره آخرین وضعیت سیل به رسانه‌ها گفت: به بالگرد و قایق و مواد غذایی و آب و لوازم بهداشتی و کمک‌های امدادی نیاز است که بر حسب پیگیری‌ها استان‌های معین و ستاد مدیریت بحران کشور قرار است پای کار بیایند. حجم خسارت وارده به منازل و اراضی کشاورزی و تاسیسات و زیرساخت‌ها و راه‌های ارتباطی بسیار بالاست. وی افزود: شرایط اسکان و کمک به ساماندهی و ارائه خدمات به مردم در حد مطلوب نیست و باید بیش از این تلاش کنیم و در روزهای آینده این تلاش‌ها باید جدی‌تر شود. متأسفانه در منطقه کنارک و زرآباد خسارت‌های زیادی وارد شده و ارتباط زمینی قطع است و در برخی قسمت‌ها پل‌ها خراب و ارتباطات جاده‌ای نیز قطع شده و تاکنون کمک‌رسانی با قایق انجام می‌شده است. موهبتی بیان کرد: شرایط به گونه‌ای است که در برخی مناطق به علت شدت آب قایق‌ها نیز نمی‌توانند بروند و در جاهای دیگر که میزان آب کاهش یافته، حتی ماشین و قایق هم نمی‌توانند عبور کنند و برای امدادرسانی نیازمند بالگرد هستیم. امکانات مورد نیاز را هلال‌احمر جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران، دستگاه‌های خدماتی آب و برق و مخابرات و مجموعه دستگاه‌های دیگر در حوزه خدمات فراهم کرده‌اند و همه پای کار هستند و آمادگی کامل دارند. امیدواریم پشتیبانی لازم برای ارائه حداقل اقلام غذایی فراهم شود، زیرا هم‌اینک برق قطع است و نانوایی‌ها نمی‌توانند پخت داشته باشند و برخی نیازهای غذایی باید به مردم رسانده شود.

سرزمین رستم پنجه در پنجه سیل

روزنامه خراسان در گزاشی نوشت:سیستان و بلوچستان سرزمین رستم دستان و سرزمین مردمان صمیمی و سختکوش از چند روز گذشته که به طور طبیعی عمده توجهات به ماجرای سقوط تلخ هواپیمای اوکراینی معطوف بود در سکوت و غربت با سیل دست و پنجه نرم می کند. در جنوب سیستان‌وبلوچستان ۱۳ شهرستان درگیر سیلاب شدند و راه ارتباطی بیش از ۵۰۰ روستا قطع شده است که امدادرسانی در این مناطق توسط امدادگران هلال احمر و نیروهای جهادی، سپاه، ارتش و ... ادامه دارد. ارتفاع آب در مناطق سیل‌زده روستایی استان سیستان‌و بلوچستان تا ۸ متر هم رسیده و در خیلی از جاها تردد فقط با قایق امکان‌پذیر است، راه‌های زمینی مسدود شده‌اند و بالگردها به دلیل شرایط جوی به‌سختی اجازه پرواز پیدا می‌کنند، مشکلات بسیاری برای مردم به‌وجود آمده است؛ برخلاف خوزستان که به دلیل وجود چندین سد امکان کاستن سرعت سیل بود اما در سیستان و بلوچستان رودخانه هایی جاری شده اند که ۵ دهه است خشک بوده یا نهایت در اندازه بسیار معمولی سیلاب داشته اند در همین حال حتی بر اثر بارش بی‌سابقه باران در سیستان‌وبلوچستان، آب سه سد سرریز شده است. هر چه از پایان فعالیت قوی‌ترین سامانه بارشی امسال در سیستان و بلوچستان می‌گذرد عمق خسارات سیل بیش‌از پیش خود را نشان می‌دهد و ضرورت ارسال سریع تر و بیشتر کمک ها و تلاش‌های امدادگران به سیل‌زدگان دو چندان شده است. سیلی که از بارش‌های قوی‌ترین سامانه بارشی سال جدید رخ داد و با وجود پایان یافتن بارش ها هنوز تبعات آن ادامه دارد. میزان خسارات آن قدر زیاد است که هم اکنون بیش‌از سه هزار و ۵۰۰ نفر در حال امدادرسانی به سیل زدگان سیستان و بلوچستان هستند. حجم سیلاب سرگردان در مناطق سیل زده با گذشت بیش از یک شبانه روز از پایان یافتن بارندگی‌ها به قدری زیاد است که در برخی نقاط تنها از طریق هوایی می توان امداد رسانی کرد. درهمین حال، رئیس جمهور در تماس تلفنی با "احمد علی موهبتی" استاندار سیستان و بلوچستان از مسائل و مشکلات این استان در پی بارش های شدید و وقوع سیل مطلع شد و دستورات لازم را برای تسریع در روند امدادرسانی صادر کرد. استاندار :سیل زدگان سیستان وبلوچستان نیاز به حمایت ملی دارند به گفته موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان قطع محورهای ارتباطی ۵۰۰ روستا، بسته شدن ۲۶ محور ارتباطی فرعی، قطع برق ۱۳۰ روستا، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی ۳۰۰ روستا در مناطق مرکزی و جنوبی، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغ های موز و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان، قطع شبکه ارتباط تلفنی در شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز، کنارک، قصرقند و همچنین آب گرفتگی معابر و منازل مسکونی در مناطق شهری و روستایی از جمله آسیب‌های وارد آمده به مناطق سیل زده این استان است. وی افزود : سیل زدگان در مناطق جنوبی استان با توجه به حجم بالای بارش‌ها، وقوع سیلاب، زیر آب رفتن خانه‌های روستایی و اراضی کشاورزی و بی‌خانمان شدن خانوارها به حمایت ملی برای جبران خسارت‌ها نیاز دارند.

