علی الهیار ترکمن روز دوشنبه در نشست خبری با موضوع مسکن، بیمه، رتبه بندی و بودجه این وزارتخانه اظهار داشت: آموزش و پرورش برای مشارکت حداکثری مردم هم از شرکت فرهنگیان و هم دیگر اقشار در انتخابات حمایت می کند و براساس گفته های وزیر آموزش و پرورش در انتخابات کاملا بی طرف برخورد می کنیم و نامزدها بدانند آموزش وپرورش له و علیه کسی وارد میدان نمی شود.
وی یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش به موارد خلاف قانون در انتخابات مجلس نظارت می کند و امید است افراد هم به مسائل و مشکلات این وزارتخانه نگاه واقع بینانه داشته باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با یک وحدت رویه از آموزش و پرورش باید استفاده مناسب شود، بطور مثال برگزاری انتخابات مجلس است که به عنوان قوه مقننه در خط مشی توسعه تاثیر دارد. پازل های کشور با خط مشی گذاری مجلس راحت تر چیده می شود.
الهیار ترکمن از دیگر موارد مورد اهتمام آموزش و پرورش را بحث تدوین برنامه هفتم توسعه عنوان کرد و گفت: برنامه هفتم توسعه آخرین برنامه سند چشم انداز کشور است، باید در این برنامه سیاست گذاری مشخص وجود داشته باشد، این برنامه باید موارد مورد توجه در سند تحول بنیادین را مورد توجه قرار دهند.
وی یادآور شد: پیش از این در تدوین برنامه توسعه بر چهارچوب مشخص برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش تاکید می شد، در طول سال گذشته هم با تحولات مدیریتی این مهم از مد نظر دور نگه نشد.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش افزود: در این مدت کارهای آموزشی و برنامه ریزی های قابل توجهی در آموزش و پرورش انجام شده است.
وی همچنین درباره نظام رتبه بندی فرهنگیان اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم صورت گرفته، بحث رتبه بندی فرهنگیان است که بر اساس جزء دو بند الف ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه، دولت موظف شده که نظام رتبه بندی را تهیه و مجلس آن را در قالب پی ریزی سنواتی تصویب کند که اینکار در سال ۹۸ انجام شد و مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این موضوع در قانون بودجه لایحه پیش بینی شده است.
الهیار ترکمن خاطر نشان کرد: دولت هم با توجه به آن تصویب ماده ۶۳ قانون برنامه، نظام رتبه بندی را تعریف کرد. در این تعریف تمام ویژگی های رتبه بندی حرفه ای معلمان در یک نظام شغل محور مشخص شد. در واقع رتبه بندی ها بر اساس صلاحیت و شایستگی ها محرز می شود.
وی اعلام کرد که شایستگی ها، گواهینامه حرفه ای، چگونگی ارزیابی بودجه ها و امتیازات در این نظام رتبه مشخص می شود. رتبه بندی حرفه ای معلمان فرآیندی است که از احراز و ارتقای صلاحیت ها آغاز و به ارتقای کیفیت منجر می شود، البته در این راستا برخی از مشوق ها از جمله مشوق های مالی نیز پیش بینی می شود.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش افزود: متاسفانه جوی که در بحث رتبه بندی ایجاد می شود، این است که برخی رتبه بندی را مطابق مکانیزم افزایش حقوق معنا می کنند، در واقع هدف نهایی رتبه بندی افزایش حقوق نیست.
وی با اشاره به اینکه نظام آموزش و پرورش کشور برای بحث رتبه بندی اولین تجارب خود را طی می کند، عنوان کرد: بی شک در یک فاصله کوتاه، هدف رتبه بندی محقق نمی شود و این موضوع ذره ذره باید نهادینه شود. وزارتخانه با اصلاحات و تغییرات باید به هدف خود برسد و اهداف خود را در نظام مدیریت منابع آموزش و پرورش محقق کند.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش در ادامه گفت: با همکاری سازمان برنامه و بودجه و خزانه داری کل کشور به حقوق دی ماه آموزش و پرورش عدد هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان اضافه شد و حقوق معلمان در رتبه یک در حال آماده شدن برای بهمن است.
چرا که در آیین نامه باید رتبه های دو تا پنج را تطبیق دهیم و رتبه یک را احراز کنیم تا وارد فرآیند ارتقای موارد شویم. این مبلغ تعیین شد و معوقات از مهر تا آذر ماه باید محاسبه می شد که انجام گرفته و مزایای رتبه های یک برای بهمن ماه آماده می شود.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش همچنین درباره جذب نیروی انسانی در وزارتخانه اعلام کرد: در حوزه نیروی انسانی بحث اجرای قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریس و معلمان پیش دبستانی مطرح است.
