تهران- ایرنا- در پی بارش باران سیل‌آسای شامگاه ۱۹ دی ماه ۱۳۹۸ در استان سیستان و بلوچستان و جاری شدن سیلاب در این استان، بار دیگر ایرانیان برای کمک به هموطنان خود وارد میدان شدند تا باری از دوش سیل زدگان این منطقه بردارند.

تهران- ایرنا- در پی بارش باران سیل‌آسای شامگاه ۱۹ دی ماه ۱۳۹۸ در استان سیستان و بلوچستان و جاری شدن سیلاب در این استان، بار دیگر ایرانیان برای کمک به هموطنان خود وارد میدان شدند تا باری از دوش سیل زدگان این منطقه بردارند.

میزان بارش‌ها در جنوب سیستان و بلوچستان نسبت به سال گذشته ۲۶ برابر بود که باعث سرریز شدن آب از پشت سدهای این استان شد.

این بارندگی­‌ها که تا ۲۲ دی‌ماه ۹۸ ادامه داشت سبب جاری شدن سیلاب، طغیان رودخانه‌ها و وارد آمدن خسارت زیادی به واحدهای مسکونی، زیرساخت‌ها و اراضی کشاورزی شهرستان‌های جنوبی استان بویژه چابهار، کنارک و نیکشهر شد.

این سیلاب به بیش از پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر از محورهای ارتباطی در جنوب سیستان و بلوچستان و بیش از چهار هزار کیلومتر جاده در جنوب کرمان خسارت وارد کرد.

تعداد ۵۰۰ روستا و ۱۴ شهرستان در سیستان و بلوچستان درگیر سیل شدند و ۲۰ هزار واحد مسکونی بر اثر جاری شدن سیلاب آسیب کلی و جزئی دید؛ تا جایی که امدادرسانی به روستاهای جنوب این استان، تنها از طریق بالگرد یا قایق امکان‌پذیر بود. خسارت وارده به زیرساخت­‌های استان حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد شده بود که جاده‌ها، تاسیسات آب و برق، بخش کشاورزی، منازل مسکونی و سایر زیرساخت‌ها را شامل شد.

پس از این حادثه، مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان با دعوت از خیران برای کمک به مردم سیل زده گفت: با توجه به نیاز ضروری سیل‌زدگان استان به لوازم منزل از مردم خیراندیش و نیکوکار درخواست می‌شود در این زمینه سیل‌زدگان را بیش از پیش یاری دهند.

هر چند تمامی دستگاه‌های عضو مدیریت بحران استان و سایر دستگاه‌های خدمات رسان بویژه سپاه، بسیج و نیروهای مسلح با بسیج امکانات به کمک مردم سیلزده این خطه از ایران اسلامی شتافتند، اما در کنار خدمت رسانی‌­ها، همراهی و ابراز همدردی مردم این حقیقت مهم را به اثبات رساند که در اوج آشفتگی‌ها و خطرات پیش بینی نشده، قدرت همدلی ملت ایران اثرگذاری ملموس و فراگیری دارد.

اقشار گوناگون جامعه در سراسر کشور علاوه بر ارسال کمک های نقدی، کمک­‌هایی از جمله اقلام و لوازم بهداشتی شامل موادضدعفونی کننده، مواد غذایی شامل برنج، کنسرو، روغن و نان خشک، پتو، بخاری، چادر، لباس، کتاب داستان برای کودکان و لوازم ورزشی توسط مردم نوع‌دوست به پایگاه‌های جمعیت هلال احمر استان های مختلف تحویل شد.

اعزام پزشکان برای ارایه خدمات درمانی از دیگر کمک‌­های سایر استان‌­ها به مردم سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان بود. همچنین اعزام روحانی به مناطق سیل‌زده، کمک های ورزشکاران و برخی اقلیت های مذهبی جلوه‌­هایی دیگر از همدلی و همدردی مردمی با سیلزدگان استان سیستان و بلوچستان بود.

پویش "سیل مهربانی همکلاسی‌ها" به منظور کمک­‌رسانی به هموطنان به خصوص فرهنگیان و دانش‌آموزان سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان، ابتکاری بود که به همت آموزش و پرورش در شماری از استان ها برگزار شد.

برپایی چندین موکب از سوی موکب‌­داران استان‌­های گوناگون با هدف خدمت‌رسانی به هموطنان سیل‌زده در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان از دیگر جلوه های کمک مردمی در این بحران بود.

ابعاد گسترده، میزان و جزییات کمک‌­های مردمی از سراسر ایران برای سیل زدگان سیستان وبلوچستان، موضوعی است که در پرونده پیش رو به منظور بهره برداری مخاطبان به تفصیل در قالب خبرهای مختلف توضیح داده شده است.