افزایش پروازهای فرودگاه شهر دوگنبدان، انجام بخش عمده ای از احداث طرح چهار خطه بابامیدان،گچساران به بهبهان و شروع طرح هایی مانند تونل دیل و جاده اصلی گچساران باباکلان از دستاوردهای سال های اخیر در حوزه توسعه زیرساخت های حمل و نقل بار و مسافر در گچساران است.
بهبود زیرساخت های ارتباطی در این شهرستان که در مسیر ترانزیتی جاده استان های فارس،خوزستان و بوشهر قرار دارد افزون بر نیاز مردم این خطه به حمل و نقل آسان مردم استان های جنوبی نیز کمک شایانی کرده است.
وجود جاده های ایمن افزون بر نیازی برای کاهش خطرات جاده ای به دلیل تولید سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار تن محصول کشاورزی که بخش عمده ای از آن در بازار استان های جنوبی کشور مصرف می شود، وجود هفت هزار نفر پرسنل صنعت نفت که برخی از آنان برای انجام ماموریت های شغلی ناچار به سفر به استان های دیگر هستند و همچنین طرح در دست ساخت پتروشیمی گچساران نیازمند داشتن زیرساخت های جاده ای استاندارد و ایمن است.
یکی از رانندگان مسیر گچساران به بهبهان می گوید: در سال های گذشته شاهد سوانح جاده ای زیادی در مسیر این جاده به دلیل شاخ به شاخ شدن خودرو ها و کم عرض کم جاده بوده است.
محسن کشاورز افزود: با چهارخطه شدن این مسیر امکان تصادف خودروها در جاده گچساران به بهبهان بسیار کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از جاده گچساران بابامیدان هم چهارخطه شده است از مسئولان برای توسعه زیرساخت های جاده ای این شهرستان قدردانی کرد.
یکی از مسافران فرودگاه شهید امید بخش شهر دوگنبدان با اشاره به اینکه در سال های اخیر ۲ پرواز جدید به پروازهای هفتگی این فرودگاه افزوده شده گفت: سفرهای هوایی به دلیل نیاز به زمان کمتر و رفاه حال مسافر همواره از درخواست های مردم گچساران بوده که محقق شده است.
علی محمدزاده افزود: در صورت ایجاد پرواز روزانه برای فرودگاه شهر دوگنبدان این خدمت تکمیل خواهد شد.
فرماندار گچساران گفت: دولت تدبیر و امید ظرف سه سال گذشته بیش از یکهزارو ۱۲۲میلیارد ریال در حوزه زیرساخت های جاده ای این شهرستان هزینه کرده است.
علی خوان پایه افزود: بیش از یکهزارو ۴۱۳ میلیارد و ۶۴۹ میلیون ریال در چند سال گذشته به توسعه زیر ساخت های جاده ای گچساران اختصاص یافت.
وی بیان کرد: این میزان اعتبار برای اجرای بیش از ۱۶ طرح در حوزه راه و شهرسازی در نظر گرفته شده است که برای تکمیل این طرح ها هم اکنون یکهزارو ۳۵۸ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.
فرماندار گچساران میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح ها را ۱۵ تا ۹۹ درصد اعلام کرد.
خوان پایه تصریح کرد: طرح بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهاربیشه، امامزاده جعفر- گچساران وباباکلان بطول ۹ و هفت دهم کیلومتر با اعتباری بیش از ۲۹۰ میلیاردو ۷۰۰ میلیون ریال و پیشرفت ۷۲ درصد هم اکنون در دست اجراست.
وی ادامه داد: تاکنون برای اجرای این طرح یک میلیون و ۳۵۸ هزارو ۷۲۰ متر مکعب خاکبرداری ، ۱۹۸ هزارو ۵۰۸ کیلومتر خاکریزی، هفت هزارو ۱۸۵ متر مکعب بتن ریزی، یه کیلومتر قیرپاشی انجام شده که برای تکمیل این طرح بیش از ۲۵۲ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
خوان پایه گفت: بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهاربیشه، امامزاده جعفر- گچسارا و باباکلان بطوب ۶.۲ کیلومتر با اعتباری بیش از ۳۲۸ میلیاردو ۸۸۴ میلیون ریال و پیشرفت ۷۵ درصد در دست اجراست.
