قم - ایرنا - معاون وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد امکان صادرات گروهی از کالاها که در کشور توان ساخت آن را داریم به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار به بازار کشورهای همسایه وجود دارد.

"حمید زادبوم" روز سه‌شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرنا،‌ بیان کرد:‌ بازار ۱۵ کشور همسایه اولویت نخست صادرات کالاهای ایرانی است و ما در این بخش نگاه راهبردی داریم.

وی افزود: صادرات کالاهای ساخت داخل به کشورهای همسایه ازنظر حمل‌ونقل و همچنین انتقال پول با سهولت بیشتری انجام می‌شود و این امتیاز خوبی برای توسعه تجارت کشور در شرایط تحریم ظالمانه دشمنان است.

وی ادامه داد: بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری موقعیت بسیار خوبی برای توسعه تولید و صادرات کالاهای ایرانی است و ما در این بخش نیازمند تلاش بیشتر فعالان اقتصادی برای استفاده مطلوب از این ظرفیت هستیم.

زادبوم گفت: در بحث توسعه صادرات، در کنار نگاه به کشورهای همسایه به بازار کشورهایی همچون اندونزی،‌ ویتنام و تایلند نیز توجه داریم و برای حضور در بازار کشورهای سوریه،‌ لبنان و یمن هم تلاش می‌کنیم.

وی بیان کرد:‌ بازار آفریقا موقعیت ممتاز دیگری است که برای حضور موفق کالاهای ایرانی در آن برنامه‌ریزی می‌کنیم و به دنبال فرهنگ‌سازی برای استقبال هرچه بیشتر صادرکنندگان کشور از این بازار بزرگ هستیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این،‌ از بازارهای دیگر صادراتی نیز غافل نیستیم و اگر افراد و مجموعه‌هایی توانایی صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای مختلف جهان را داشته باشند،‌ از آنان حمایت می‌کنیم.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: همچنین کشورهای چین و هند شرکای تجاری بزرگ و خوبی برای ما هستند و بازار این دو کشور به‌خصوص چین از ظرفیت‌ فراوانی برای صادرات کالاهایی ایرانی همچون فرش دستباف برخوردار است که استفاده حداکثری از این ظرفیت را نیز دنبال می‌کنیم.

سازمان توسعه تجارت حل مشکل صادرکنندگان را در قالب ستاد پیگیری می‌کند

وی با اشاره به این‌که بیش از ۷۰درصد صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه تعریف‌شده عرضه کرده‌اند،‌ بیان کرد: سازمان توسعه تجارت در کنار صادرکنندگان است و برای حل مشکلات آنان در بخش‌های مختلف ستادی تشکیل داده است که مسائل صادرکنندگان را به‌صورت منظم بررسی و برای رفع آن تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: سعی می‌کنیم دفاتر معرفی ظرفیت‌های صادراتی ایران در کشورهای دیگر را با مشارکت بخش خصوصی توسعه دهیم و در این زمینه از امکاناتی همچون شیوه تهاتر برای صادرات کالاهای ساخت داخل استفاده می‌شود.

زادبوم گفت: استفاده از بازار اوراسیا ظرفیت بزرگ دیگری است که برای صادرات کالاهای ایرانی ایجادشده است،‌ اوراسیا متشکل از پنج کشور روسیه،‌ قزاقستان،‌ ارمنستان،‌ قرقیزستان و بلاروس است که در جریان موافقت‌نامه منعقدشده تبادل ۸۶۰ قلم کالا میان ایران با بازار اوراسیا با تثبیت و تخفیف تعرفه انجام می‌شود.

وی با اشاره به روند رو به رشد صادرات کشور،‌ بیان کرد:‌ در شرایط تحریم،‌ انعقاد چنین موافقت‌نامه‌ای با کشورهای مهم اوراسیا،‌ دستاوردی بزرگ و موفقیتی سیاسی و اقتصادی برای ایران به شمار می‌آید.

وی با اشاره به این‌که در شرایط تحریم به دنبال شکوفایی اقتصادی هستیم، ادامه داد: نهضت تولید کالاهای موردنیاز کشور در داخل به‌سرعت در حال فراگیری است و ستادهای تسهیل و رونق تولید دراستان‌های مختلف به دنبال رفع مشکل تولیدکنندگان و خودکفایی اقتصادی کشور هستند.

حمید زادبوم معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران امروز دوشنبه به همراه محمود سیجانی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قم ضمن گفت و گو با خبرنگاران ایرنا از نزدیک در جریان فعالیت های ایرنا از جمله در مرکز قم قرار گرفتند. /