الهیار ادامه داد: این قانون آیین نامه اجرایی دارد، به تصویب هیات دولت در مجلس رسیده و بر اساس شیوه نامه ای به استان ها ابلاغ شده و در حال نهایی شدن موارد هستند.
به گفته معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش، اخیرا شنیده می شود که مجلس استفساریه ای را در این زمینه تهیه کرده، دولت و سازمان آموزش و پرورش با هر استفساریه ای که موجب توسعه قانون در جذب نیروی انسانی شود، مخالف است، چون دستگاه بهره بردار نیروی انسانی، وزارت آموزش و پرورش است و این وزارتخانه تابع قانون است. همچنین اینکه استفساریه فقط باید نقاط ابهام را شفاف کند.
الهیار ترکمن در ادامه درباره اقدامات آموزش و پرورش در بحث رفاه فرهنگیان اظهار داشت: در حوزه رفاه و پشتیبانی معلمان هم اقداماتی انجام شده که در راس آنها موضوع بیمه تکمیلی مطرح است.
وی با اشاره به اینکه بیمه تکمیلی دو شکل صندوقی و بیمه گری دارد، ادامه داد: بیمه تکمیلی بر اساس نوع خدمت تعرفه و پرداختی باید مشخص شود. بیمه در گذشته در آموزش و پرورش به شکل صندوقی اداره می شد و نسبت به تعرفه سایر بیمه ها تفاوت بسیار زیادی داشت اما امسال در نظر گرفته شده که در این راستا برای حفظ منافع فرهنگیان جهش قیمت صورت نگیرد، از این رو برای فاز جدید اعتباراتی را متوجه مجموعه کرده ایم.
معاون برنامه ریزی و منابع توسعه با بیان اینکه آموزش و پرورش کمترین عدد افزایش را در قرارداد سال جدید لحاظ کرده است، گفت: رقم حق بیمه فرهنگیان از ۳۹ هزار تومان به ۴۶ هزار تومان افزایش یافت، همچنین در مقابل ۵۰۰ مرکز درمانی جدید در سراسر کشور به مراکز تحت قرارداد برای فرهنگیان اضافه شد و با قول مجموعه دوستان در شرکت آتیه سازان حافظ مبالغ پرداخت خسارت کوتاه خواهد شد.
وی پیش بینی کرد که در سال ۹۹ زمان پرداخت خسارت کوتاه شود و بیمه سال جدید بر اساس قوانین صندوق با همان شرکت پیش رود اما زمان پرداخت برخی خدمات مانند آمبولانس، زایمان، عینک و غیره افزایش می یابد.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش به قرارداد جدید این سازمان با بانک ملی ایران اشاره کرد و گفت: این قرارداد در شرف انعقاد است تا وام هایی به فرهنگیان برای خرید مسکن و کالا داده شود که سقف آن افزایش می یابد.
الهیار همچنین یادآور شد: بر اساس انعقاد تفاهم نامه با وزارت راه و شهرسازی، ۱۷۰ هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان فاقد مسکن داشته ایم که می تواند حالت جدیدی را به خود گیرد، همچنین عدد سود هم ۱۲ درصد باقی مانده و برای دریافت وام ها از بانک های مسکن و ملی سازوکاری به نفع فرهنگیان انجام شده است.
وی همچنین درباره اسکان فرهنگیان در ایام نوروز عنوان کرد: با توجه به در پیش بودن نوروز، ستادهای اسکان فرهنگیان را در نوروز آماده کرده ایم.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش همچنین درباره موضوع لایحه بودجه سال ۹۹ اظهار داشت: این موضوع در زمان خود نهایی و تبدیل به لایحه شده و در مجلس در حال بررسی است.
الهیار افزود: آموزش و پرورش در حوزه امور اجتماعی از لحاظ میزان افزایش اعتبارات دومین دستگاه اجرایی بود اما از لحاظ میزان اعتبارات بیشترین حجم اعتبارات را داشته که با توجه به وابستگی بیش از حد به منابع تامین شونده از بودجه عمومی از اکثر ظرفیت پیش بینی بودجه استفاده می کند.
وی با بیان اینکه بر اساس سند تحول بنیادین باید منابع دیگر را هم مورد توجه قرار داد، یادآور شد: کارگروهی ایجاد شده که جمعی از صاحب نظران و متخصصان را که از راه هایی که به موجب قانون می توان مولد محسوب کرد، می توانند افزایش بهره وری داشته باشند، وارد کار کنیم اما تا به افزایش سهم دی پی جی نرسیم، بودجه عمومی به تنهایی کفاف آموزش و پرورش را نمی دهد.
