غلامرضا کریمی امروز شنبه در نشست خبری معرفی دستاوردها و نتایج سفر وزیر آموزش و پرورش به سوریه اظهار داشت: یک کمیته ۶ نفره برای انجام تعهد نامه آموزشی ایران و سوریه تشکیل شد، این کمیته متشکل از سه ایرانی و سه سوری است.
وی افزود: سفر وزیر به سوریه در پی دعوت وزیر آموزش و تربیت جمهوری سوریه در چارچوب روابط دوجانبه سالهای گذشته انجام شد. وزیر آموزش و پرورش ایران این دعوت را پذیرفت؛ چرا که روابط ایران و سوریه راهبردی است و در بالاترین سطح نظامی و سیاسی قرار دارد.
رییس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور آموزش و پرورش با بیان اینکه سوریه در جنگ تحمیلی متحد راهبردی ایران بوده، عنوان کرد: همکاری علمی و آموزشی میتواند بسترساز همکاری اقتصادی و سیاسی باشد، همچنین این همکاریها میتواند زمینه توسعه اقتصادی را در کشور فراهم کند.
به گفته کریمی، باید زمینه همکاری فرهنگی آموزشی با کشور سوریه افزایش پیدا کند. سفر وزیر آموزش و پرورش در راستای اهمیت تعمیق آموزش است که به عمق بخشی روابط سیاسی ایران با این کشور نیز کمک میکند.
وی خاطرنشان کرد: وزیر آموزش و پرورش در این سفر با رییس مجلس و وزاری آموزش و تربیت و آموزش عالی سوریه دیدار کرد. بخشی از صحبتها در زمینه شهادت سردار سلیمانی و نقش این شهید در زمینه مبارزه با ترورسیم در جهان اسلام صورت گرفت.
رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور با اشاره به اینکه سردار سلیمانی به عنوان سردار ایرانی و نیروی نظامی جایگاه برجستهای در جهان دارد، تاکید کرد: در خیابانهای سوریه میزان ارادت مردم این کشور به سردار بسیار برجسته بود که این امر باعث افتخار ایران است.
کریمی ادامه داد: دیدار با عماد موفق العذب وزیر آموزش و تربیت سوریه اولین دیدار حاجی میرزایی در دمشق بود که مسائل مرتبط با انعقاد تفاهمنامه نیز در این جلسه بررسی شد. این مقام سوری فعالیت استعدادهای درخشان و المپیادهای بینالمللی دانشآموزان را قابل تقدیر دانست.
وی افزود: بخشی از جلسه حاجی میرزایی با وزیر سوریه به ارائه آمار و اطلاعات آموزش و پرورش ایران و سوریه گذشت. یکی از آمارها تعداد مدارس سوریه بود، ۲۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه قبل از جنگ در سوریه وجود داشت که ۱۰ هزار و ۷۰۰ مدرسه تخریب شد. حاجی میرزایی با اشاره به بحث سند تحول بنیادین آموزش و پرورش علام آمادگی کرد این سند ۶ ساحتی قابلیت انتقال را دارد.
رییس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور گفت: با توجه به اینکه ۱۴۰ میلیون کتاب درسی در ایران به چاپ میرسد، حاجی میرزایی در ادامه این نشست اعلام کرد در صورت نیاز سوریه، ایران تجارب خود را در این زمینه در اختیار این کشور قرار میدهد.
کریمی با اشاره به اینکه وزیر آموزش و پرورش در ادامه سفر خود با عماد خمیس نخست وزیر سوریه دیدار کرد، گفت: نخست وزیر سوریه از نقشسردار سلیمانی در مبارزه با ترورسیم یاد کرد. حاجی میرزایی در این جلسه تاکید کرد پایدارترین و ماندگارترین تاثیرها از آموزش و پرورش میسر خواهد شد، ایران در زمینه برنامه ریزی آموزشی، تجهیزات آموزشی، مقاوم سازی و نوسازی، تجربیات خود را با سوریه به اشتراک می گذارد.
وی یادآور شد: دولت و ملت سوریه در برابر توطئههایی که علیه ۲ کشور صورت میگیرد، آمادگی همکاری با یکدیگر را دارند. ما با گروههای تکفیری مواجه هستیم و در این میان شناسایی و آگاهی بخشی فعالیتهای این گروهها به دانشآموزان حائز اهمیت است.
رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور خاطرنشان کرد: ملاقات با بسام ابراهیم وزیر آموزش عالی سوریه از جمله دیگر برنامههای سفر حاجیمیرزایی بود، در این نشست عنوان شد که ۸۵۰ دانشجوی سوریهای در دانشگاه های ایران مشغول به تحصیل هستند که ۷۵۰ نفر بورسیه هستند. رییس دانشگاه دمشق گزارشی را در زمینه دانشگاههای سوریه ارائه کرد. در این کشور ۸ دانشگاه دولتی و ۲۳ دانشگاه خصوصی و ۸۰۰ بیمارستان خصوصی تحت پوشش رشتههای پزشکی مشغول فعالیت است.
کریمی افزود: ۸۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه هایدولتی و ۶۰ هزار دانشجو در دانشگاههای خصوصی سوریه درس میخوانند. در این دیدار تاکید شد که تحصیل دانشآموزان رشتههای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در ایران تسهیل شود. همچنین تاسیس پارک های علم و فناوری با همکاری سوریه در این کشور نیز مورد بحث قرار گرفت.
وی اعلام کر:؛ هیاتی از سوریه برای انجام گفت و گوهای لازم در زمینه این همکاری های به ایران خواهد آمد.
کریمی افزود: دیدار بعدی حاجی میرزایی دیدار با حموده صباغ رییس مجلس سوریه بود، وی بر نقش سردار سلیمانی و جایگاه ویژه این شهید تاکید کرد.
رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور به ملاقات پایانی وزیر آموزش و پرورش که به امضای یادداشت تفاهمنامه منجر شد، اشاره کرد و گفت: در این جلسه مقرر شد زبان فارسی به عنوان زبان دوم اختیاری مدارس سوریه در مقطع دوم متوسطه در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه در ۳ دانشگاه سوریه زبان فارسی در حد لیسانس آموزش داده میشود، مناسب است، در برخی مدارس زبان فارسی نیز گسترش پیدا کند.
وی با بیان اینکه حاجی میرزایی از مدرسه جمهوری اسلامی ایران در دمشق نیز بازدید کرد، گفت: مجتمع امام خمینی دارای ۱۷۸ دانشآموز و ۲۶ نیروی اداری است. ۱۰ هزار ایرانی در سوریه اقامت دارند که قرار شد تمهیدات لازم برای افزایش ظرفیت پذیرش ایرانیان مقیم سوریه انجام شود.
کریمی همچنین درباره تبادل تجربیات ایران به سوریه اظهار داشت: تجربیات کشور حتما نباید به حد اعلا برسد تا این تجارب در اختیار سایر کشورها قرار گیرد، در دنیای امروز همه کشورها احتیاج دارند که از تجربیات دیگران استفاده کنند. حتی کشورهای اروپایی هم از تجربیات کشورهای در حال توسعه استفاده می کنند.
وی به جایگاه مناسب ایران در حوزه پرورش دانش آموزان استعداد درخشان اشاره کرد و گفت: ایران در حوزه المپیادهای دانش آموزان جایگاه مناسبی در جهان دارد و بسیاری از کشورهای دنیا به دنبال یافتن رمز موفقیت حوزه استعدادهای درخشان ایران هستند.
رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور عنوان کرد: نباید اینگونه قضاوت شود که وقتی مدرسه نامناسب در کشور داریم، دیگر ظرفیتی برای انتقال تجربیات به سایر کشورها وجود ندارد. بی شک مدارس موفق در ایران بسیار است.
کریمی با اشاره به اینکه ردیف بودجه ای برای ساخت و ساز مدارس خارجی وجود ندارد، گفت: فقط مسائل مالی نباید مد نظر باشد، در این تفاهم نامه تبادل اطلاعات و خدمات صورت می گیرد. منظور این است که بسیاری از کشورها در سوریه سرمایه گذاری می کنند، اما مهندس اروپایی به این کشور نمی رود، از این رو مهندسان ایران می توانند به این کشور بروند.
کریمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به کمبود کاغذ در ایران، چگونه امکان چاپ کتاب برای سوریه در کشور وجود دارد، افزود: چاپ کتب درسی صرفا یک پیشنهاد بود، اگر سوریه بپذیرد کتب درسی را چاپ کند، کمبود کاغذ کشور هم رفع می شود.
وی همچنین درباره مشارکت آموزش و پرورش در اهدای جایزه به یک معلم و دانش آموز سوریه ای تاکید کرد: وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه پروژه ای مربوط به حوزه استعدادهای درخشان سوریه، شرکت کرد، یکی از این مقامات سوریه درخواست کردند که یکی از جوایز این پروژه را وزیر آموزش و پرورش ایران اهدا کند، هنوز ارزش این جایزه مشخص نیست، پس از معرفی فرد برگزیده و برتر یکی از جوایز را وزیر اهدا می کند. این جایزه قرار است در آینده اهدا شود.
تجربیات آموزش و پرورش در حوزه مقاوم سازی بی نظیر است
همچنین مهراله رخشانی مهر رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه این نشست عنوان کرد: کار مقاوم سازی مدارس به دلیل نبود آگاهی و پژوهش با تاخیر انجام شد.
وی افزود: قراردادهای بسیاری برای پژوهش با دانشگاه ها و پژوهشکده زلزله انجام شد و در حال حاضر تجربیات بی نظیری در حوزه های ساخت و ساز وجود دارد.
رییس سازمان نوسازی مدارس با اشاره به اینکه دستورالعمل منسجمی برای ساخت و ساز وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اطلاعات بدست آورده آموزش و پرورش اهمیت بالایی دارد و سازمان شهرسازی کشور در نظر دارد از تجربیات آموزش و پرورش در این عرصه استفاده کند.
رخشانی مهر ادامه داد: بازسازی باید یک سوم هزینه ساخت داشته باشد، مقام سازی کاری اقتصادی است که در ایران هم اقدامات مهمی در ابعاد گسترده در این زمینه انجام شده است.
وی تاکید کرد: اولین ویرایش مربوط به مقاوم سازی مدارس در سال ۶۸ ابلاغ شد، قبل از این سال هر نوع مقاوم سازی براساس آیین نامه به روز شده نبوده و همچنین پیش از انقلاب سرانه آموزشی هردانش آموز یک و نیم بود، اما امروز با توجه به افزایش تعداد دانشآموزان این سرانه هم افزایش یافته و به پنج و دو دهم رسیده است.
وزیر آموزش و پرورش ایران به دعوت عماد موفق العزب، وزیر آموزش و پرورش سوریه، سفر دوروزهای را به دمشق در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، دوم و سوم بهمن انجام داد.
در دیدار تفاهم نامه همکاری بین وزارت آموزش و پرورش دو کشور توسط دو وزیر آموزش و پرورش ایران و سوریه امضا شد که براساس آن همکاری در حوزه تربیت معلم، آموزش و پرورش استثنایی، تجهیز مدارس، چاپ کتب درسی، سواد آموزی و همچنین تبادل تجربیات در حوزههای مختلف مورد موافقت قرار گرفت.