تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴

بندرعباس- ایرنا- میزان صادرات کشور در ۹ ماه امسال به، ۳۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسیده که نشان‌دهنده مثبت شده تراز تجاری در کشور است.

این درحالی است که واردات ما به ۳۱ میلیارد و ۸۳۴ میلیون دلار بوده درواقع حدود ۶۶ میلیون دلار مازاد تراز تجاری وجود دارد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهارداشت: این میزان صادرات در ۹ ماهه امسال با ۱۸.۸ درصد افزایش وزنی و ۵ درصد کاهش ارزشی روبرو بوده است.

حمید زادبوم روز پنج‌شنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه هرمزگان با بیان اینکه نزدیک به ۷۰درصد واردات کالاهای واسطه‌ای است، گفت: صادرات در ۹ ماهه امسال در شرایطی پیش رفت که تحریم‌ها و مشکلات حمل و نقل و برگشت ارز بیشتر از سال گذشته بوده است، بنابراین شاهد یک جهاد در حوزه صادرات هستیم.

وی ادامه داد: از سال گذشته با درخواست صادرکنندگان به طور متوسط و طبق اعلام گمرک نزدیک ۳۰ درصد از این میزان صادرات کالاها در گمرکات کمتر از نیمه اول سال ۹۷ به ثبت رسیده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه تغییر مقررات و قوانین نیز بیان داشت: از اردیبهشت‌ماه امسال هیچ تغییری در این حوزه نداشته‌ایم.

زادبوم یادآور شد: صادرات زمانی ارزشمند است که در ازای آن، ارز برگشت داده شود و با آن ارز بتوانیم نیازمندی‌های صادراتی را تامین کنیم.

وی در خصوص بررسی مشکلات حوزه صادرات نیز گفت: تاکنون ۱۰مورد از مهم‌ترین مشکلات صادرکنندگان احصا شده و درحال پیگیری است که از جمله می‌توان به محصولات کشاورزی فسادپذیر، گیاهان دارویی و مالیات‌ اشاره کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان اظهارداشت: میزان صادرات از استان هرمزگان در ۹ماهه امسال از میانگین کشوری رشد بیشتری داشته که انتظار می رود تولید کنندگان به سمت تولید محصولات صادرات محور حرکت کنند.