وی با بیان اینکه برای تکمیل این طرح بیش از ۳۱۰ میلیار رایال اعتبار نیاز است گفت: عملیات اجرایی این طرح در سال ۹۵ آغاز شده و تاکنون یک میلیون و ۸۵۳ هزارو ۳۰۰ کیلومتر خاکبرداری،۱۳۶ هزارو ۵۳۷ کیلومتر خاکریزی، ۲ هزارو ۸۹۲ متر مکعببتن ریزی و ۹ جاده انحرافی انجام شده است.
خوان پایه اظهار داشت: عملیات اجرایی راه چهاربیشه، امامزاده جعفر- باباکلان، چرام و آبریگون در سال ۹۵ با اعتباری بیش از ۱۸۶ میلیون و ۴۷۷ آغاز شده و هم اکنون ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: طول این مسیر ۴.۵ (چهارو پنج دهم ) کیلومتر بوده که تاکنون یک میلیون و ۱۰۲ هزارو ۲۱۰ کیلومتر خاکبرداری، ۸۸ هزارو ۱۱۰ کیلومتر خاکریزی ، سه هزارو ۹۳۵ متر مکعب بتن ریزی و پنج کیلومتر آسفالت انجام شده است.
خوان پایه ادامه داد: برای تکمیل این طرح بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی ابراز کرد: بهسازی و آسفالت جاده قبرستان دوگنبدان بطول ۴.۵(چهار و پنج دهم کیلومتر) با اعتبار ۳۳ میلیاردو ۳۶۳ میلیون ریال و پیشرفت ۶۲ درصد هم اکنون در دست اجراست.
خوان پایه گفت: بهسازی و تعریض قطعه اول محور گچساران – بی بی حکیمه و گناوه بطول ۱۲ کیلومتر با اعتبار ۲۰۶ میلیاردو ۱۷۰ میلیون ریال پیشرفت ۶۵ درصد، بهسازی و تعریض محور گچساران- بی بی حکیمه گناوه قطعه سوم بطول ۱۲ کیلومتر اعتبار ۱۹۹ میلیاردو ۷۱۸ میلیون ریال و پیشرفت ۶۷ درصد، بهسازی و تعریض محور گچساران- بی بی حکیمه و گناوه قطعه چهارم بطول ۵.۶ کیلومتر با اعتبار ۲۰۲ میلیاردو ۳۹۷ میلیون ریال و پیشرفت ۶۵ درصد در دست اجراست.
خوان پایه تصریح کرد: ساخت کنار گذر دوگنبدان بطول ۶.۵ کیلومتر با پیشرفت ۸۲ درصد، راه روستایی نیمدور- اسپر و موک با اعتبار ۲۹ میلیارد ریال و پیشرفت ۷۰ درصد، بهسازی راه روستایی سراب ننیز، پاکوه، پشه کان، آب توت، انجیر سیاه، آب گندی بی بی کریمه دی لبطول ۱۳ کیلومتر و با پیشرفت ۱۵ درصد در دست اجراست.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: بزرگراه و جاده چهارخطه شهرستان گچساران به بهبهان تا پایان سال جاری بهره برداری می شود.
غلامرضا تاجگردون اظهار داشت: این بزرگراه که از شهر دوگنبدان تا پل خیرآباد در مرز شهرستان گچساران با بهبهان طراحی شده است بخشی از آن در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بهره برداری شد.
وی بیان کرد: بخشی از ساخت چهارخطه گچساران به بهبهان نیز به طول ۱۳ کیلومتر در حال اجراست که ۹ کیلومتر آن احداث و چهار کیلومتر دیگر در دست ساخت است.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: عملیات اجرایی بزرگراه بابامیدان، گچساران به بهبهان در سال ۱۳۹۳ با یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.
