شیراز - ایرنا- امسال تاکنون ۱۳ هزار و ۷۱۱ نفر در حوادث جاده‌ای جان باخته‌اند ، مهمترین عوامل در این سوانح و حوادث سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، بی توجهی به جلو ، صحبت با تلفن همراه، خستگی و خواب آلودگی، استفاده نکردن از کمربند و کلاه ایمنی بوده است.

سمینارهای کاهش بار سوانح ترافیکی، چالش ها و راهکارهای پیش رو  هر سال  با حضور مسوولان کلان کشوری ، کارشناسان و متخصصان حوزه دانشگاه در شیراز برگزار می شود  ، امسال نیز شیراز میزبان دهمین سیمنار با حضور جمعی از صاحبنظران در این حوزه است که به مدت دو روز به بررسی نقش  ۳۳ سازمان کشور در برنامه ریزی برای کاهش حوادث ترافیکی می پرزدازد.

سمینار کشوری دو روزه کاهش بار سوانح ترافیکی، چالش ها و راهکارهای پیش رو، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از روز چهارشنبه آغاز شده و تا امروز پنجشنبه ادامه دارد .

فرمانده پلیس راهور ناجا در آئین آغاز به کار این سمینار گفت: امسال تاکنون ۱۳ هزار و ۷۱۱ نفر در حوادث جاده‌ای جان باخته‌اند ، مهمترین عوامل در این سوانح  و حوادث سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، بی توجهی به جلو ، صحبت با تلفن همراه، خستگی و خواب آلودگی، استفاده نکردن از کمربند و کلاه ایمنی بوده است.امروزه ترافیک و سوانح ترافیکی عامل دغدغه های زیادی به ویژه در حوزه ایمنی در دنیا شده است و کشورها به آن توجه کرده اند.

سردار  سید کمال هادیان فر  اضافه کرد: جدی ترین بحث در حوزه ترافیک، بحث ایمنی و بخش مهم آن سوانح ترافیکی است، هر حادثه بار مالی زیادی را به کشور تحمیل می کند، هر فردی که در تصادفات جان خود را از دست می دهد، هزینه های زیادی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کشور تحمیل می کند؛ همچنین بار روحی، جسمی و معنوی نیز در این حوادث وجود دارد که باعث از هم پاشیدن خانواده ها می شود.

فرمانده پلیس راهور ناجا با بیان اینکه هر ساله در دنیا یک و سه دهم میلیون نفر در سوانح ترافیکی جان خود را از دست می دهند و حدود ۵۵ میلیون نفر مجروح و مصدوم می شوند، ادامه داد: به ازای هر نفر کشته شده در سوانح، حدود ۲۷ نفر مجروح داریم و هر ۳۰دقیقه، یک نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست می دهد.

سردار هادیان فر با تاکید بر نقش جدی ۳۳ سازمان کشور در تصادفات، مواردی مانند تلفات جانی، اتلاف وقت مسافران، کاهش حمل و نقل، حوادث ثانویه و حوادث زیست محیطی را از مهمترین پیامدهای سوانح ترافیکی برشمرد که باید به کمک این سازمان ها در مورد آن ها برنامه ریزی شود.

او با ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه ترافیک و سوانح ترافیکی در کشور، بر نقش حوزه بهداشت و درمان در کاهش بار سوانح ترافیکی تاکید کرد و گفت: حوزه بهداشت و درمان کشور در این زمینه کمک های بسیاری انجام داده و با افزایش امکانات و تجهیزات، مرگ بسیاری از مجروحان کاهش پیدا کرده است.

سمینار کشوری دو روزه کاهش بار سوانح ترافیکی، چالش ها و راهکارهای پیش رو، به میزبانی شیراز

۳۹ هزار ماموریت اورژانس فارس در ۹ ماهه نخست امسال 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این سمینار گفت: مرکز تحقیقات و سیاستگذاری سلامت یکی از مراکز موفق بین مراکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که با اقدامات مناسب و کاربردی سبب ارتقای رتبه دانشگاه در کشور شده است.

مهرزاد لطفی،  تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن را یکی از معضلات کشور خواند و با ابراز امیدواری نسبت به اثربخشی این رویدادهای علمی در تصمیم گیری های کلان، افزود: تصادفات پس از بیماری های قلبی عروقی، مهمترین عامل مرگ و میر در کشور و استان فارس است و بیشتر مرگ و میرها، سنین زیر ۴۰ سال را شامل می شود که سن مولد است، بنابراین تلاش می شود تا خروجی این سمینارها باعث کاهش این مشکلات شود.