سیستان و بلوچستان و تراژدی سیل

روزنامه خراسان در مطلبی دیگر آورد: جاری شدن سیلاب در طول تاریخ خسارات بسیاری را به مناطق مستعد سیل، تحمیل کرده و علاوه بر خسارت های مالی و زیر ساختی، زندگی میلیون‌ها انسان را تحت تاثیر خود قرار داده‌ است. بیشتر قربانیان سیل‌ها بر اثر غرق‌شدگی جان می‌بازند اما قحطی و شیوع بیماری‌های عفونی نیز قربانیان بسیاری در طول تاریخ گرفته ‌اند که متاسفانه در آمار قربانیان سیل قرار نمی گیرند. هر چند به عقیده کارشناسان، سیل برخلاف زلزله به راحتی قابل پیش بینی است اما متاسفانه این روزها این بلای طبیعی دوباره و البته چندباره زندگی مردم جنوب شرق کشورمان و به ویژه استان سیستان و بلوچستان را به چالش کشیده است. در ادامه با هم به چند سیل مهیب در استان سیستان و بلوچستان طی چند سال اخیر که باعث خسارت های مالی و از دست دادن تعدادی از مردم شده است، اشاره می کنیم و امیدواریم مرور و بررسی این گونه حوادث به پیشگیری و مدیریت بهینه آن بینجامد و از تکرار شدن اتفاق های تلخ، جلوگیری شود. سیل های مهیب سیستان و بلوچستان سیل های ۱۲ سال اخیر استان سیستان و بلوچستان که در آن تعدادی از مردم عزیز این استان را از دست داده ایم، با هم مرور می کنیم. البته بد نیست بدانید به طور میانگین هر یک سال و نیم، یک سیل مهیب در این استان وجود داشته که در کنار خسارت های جانی، خسارت های مالی زیادی هم به بار آورده است. سال ۱۳۸۶ - تعداد کشته ها ۶ نفر براثر بارندگی های سال ۱۳۸۶ و جاری شدن سیل، فقط در منطقه عشایری ایرانشهر ۳۰ واحد مسکونی، پنج حلقه چاه کشاورزی، ۱۰ رشته قنات و چشمه، دو جایگاه توزیع مواد سوختی و دو سیل بند به طور ۱۰۰ درصد تخریب شد. سال ۱۳۸۹ - تعداد کشته ها ۶ نفر بر اثر بارندگی و جاری شدن سیل در این سال، غیر از شش هموطنی که جانشان را از دست دادند، ۳۷۰ واحد مسکونی به صورت ۱۰۰ درصد تخریب و به ۱۷هزار و ۴۹واحد مسکونی نیز خساراتی بین ۲۰ تا ۶۰ درصد وارد شد، این درحالی است که ۱۲ هزار و ۸ هکتار از اراضی باغی نیز به صورت کامل تخریب شد و ۴۷ هزار و ۱۸۳ هکتار از اراضی باغی و زراعی نیز بین ۲۰ تا ۶۰ درصد آسیب دید و ۷۰ هزار و ۴۷۸ راس دام تلف شد. همچنین این سیل منجر به آسیب دیدن ۷۹ دستگاه خودروی سواری و تخریب ۵۹۷ دهنه پل شد. سال ۱۳۹۱ - تعداد کشته ها ۳ نفر در پی بارندگی های آذر سال ۱۳۹۱ راه ارتباطی ۵۰ روستای چابهار مسدود شد و سه تن از هموطنان مان هم جان باختند. دو تن از کشته ها که نوجوان و جوان ۱۰ و ۱۷ ساله بودند به دلیل تماشای جریان آب در بند نگور از توابع بخش دشتیاری چابهار جان خود را از دست دادند.

