تهران- ایرنا- رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بر استانداردسازی فضا و تجهیزات برای ناشنوایان و سایر طیف های دانش آموزان با نیازهای ویژه بر مبنای سیاست کوچک سازی دولت و بزرگ سازی تشکل های غیردولتی تأکید کرد.

به گزارش روز یکشنبه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سیدجواد حسینی در نشست با انجمن خانواده ناشنوایان ایران به نهضت آموزش زبان اشاره کرد و گفت: گسترش نگاه تلفیقی – فراگیر، مناسب سازی همه اجزا و ارکان تعلیم و تربیت ناشنوایان، استاندارسازی فضا و تجهیزات، طرح جامع توسعه مشارکت ها، اعمال سیاست های ۱۰ گانه در حوزه گسترش کمی و کیفی تشکل ها و انجمن های فعال در حوزه دانش آموزان با نیازهای ویژه، رشد و گسترش تشکل های غیردولتی همدم و هم درد در کنار انجمن ها و تشکل های حامی، تلاش در جهت تغییر نگرش جامعه و خانواده ها بر اساس نظریه دارایی محور و اقدام به استاندارسازی فضا و تجهیزات برای ناشنوایان و سایر طیف های دانش آموزان با نیازهای ویژه بر مبنای نظریه امتداد و سیاست کوچک سازی دولت و بزرگ سازی تشکل های غیردولتی است.

وی افزود: لازم است تحولات دولت ها در عرصه جهانی بررسی شود، دولت ها ابتدا سیاسی بودند بدین معنی که هیچ خدماتی ارائه نمی دادند و فقط از منظر سیاسی قلمرو حکومت دولت ها معین بود.

به گفته رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سپس دولت ها به دولت امنیتی تغییر شکل یافتند یعنی مالیات می گرفتند و امنیت را تأمین می کردند. در مرحله بعد دولت ها اقتصادی شدند که در قلمروهای مختلف اقتصادی به مردم ارائه خدمت می کردند و امروز دولت ها به دولت خدمتگزار تغییر شکل داده اند و نقطه مرکزی دولت ها ارائه خدمت در عرصه های مختلف است که البته موجب ایجاد بوروکراسی بزرگ و ناکارآمد می شود.

حسینی همچنین ادامه داد: در عرصه جدید شعار کوچک سازی دولت و بزرگ سازی مردم از طریق تشکل‌های غیردولتی را مطرح کرده اند که در این راستا سازمان آموزش و پرروش استثنایی سیاست «کوچک زیبا و بزرگ زیباتر» را پیگیری خواهد کرد و در مرکز این نگاه گسترش کمی و کیفی تشکل‌های غیردولتی همدم و هم درد و البته حامی خواهد بود که در بسیاری از قلمروهای فعالیت سازمان در امتداد افزایی استانداردهای آموزش و پرورش و توانبخشی می توانند ایفای نقش می‌کند.

وی با اشاره به تشکل‌های غیردولتی ناشنوایان در عرصه کمک به نهضت زبان اشاره بیان کرد: طرح تلفیقی، فراگیر که هم اکنون ۱۰ هزار دانش آموز ناشنوا را در مدارس پذیرا تحت پوشش دارد، سال گذشته یک هزار نفر از دانش آموزان ناشنوا در مدارس خاص استثنایی کاسته شده و از ۶ هزار به ۵ هزار تقلیل پیدا کرده در حالی که در طرح فراگیر تلفیقی این تعداد به مرز ۱۰ هزار  نفر بالغ شد.

وی در ادامه به برخی مباحث مثل محتواهای کتب مناسب سازی شده در دوره ها و پایه ها، تجهیز وسایل آموزشی و کمک آموزشی با نگاه گسترش طرح های مشارکت، خیرین، تغییر نگرش جامعه و خانواده ها به زبان اشاره و آموزش بریل، تلاش جهت رسمی شدن زبان اشاره از طریق مجلس و شوراهای انقلاب فرهنگی نیز اشاره کرد.