تاجگردون اظهار داشت:این جاده مهم بخشی از کریدور ارتباطی خوزستان به فارس است ، جنوب غرب را به شرق کشور متصل می کند و یکی از مسیرهای پرترافیک جنوب ایران محسوب می شود.
تاجگردون تاکید کرد: تا پایان امسال این بزرگراه از منطقه بوستان در شهرستان باشت تا پل خیرآباد به طول ۷۱ کیلومتر تکمیل می شود و به زیر ترافیک می رود.
نماینده مردم شهرستانهای باشت و گچساران در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح چهار خطه بابا میدان، گچساران به بهبهان بیش از ۱۵۰ کیلومتر طول دارد.
تاجگردون ابراز داشت: ۱۰۸ کیلومتر از این جاده در استان کهگیلویه و بویراحمد،۲۵ کیلومتر در استان فارس و ۱۷ کیلومتر آن نیز در استان خوزستان قرار دارد.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت تصریح کرد:طرح ساخت چهار خطه بابا میدان، گچساران به بهبهان بر اساس برنامه زمانبندی باید تا سال ۹۹ بهره برداری شود.
تاجگردون تونل دیل را از دیگر طرح های مهم حوزه راهسازی گچساران عنوان کرد وافزود: کوتاه شدن مسیر جاده بنادر جنوبی به اصفهان،اتصال شهرستان گچساران به بنادر جنوبی و خارج شدن روستاهای دهستان بویراحمد گرمسیری از بن بست ارتباطی از مزایای ساخت این تونل است.
وی ابراز داشت: در این طرح باید یکهزار و ۲۴۹متر حفاری و تحکیم دهانه ورودی تونل انجام گیرد که تاکنون ۶۰۴متر ان حفر شده است.
تاجگردون تصریح کرد: ۶۸۰متر حفاری و تحکیم دهانه خروجی تونل ،۳۳۰هزارو ۳۰۰متر مکعب خاکبرداری و ۵۸متر مکعب خاکریزی در این طرح تاکنون انجام گرفته است.
وی گفت: برای ساخت این طرح عمرانی یک هزار و ۵۷۵ میلیارد ریال اختصاص یافته است.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از این میزان اعتبار در نظر گرفته شده بیش از یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال برای ساخت یک دهنه تونل به طول ۲ هزار و ۶۰۰ متر هزینه خواهد شد.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در ادامه گفت: آسفالت ۱۰۰درصدی روستاهای گچساران از دیگر خدمات انجام شده حوزه راهسازی این شهرستان در سال های اخیر است.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش تعداد پروازهای فرودگاه این شهرستان از سه به چهار پرواز در هفته از خدمات مهمی است که به تازگی شروع شده است.
غلامرضا تاجگردون افزود: هم اکنون در روزهای شنبه،دوشنبه ،پنجشنبه و جمعه پرواز هواپیما در فرودگاه شهید امیدبخش شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران به مقصد تهران صورت می گیرد.
فرودگاه گچساران پیش از پیروزی انقلاب با هدف تسهیل امور شرکت نفت احداث شد و تا سال ۱۳۹۲ تنها یک پرواز هفتگی داشت.
طول باند پرواز فرودگاه گچساران در زمان فعالیت دولت دهم افزایش یافت.
فرودگاه گچساران می تواند به فرصتی برای بهره مندی جمعیت ۴۰۰هزار نفری شهرهای جنوبی کهگیلویه و بویراحمد از جمله دهدشت، چرام، بهمئی، لنده و باشت برای سفرهای هوایی تبدیل شود.
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران دارای ۲ فرودگاه در شهرهای یاسوج و دوگنبدان است.
شهر دوگنبدان مرکز شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در ۱۵۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
شهرستان گچساران یکی از مناطق مهم تولیدکننده نفت خام ایران است.
شهرستان گچساران۱۲۰ کیلومتر راه اصلی، ۹۰کیلومتر راه فرعی درجه یک، ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی و ۲۷ کیلومتر بزرگراه دارد.
شهرستان ۱۵۰ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.