تهران – ایرنا – در نخستین روز از محکمه استیضاح دونالد ترامپ که در صحن سنا برگزار شد، دموکرات‌ها اعلام کردند که جمهوریخواهان بدون کمترین ملاحظه‌ای نسبت به عواقب جانبداری از ترامپ به هر قیمت و با رد کردن تمام الحاقیه‌های مربوط به استیضاح، عملا به مقابله با آمریکا، منافع ملی و مقررات این کشور برخاسته‌اند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان با پخش زنده جلسه نخست دادگاه ترامپ درصحن سنا که حدود 13 ساعت طول کشید و تا بامداد چهارشنبه به وقت محلی ادامه یافت، گزارش داد: جری ندلر رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان و یکی از مدیران استیضاح دونالد ترامپ در صحن دادگاه (مجلس سنا)  اقدام جمهوریخواهان در رد خواسته دموکرات ها برای احضار جان بولتون به منظور شهادت دادن درباره موضوع استیضاح را اقدامی برای سرپوش نهادن  بر فرایند استیضاح ترامپ و جمع کردن این ماجرا بدون رسیدگی دقیق و شایسته به این فرایند، خواند.

وی در دادگاه ترامپ گفت: بسیار متاسفم شاهد آن هستم که بسیاری از سناتورها (جمهوریخواه) با دادن رای های مخالف پی در پی به تمام موارد مربوط به استیضاح ترامپ ، عملا راه را برای تشکیل یک محکمه منصفانه برای رسیدگی درست به پرونده استیضاح مسدود کرده اند. مخالفت سناتورهای جمهوریخواهد با خواسته هایی چون احضار شهود به صحن سنا، در واقع رای آنها برای مخالفت صریح با آمریکا و منافع و مقررات آن است.

نخستین جلسه دادگاه ترامپ که شب گذشته تا بامداد روز چهارشنبه به وقت واشنگتن به مدت ۱۳ ساعت به طول انجامید، در یک رای گیری حزبی، جمهوریخواهان ۱۱ بار الحاقیه دموکرات ها مبنی بر احضار جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا برای دادن شهادت در جلسات دادگاه ترامپ را رد کردند.

سوء استفاده از قدرت و کارشکنی در تحقیقات کنگره دو عنوان اصلی اتهام دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا است که به پشت گرمی حمایت اکثریت جمهوریخواهان در مجلس سنا و با خیالی نسبتا آسوده از اینکه فرایند استیضاح راه به جایی نخواهد برد، به اجلاس اقتصادی داووس رفته است.

میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواهان سنا و متحد رئیس جمهوری ، ۳۰ دی ماه  از قطعنامه ای مبنی بر ارائه مقررات اساسی برای محاکمه پرده برداشت.

بر اساس این قطعنامه، مدیران استیضاح مجلس نمایندگان و وکلای کاخ سفید ۲۴ ساعت فرصت طرح مباحث شفاهی دارد و پس از آن دوره ای برای سوالات کتبی در نظر گرفته می شود.

پیش از محکمه، سناتورها باید درباره این قطعنامه رای گیری کنند که با توجه به اکثریت جمهوریخواهان، ۵۱ رای برای تصویب آن دارند و نیازی به آرای دموکرات‌ها و مستقلا نیست.

**۱۳۰۲**