سیلاب برخی مسئولان را هم با خود برده است

خبرگزاری افکارنیوز در گزارشی آورد: سال‌ها قبل، سفرم به سیستان و بلوچستان همزمان شده بود با ریزگردهای منطقه سیستان به ویژه در زابل که اگرچه حالا برای مردم «درد» ی عادی است اما باید آن جا بود تا این فاجعه را لمس کرد که چگونه ریزگردها نامهربانانه تا اعماق تنفس‌ها و زندگی را در می‌نوردند. حالا اما درد، روی دیگرش را هم به سیستان و بلوچستان نمایانده است. آن وقت که باران نمی‌بارد و حقابه به هامون نمی‌رسد، درد گرد و غبار و ریزگردها تن را می‌آزارد و حالا که باران باریده است باز هم روی خشم طبیعت به سراغ مردم آمده است. اگر آن‌ها آن وقت زندگی را در میان گرد و غبار می‌بینند، این روزهای سرد هم باید زندگی را روی آب ببینند. چرا سیستان و بلوچستان در باران و غیرباران دچار چنین مشکلاتی می‌شود؟ اگرچه شاید برای خشک شدن «هامون» بتوان بهانه قطع غیرقانونی و ناجوانمردانه حقابه توسط کشور همسایه را بهانه کرد اما آیا برای این سیلاب‌ها نیز می‌توان «بهانه» تراشید؟ سیل ویرانگر سیستان و بلوچستان، سیلاب روزهای قبل در استان هرمزگان برای هزارمین نوبت به ما ثابت کرد که بارش‌های غیرطبیعی بیش از آن که ما تصور می‌کنیم می‌تواند به زیرساخت‌های شهری و روستایی مان آسیب برساند. بنابر آن چه از گزارش ها، قرائن و شواهد سیلاب‌ها برمی آید مجموعه مسئول در کشور هنوز در فراهم آوری زیرساخت‌های لازم و اولیه همچون لای روبی رودخانه‌ها و کانال‌ها برای مقابله با چنین حوادثی دچار نوعی غفلت تاریخی است.  سیلاب‌های ویرانگر شمال و شرق و جنوب در روزهای آغازین امسال که حال و هوای شاد نوروزی مردم را به غم مبدل ساخت، سیل روزهای اخیر در هرمزگان و حالا در سیستان و بلوچستان قطعا نتیجه بی توجهی و قصور یک دوره خاص برنامه ریزی و مدیریت نیست، بلکه سال‌های سال است که مسئولان و دست‌اندرکاران در پی ادوار خشکسالی و بارش‌های کم، از انجام وظایف خود در قبال پیشگیری از چنین حوادثی غفلت کرده‌اند که اگر بخواهیم امروز به «عدالت» پیش برویم، باید تمامی مسئولان در دوره‌های پیشین را درباره قصورشان بازخواست و به وجدانشان یادآوری کنیم که دردها و مصائب امروز این سیلاب‌ها نتیجه بی عرضگی و بی تدبیری‌های آن‌ها در زمان مسئولیت شان است.

اقدامات دولت برای رسیدگی سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان مطلوب نیست

خبرگزاری آنا به گفت و گو با علی کرد نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامیپرداخته و آورد:درباره خسارات ناشی از سیل در حوزه انتخابیه‌اش اظهار کرد: نزولات آسمانی که از جمعه هفته گذشته در استان سیستان و بلوچستان شروع به بارش کرد، سبب جاری شدن سیل و وارد آوردن خسارات فراوانی به زیرساخت‌های منطقه شد. وی با بیان اینکه هفته گذشته استان سیستان و بلوچستان تا سواحل مکران سه روز درگیر بارش برف و باران بود، تأکید کرد: جاری شدن سیل در دشت سیستان خسارات فراوانی را به مزارع، باغات، منازل مسکونی، فضاهای آموزشی و زیرساخت شهری وارد کرد و اکثر راه‌های مواصلاتی به علت آبگرفتگی زیاد مسدود و دچار خسارت شده‌اند. ۸۰ درصد زیرساخت‌ها در سطح استان بر اثر این سیل خسارت دیده و مردم با  مشکلات فراوانی مواجه هستند. ستاد بحران کشور، با استانداری و فرمانداری‌ها جلساتی داشتند، اما امکانات محلی به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز آسیب‌دیدگان  باشد. درباره مشکلات استان با وزرای نیرو، ارتباطات، کشور، راه و جهاد کشاورزی تماس گرفتیم و تذکراتی دادیم اما آنگونه که باید توجه نشده است.