الهیار تاکید کرد: باید با مشارکت سازمان بودجه و برنامه و خزانه داری امسال تخصیص ۱۰ درصد مازاد تخصیص مصوب تعلق گیرد تا در قالب تخصیص ۱۱۰ درصدی جبران شود، اگر این موضوع محقق شود، کمترین عدد انتقالی سال آینده را خواهیم داشت تا به تعهدات خود عمل کنیم.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش از بازنگری آمارهای وزارت اموزش و پرورش در سال ۹۹ خبر داد و گفت: بازنگری آمارهای آموزش و پرورش را در دستور کار قرار دارد. آمار، الفبای توسعه بوده و مبنای برنامهریزی قرار گرفته است، در این راستا باید شاخصهای نظام برنامهریزی جهانی تعریف و دادههای اصلی بر اساس محاسبه دادهها شناسایی و زمینه برای ارتقای توسعه آموزش و پرورش فراهم شود.
الهیار همچنین درباره آزمون استخدامی آموزش و پرورش اظهار داشت: اخیرا آزمون استخدامی آموزش و پرورش برگزار شد، پذیرفته شدگان چند برابر ظرفیت به آموزش و پرورش معرفی شدند، اکنون مصاحبه این افراد در حال برگزاری است.
وی افزود: پس از مصاحبه، فرایند گزینش پذیرفتهشدگان این آزمون انجام میشود امید است تا مهرماه این افراد به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی معرفی شوند.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش به ساماندهی نیروی انسانی در اموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: ساماندهی نیروی انسانی در کمیته سه نفره متشکل از سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور استخدامی و آموزش و پرورش است که اعضای این کمیته بر نیازهای واقعی و شیوههای تامین نیاز متمرکز شدهاند. تا نیمههای اسفند باید این موضوع نهایی شود تا در سال ۹۹ وارد فاز دوم ساماندهی نیرو شویم.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه این وزارتخانه چگونه کسری پنهان بودجه را جبران میکند، گفت: وقتی صحبت از قابل قبول بودن رشد بودجه آموزش و پرورش میشود، یعنی در تمام دستگاهها در امور اجرایی بعد از فصل پژوهش، به آموزش و پرورش نسبت به درآمدهایش بودجه قابل قبولی اختصاص یافته است.
الهیار افزود: دو عدد برای بودجه ۹۹ آموزش و پرورش وجود دارد که یکی مربوط به همه ردیفهای آموزش و پرورش و دیگری هم جدول هفت لایه بودجه در زمینه وزارتخانه است. برخی تحلیل ها مبنی بر قابل قبول بودن میزان رشد بودجه در راستای هشت درصد افزایش کل منابع عمومی دولت نیز مطرح بوده است.
به گفته وی، بر اساس آیین نامه دولت باید رتبههای دو تا پنج در رتبه بندی فرهنگیان منطبق شود و برای رتبههای مقدماتی قبلی که الان رتبه یک محسوب میشوند، باید شرایطی ایجاد کرد تا شاخصهای صلاحیتهای حرفهای محقق شوند. در هیات ممیزهای که فردا برگزار میشود، درباره اعمال ضریب تعجیل بحث خواهد شد.
معاون برنامه ریزی و توسعه آموزش و پرورش همچنین ادامه داد: طی این سالها برای افزایش کمیت و کیفیت در آموزش و پرورش تلاشهای فراوانی شده و نوعی رویکرد کمی محور حاکم بوده که هنوز هم مراحل اولیه را در رشد کیفی سپری میکند. البته وزارتخانه آموزش و پرورش معتقد به کاهش شاخص های کیفی در بودجه و همچنین خرید خدمات آموزشی نیست، علاوه بر این شاهد اثرات مثبت خرید خدمات آموزشی در مناطقی همچون سیستان و بلوچستان نیز هستیم.
الهیار همچنین درباره آزمونهای سنجش صلاحیتهای حرفهای و مشکلات رتبه بندی دانشجو معلمان، اظهار داشت: بر اساس آییننامه، افرادی که بیش از دو سال سابقه کار دارند، در این طرح لحاظ میشوند و برای کسانی که تازه وارد طرح شدهاند و در رتبه یک قرار میگیرند، باید صلاحیتها احراز شود.
وی افزود: درباره کسر درصدهایی از حقوق دانشجومعلمان می توان مطرح کرد که این اقدام طبق قانون متعهدین خدمت صورت میگرفت و بندی از قانون است.
خبرنگار: مهرنوش خانزائی