سبزوار- ایرنا- هم اکنون ۱۵۹ هزار خانوار روستایی و عشایر خراسان رضوی زیرپوشش بیمه اجتماعی قرار دارند که از این نظر این استان پس از آذربایجان شرقی رتبه دوم کشور را دارد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر خراسان رضوی روز دوشنبه در نشست با مسوولان شهرستان سبزوار گفت: بر مبنای سرشماری سال ۹۵ حدود ۵۱۶ هزار خانوار روستایی وجود دارد که مشمول عضویت این صندوق  هستند.

محمود کاظمی افزود: بر اساس آخرین آمار تاکنون ۱۵۹ هزار خانوار روستایی و عشایر خراسان رضوی زیرپوشش بیمه اجتماعی قرار گرفتند و ضریب پوشش این بیمه در استان ۳۱ درصد است.

وی ادامه داد: بر اساس پایش صورت گرفته ۱۸۷ هزار خانوار روستایی این استان فاقد هرگونه پوشش بیمه اجتماعی هستند.

وی گفت: دولت تدبیر وامید برای حمایت از کشاورزانی که ساکن روستاها نیستند طرح بیمه کشاورزان غیرساکن روستا را از سال ۱۳۹۳ اجرا کرده است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر خراسان رضوی افزود: طی ۱۴ سال فعالیت این صندوق تاکنون ۱۰ هزار و ۹۰۰ خانوار مشمول مستمری سه گانه  از کارافتادگی، بازنشستگی پیش از موعد و مستمری فوت شده‌اند که  حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند.

فرماندار ویژه سبزوار نیز گفت: ضریب پوشش بیمه در این شهرستان ۵۶ درصد است و سبزوار رتبه دوم خراسان رضوی را در بیمه اجتماعی کشاورزان دارد.

احمد برادران افزود: هم اکنون ۸۵ درصد از جمعیت روستایی در بخش روداب، ۵۸ درصد در بخش مرکزی و ۳۶ درصد در بخش ششتمد سبزوار زیرپوشش این ییمه قرار دارند.

وی با اشاره به توجه دولت تدبیر و امید به مقوله توسعه پایدار روستایی اظهار داشت: بیمه روستاییان و عشایر با کمترین پرداختی حق بیمه و برخورداری از مزایای بازنشستگی و از کارافتادگی یکی از این موارد است.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان از سال ۱۳۸۴ زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شده و به روستاییان کشاورز ساکن و غیرساکن در روستا و عشایر خدمات بیمه‌ای ارائه می‌دهد.

مرکز شهرستان ۳۰۶ هزار نفری سبزوار در ۲۳۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است و ۷۸ هزار نفر از جمعیت سبزوار در ۲۲۲ روستای این شهرستان سکونت دارند.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.