اراک - ایرنا - دستیابی به توسعه در روستاها آن هم از نوع پایدار مستلزم توجه به ساختار تولیدی و زیربنایی است که کارآفرینان روستای شیرین‌آباد فراهان در استان مرکزی با این نسخه شفابخش در حوزه تولید کفش، هم مشکل اشتغال جوانان روستاها را فراهم کردند و هم زمینه‌ساز مهاجرت معکوس به این روستا شدند.

رونق تولید و تقویت بنیه اقتصادی کشور از راهبردهای مهم و کلانی است که امسال به عنوان شعار ملی برای همه بخش‌ها تکلیف شده و می‌طلبد که در سایه نوآوری، تعهد و پشتکار بسترهای ایجاد اشتغال پایدار و در نهایت بهبود شرایط معیشتی مردم رقم بخورد که در این راستا معرفی نمونه‌های موفق می‌تواند تسهیلگر باشد و انگیزش بیشتری را در موفقیت برنامه‌ها رقم بزند.

مقام معظم رهبری با آگاهی کامل از شرایط اقتصادی کشور و تشریح آن برای مردم و مسئولان، تنها راه برون رفت از تنگناها را رونق تولید عنوان کرده و شناسایی نیروهای درون زا و ظرفیت‌های موجود و قابل دسترس مادی و معنوی در عرصه‌های مختلف را با مشارکت همه دستگاه‌ها و اولویت‌گذاری و استفاده بهینه از توان آنها در کنار برجسته سازی نظرات کارشناسی و افراد صاحب‌نظر، گروه‌های مشورتی و تحقیقی فراخوانده است.

جایگاه روستاها در برنامه کلان توسعه محور و آمایش کشور به عنوان یکی از قطب های مهم از اهمیت خاص برخوردار است و دولت نیز با اعتقاد به این ظرفیت ویژه تلاش مضاعفی را در تحقق راهبردهای اشتغالزا به کار گرفته که این راهکار علمی و منطقی در برخی از روستاهای استان مرکزی آثار و برکات بسیاری داشتنه است.

به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران توجه ویژه به روستاها و برنامه ریزی برای توسعه روستایی علاوه بر افزایش تولید ناخالص ملی، ماندگاری جمعیت در مهار بسیاری از آسیب های اجتماعی ناشی از مهاجرت و حاشیه نشینی، مشاغل کاذب، فقر اثرگذاری مستقیم دارد.

روستای شیرین آباد در ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان فراهان در استان مرکزی واقع شده اکنون ۲۴ کارگاه تولید کفش در این روستا فعالیت می‌کنند.

روستای شیرین‌آباد فراهان یکی از روستاهای موفقی است که با برخورداری از کارآفرینان مستعد و پرتلاش از حدود پنج سال گذشته در حوزه تولید کفش به صورت انبوه شهره استان مرکزی و کشور شده که علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان روستا زمینه مهاجرت معکوس نیز در این خطه فراهم شده است.

تفکر و ایده پردازی‌های کارشناسی و از طرفی استقبال جوانان پرشور و غیرتمند و جویای کار در  روستای شیرین‌آباد فراهان با خود نشاط صنعتی، درآمدزایی و اشتغال را به همراه آورده و کارگاه‌های تولید کفش این خطه هرچه می‌گذرد سهم خود را در تولید و بازار کفش گسترده‌تر می‌کنند.

روستای شیرین آباد؛ الگوی کارآفرینی و تولید در شهرستان فراهان

فرماندار شهرستان فراهان گفت: روستای شیرین‌آباد این شهرستان، الگوی کارآفرینی و رونق تولید است که کارگاه‌های هرچند کوچک و خانگی اقتصاد این روستا و سطح معیشتی اهالی را به صورت فزآینده‌ای افزایش داده است.

«حسن خزایی‌پور» افزود: هم اکنون ۲۴ کارگاه تولید کفش در روستای شیرین‌آباد فعالیت می‌کنند که زمینه اشتغال بیش از ۲۵۰ نفر را فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: روستای شیرین‌آباد فراهان در سال‌های گذشته در سراشیبی خالی شدن از جمعیت قرار داشت اما ایده‌پردازی و حمایت فرابخشی از کارآفرینان باعث شد امروز صدای چرخ‌های کفش دوزی و رفت و آمد خودروهایی که یا حامل مواد اولیه و یا کالای نهایی هستند نوای زندگی، امید و نشاط در روستا طنین‌انداز شود.  

فرماندار شهرستان فراهان بیان کرد: علاوه بر فعالیت ۲۴ کارگاه خانگی در شیرین‌آباد، یک کارگاه بزرگ کفش‌دوزی نیز در دهه مبارک فجر امسال در این روستا راه‌اندازی می‌شود که این کارگاه به تنهایی زمینه اشتغال بیش از ۴۰ نفر را فراهم کرده است.