او از انجام حدود ۳۹ هزار ماموریت اورژانس در ۹ ماهه نخست امسال در استان برای خدمت رسانی به مصدومان سوانح و حوادث ترافیکی خبر داد.

دکتر لطفی اظهار امیدواری کرد مطالعات و بررسی مسائل مختلف در حوزه سوانح ترافیکی سبب ارایه راهکارهایی شود که مرگ و میر در کشور از میانگین جهانی کمتر باشد.

فارس مقام نخست در تلفات حوادث جاده ای ندارد 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در این سمینار با این تاکید که عنوان نخست برای فارس در تلفات حوادث و سوانح صحیح نیست با اشاره به عوامل موثر در حوادث ترافیکی افزود: در استان فارس بیش از ۲۰ هزار کیلومتر راه وجود دارد و با ۱۲۴ هزار کیلومتر مربع وسعت، حدود ۶ درصد جمعیت کشور را داراست، بنابراین با در نظر گرفتن وسعت و جمعیت استان، در تلفات جاده ای، استان اول کشور محسوب نمی شویم.

محمود رضایی کوچی از تلاش همه سازمان ها و ادارات مرتبط استان برای شناسایی نقاط حادثه خیز خبر داد و اظهار کرد: در این زمینه بیش از ۲۲۴ نشست شورای ترافیکی شهرستانی در ۹ ماهه نخست امسال برگزار شده است.

رضایی عوامل مختلفی مانند نوسازی اتوبوس ها، اجرای طرح مصرف سوخت، تقویت ناوگان پلیس راهور استان و ناوگان راه و ترابری، تفکر جدید مدیریت و افزایش امکانات و تجهیزات را در کاهش حوادث و تلفات موثر دانست.

سوانح ترافیکی؛ مهم ترین علت مرگ در سنین زیر ۴۰ سال

رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت و رییس سمینار بین المللی کاهش بار سوانح ترافیکی، چالش ها و راهکارهای پیش رو  هم گفت: از سال ۸۹ با برگزاری نخستین سمینار تلاش شد تا کاهش بار سوانح ترافیکی را داشته باشیم و مرگ و میر در این حوزه را ۵۰ درصد کاهش دهیم، در طی ۱۰ سال برگزاری این سمینار سعی کردیم به صورت چند وجهی به مسایل رسیدگی کنیم و نگاه چند وجهی به موضوعات باعث تفاوت این سمینار شده است.

 کامران باقری لنکرانی  با اشاره به امکان رصد و پیش بینی و شناسایی نقاط حادثه خیز به کمک این رویدادهای علمی، اضافه کرد: آمارها نشان می دهد که در طی این سال ها توانسته ایم اقدامات خوبی را انجام دهیم و روند افزایش مرگ و میر سوانح ترافیکی متوقف و معکوس شود؛ همچنین بسیاری از نقاط حادثه خیز شناسایی و اصلاح شده است.

رییس این سمینار بین المللی از ارتقای خدمات اورژانس پیش بیمارستانی و بهبود خدمات رسانی در راستای کاهش مرگ و میر مصدومان سوانح ترافیکی در بیمارستان ها خبر داد و گفت: واقعیت تلخ این است که هنوز مهمترین دلیل مرگ در سنین زیر ۴۰ سال، حوادث ترافیکی است که افراد در این سنین، نیروهای مولد کشور هستند.

وی افزود: با توجه به ظرفیت های موجود در کشور، تلاش می کنیم تا موضوعات را به صورت عملیاتی بررسی و برطرف کنیم و امیدواریم تحقیقاتی که در این زمینه انجام می شود، هدفمندتر و بهتر سازماندهی شوند تا کاربردی باشند.

سوانح ترافیکی در ایران ۱۳ برابر میانگین جهانی

عباس مسجدی معاون قوه قضاییه و رییس پزشکی قانونی کشور نیز در این سمینار گزارشی از بررسی ۱۰ ساله متوفیان حوادث ترافیکی در ایران ارایه داد و گفت: سوانح ترافیکی در ایران ۱۳ برابر میانگین جهانی است و آمارها نشان می دهد مرگ و میر سوانح ترافیکی در مردان بیشتر از زنان است.

وی اظهار امیدواری کرد : با تلاش همه سازمان ها مربوطه روزانه شاهد مصدومان کمتر و مرگ و میر کمتر در کشور باشیم.

این سمینار بین المللی، تا  سوم بهمن، در سالن های ابوریحان بیرونی و رازی مجتمع فرهنگی و رفاهی ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در حال برگزاری است.