سردار سیدکمال هادیانفر، سهشنبه در نشست شورای هماهنگی ترافیک و شورای هماهنگی راهبردی تصادفات استان فارس در شیراز افزود: ۱۳ هزار دست افزار در کشور توزیع شده که در اختیار ماموران راهنمایی و رانندگی در جادهها و سطح شهرها قرار داده میشود تا از اسفندماه ۹۸ جریمه را روی این دستگاهها ثبت کنند.
وی بیان داشت: تمام اطلاعات از قبیل بیمه، مسروقه بودن، نمره منفی رانندگان و .... قابلیت ثبت در حافظه دست افزارها را خواهد داشت و از اسفندماه پلیس به صورت هوشمند جریمه خواهد کرد.
سردار هادیانفر ادامه داد: بیمهها نیز سالانه حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کروکیهای تقلبی را پرداخت میکنند که با هوشمندسازی پلیس، این هزینهها نیز قطع خواهد یافت.
ورود پهپاد به جادههای کشور
رییس پلیس راهور ناجا همچنین اظهار داشت: طول جادهها در برخی از استانهای کشور از جمله فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان بسیار زیاد است و پهپاد (پرنده هدایت پذیر از دور) میتواند ظرفیتی خوب برای پوشش جادههای این استانها و کنترل ترافیک باشد.
سردار هادیانفر افزود: پهپادهایی برای انجام این کار طراحی و ساخته شده و برای ساخت تجهیزات مورد نیاز آنها از توان دانشگاه شیراز بهره گرفته شده است، با استفاده از این پهپادها میتوان وضعیت جادهها و تخلفات جاده ای را کنترل کرد.
وی بیان کرد: در حال حاضر پهپاد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در استان سمنان مستقر شده و به زودی در شیراز هم از آن رونمایی خواهد شد.
این مقام انتظامی ادامه داد: تصادف، هفتمین عامل فوت انسانها در دنیاست در حالی که این عامل در ایران چهارمین علت مرگ و میر است و در سال ۹۷ حدود ۱۷ هزار نفر بر اثر تصادفات در کشور جان سپردند و بیش از ۳۶۰ هزار نفر نیز مجروح شدند.
سردار هادیانفر با بیان اینکه براساس روالی اشتباه از گذشته، آمارهای تصادفات و شمار جانباختگان ناشی از آن در کشور ما بدون توجه به متغیرهای اثربخش انجام میشده، اظهار داشت: وضعیت جان باختگان سوانح ترافیکی در کشور ما مناسب نیست بگونهای که اکنون از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۰ نفر در تصادفات جان خود را از دست میدهند که این آمار اکنون در حال افزایش و رسیدن به ۲۱ نفر است.
رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر این که هرگاه موضوع تصادفات دغدغه اصلی دولت بوده، کارها در این حوزه موثر واقع شده و آمار فوتیها کاهش یافته است، گفت: ۳۳ دستگاه در حوزه حوادث و سوانح ترافیکی نقش دارند و باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.
وی اضافه کرد: یک هزار دستگاه خودرو سراتو، ۶۰۰ دستگاه خودرو خارجی، یک هزار دستگاه موتورسیکلت ۵۰۰ سی سی سفارش داده شده که به زودی به ناوگان پلیس در شهرها و جادههای کشور افزوده خواهد شد.
۲۵۱ نقطه حادثه خیز حاد در کشور وجود دارد
وی همچنین بیان کرد: هم اینک ۲۵۱ نقطه حادثه خیز حاد در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۱ نقطه آن در استان فارس است و اگر مجموعه این نقاط حادثه خیز ایمن سازی شود، حدود ۳۰ درصد تصادفات در کشور کاهش مییابد.
سردار هادیانفر، طول راههای کشور را ۲۱۷ هزار کیلومتر عنوان کرد و اظهار داشت: برای کاهش تلفات و سوانح در جادههای ایران باید به سمت استفاده از فناوری اطلاعات (IT) و هوشمندسازی پیش رویم و جز اتکا به این موارد، نمیتوان اقدامی برای کاهش تلفات انجام داد.
وی ادامه داد: بیشترین شمار جان باختگان ناشی از سوانح ترافیکی کشور متعلق به استان فارس است و این در حالی است که این استان بیشترین طول جادههای ایران را نیز در بین سایر استانها به خود اختصاص داده اما بر اساس آخرین آمار از ابتدای سال جاری تا روز سیام دی ماه ۹۸ حدود پنج درصد کشتههای ترافیکی در فارس به نسبت مدت مشابه سال ۹۷ کاهش داشته است.
سردار هادیانفر اضافه کرد: بیشترین تلفات جادهای در فارس متعلق به بخش جنوبی این استان است و ضروری است اقدامات پیشگیرانه برای کاهش تعداد تلفات جادهای در فارس به سمت جادههای جنوبی استان سوق یابد.
سرعت خودروها در فارس بالا است
رییس پلیس راهور ناجا، میزان سرعت در جادههای فارس را بیش از سرعت میانگین کشور عنوان کرد و گفت: ۱۵ درصد تصادفات براثر سرعت بالا رخ میدهد و علت ۸۲ درصد تصادفات، چهار عامل سرعت و سبقت غیر مجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی است.
سردار هادیانفر بیان کرد: در حالی که ۳۴ درصد تصادفات در جاده ها اتفاق میافتد اما ۷۰ درصد جان باختگان در سوانح ترافیکی جادهای جان خود را از دست میدهند.
وی، نقش کمربند ایمنی را در کاهش تلفات رانندگی بسیار بارز دانست و افزود: اگر همه سرنشینان وسایل نقلیه در جادهها، کمربند ایمنی خود را ببندند، در تصادف به احتمال ۸۰ درصد کشته نخواهند شد و به همین دلیل سرنشینان تمام خودروها اعم از سواری، اتوبوس و ... ملزم به بستن کمربند ایمنی هستند.
به گفته این مقام انتظامی، ۱۲ درصد کشتهها در تصادفات، کودکان هستند و ۶۵ درصد تصادفات در حریم ۳۰ کیلومتری شهرها رخ میدهد.
سردار هادیانفر همچنین گفت: ۸۸ هزار راننده پُر خطر در کشور شناسایی شده و بر اساس تعاملی که با شرکتهای خودروساز صورت گرفته، تولید پراید ۱۳۲ تا آخر سال ۹۸، پراید ۱۳۱ تا مرداد ماه سال ۹۹ و پژو ۴۰۵ نیز در سال آینده متوقف خواهد شد.