رامین محمودی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: محور بانه - سوته به طول ۵۰ کیلومتر است که هشت کیلومتر آن کماکان آسفالت نشده و عملیات انفجاری به منظور انجام زیرسازی این هشت کیلومتر انجام میشود.
وی افزود: عملیات انفجار ترانشه های سنگی، در حدفاصل روستای قامیشله تا بیاندره انجام میشود و رانندگان بانه، مریوان و سقز و سایر شهرهای کشور که قصد عبور از این محور را دارند باید از مسیر جایگزین بانه - سقز - مریوان و بالعکس استفاده کنند.
عاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه مسیر بانه - سوته به طول ۵۰ کیلومتر است که در صورت احداث هشت کیلومتر باقی مانده به مسیر اصلی ارتقا پیدا می کند، اضافه کرد: این محور در کیلومتر ۴۵ به جاده اصلی سقز - مریوان متصل میشود.
محمودی یادآور شد: پیشبینی شود اتمام این طرح ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه داشته باشد که امسال از محل منابع استانی و ملی ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن پیش بینی شده که تاکنون ۳۰ درصد این میزان تخصیص داده شده است.
وی گفت: راه و شهرسازی کردستان همزمان برای ارتقای محور بانه - سوته به مسیر اصلی ۲ طرح دیگر را نیز اجرا میکند، احداث پنج کیلومتر مسیر دسترسی چهار خطه در ورودی شهر مریوان به طول پنج کیلومتر و با پیشرفت ۳۰ درصد طرح دیگر در دست اجرای آن است.
محمودی تاکید کرد: احداث کمربندی این شهر به طول پنج کیلومتر به منظور دسترسی به مرز سیرانبند بانه دیگر طرح مورد نظر ارتقای جاده بانه - سوته به مسیر اصلی است که هم اکنون در مرحله مطالعات اصلی و تملک اراضی است.
طول بزرگراههای استان کردستان ٣۲٠ کیلومتر، راه اصلی و فرعی یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر و راه های روستایی آسفالته ۲ هزار و ۹۹۰ کیلومتر است.
با اقدامات انجام یافته از سوی دولت تدبیر و امید از سال ۹۲ تاکنون شاخص بزرگراهی استان از ۹ درصد به ۱۷ درصد، و شاخص راه های روستایی آسفالته از ۳۶ درصد به ۴۹ درصد رسیده است.
طول شبکه راه های استان حدود هشت هزار کیلومتر است که این میزان شامل حدود ۶ هزار کیلومتر راه روستایی، ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و ٣٠٠ کیلومتر راه فرعی است.
کردستان با ۲۸ هزار کیلومتر مربع و یک میلیو ن و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت در حاشیه جنوبی رشته کوه زاگرس قرار گرفته و یکی از مناطق سرسیر کشور است.