خزایی‌پور افزود: عملیات اجرایی شهرک کفش فراهان نیز با حضور بیش از ۶۰ تولیدکننده از نقاط مختلف کشور دهه مبارک فجر امسال در روستای امیرآباد فراهان آغاز می‌شود که با بهره‌برداری از این شهرک می‌توان فراهان را به عنوان قطب تولید کفش کشور معرفی کرد.

وی گفت: در سال جاری بیش از ۱۱۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی در شهرستان فراهان به متقاضیان پرداخت شده که بخش عمده‌ای از این تسهیلات و همچنین تسهیلات رونق تولید به حوزه تولید کفش اختصاص داده شده است.

تولید سالانه ۸۰۰ هزار جفت کفش کودک / ایده ای که به مهاجرت معکوس منجر شد

یکی از فعالان شاغل در حوزه تولید کفش روستای شیرین‌آباد فراهان گفت: سالانه بیش از ۸۰۰ هزار جفت انواع کفش کودک در ۲۴ کارگاه تولیدی این روستا تولید می‌شود که بیشتر به شهرستان‌های قم، تهران و اراک به فروش می‌رسد.

«حسین شیرین‌آبادی فراهانی» افزود: شروع به فعالیت کارگاه های کوچک و به حرکت در آمدن چرخ کارگاه‌های روستایی و رونق تولید ۲۴ کارگاه تولید کفش کودک و بچگانه در روستای شیرین آباد شهرستان فراهان موجب اشتغال ۲۵۰ نفری جوانان در کارگاه‌های تولیدی این منطقه و جلوگیری از  مهاجرت مردم بومی شده است.

وی افزود: برخی کارگاه داران تولید کفش فراهان، فعالیت خود را در تهران آغاز کرده‌اند و امروز به دلیل تعلق خاطر به زادگاهشان زمینه کاری خود را به این منطقه انتقال داده‌اند تا نقشی در توسعه پایدار و بهبود شرایط شغلی این منطقه محروم داشته باشند.

این جوان شیرین آبادی فراهانی بیان کرد: بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان کفش تهران اهل فراهان هستند که اگر دولت حمایت لازم را داشته باشد اغلب آنها تمایل به مهاجرت در سرزمین مادری دارند.

شیرین آبادی فراهانی افزود: دولت برای حمایت از تولیدکنندگان فراهان تسهیلات پرداخت می‌کند اما اولین مشکل تولیدکنندگان برای دریافت این تسهیلات، وثایق است که دشواری‌های زیادی را ایجاد می کند و می‌طلبد دولت شرایط پرداخت بازنگری و تسهیل شود.

تجهیزات فرسوده مهمترین مشکل تولیدکنندگان کفش شیرین‌آباد

یکی از کارگاه‌داران تولید کفش شیرین‌آباد فراهان گفت: مهمترین مشکل واحدهای فعال تولید کفش شیرین آباد کمبود تجهیزات و لوازم تولید است و مسوولان کارگاه‌ها برای دریافت تسهیلات به دستگاه‌های دولتی مراجعه کرده‌اند اما بانک‌ها تسهیلات را به ازای وثیقه‌های شهری و یا ضامن کارمند پرداخت می‌کنند که کارگاه داران کفش شیرین آباد از این امکان برخوردار نیستند.

«عباسعلی امیریان» افزود: نوسان بازار مصرف به دلیل شرایط اقتصادی هم از دیگر مشکلات فعالان این حوزه است و در صورت حل این مشکل می توان ظرفیت تولید را به میزان چشمگیری افزایش داد.

وی بیان کرد: تولیدات این کارگاه شرکتی است و در صورت حمایت و واردات ماشین آلات مورد نیاز، می‌توان روزانه ۱۰ هزار جفت کفش کودک تولید کرد.

امیریان اضافه کرد: روزانه بیش از ۵۰۰ جفت کفش بچه گانه در این کارگاه تولید می‌شود که در بازار ۱۵ خرداد تهران، بازار اراک و بخشی نیز در بازار شهر قم به فروش می‌رسد.

وی بیان کرد: فعالیت کارگاه‌های تولید کفش در شیرین آباد حال و هوای این روستا را تغییر داده و حتی یک جوان بیکار در این روستای ۵۰۰ خانواری وجود ندارد.

این تولیدکننده اضافه کرد: بسیاری از جوانان روستای شیرین آباد با تشکیل شرکت‌های تعاونی در راستای راه اندازی کارگاه‌های تولید کفش هستند که انتظار می‌رود مسئولان هم در ارائه مجوزهای لازم و هم در پرداخت تسهیلات با آنان همکاری کنند.