به گزارش روز یکشنبه خانه ملت، بهرام پارسایی با اشاره به پروندههای کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی که برای قرائت در صحن به هیات رئیسه مجلس ارسال شده است، اظهار داشت: گزارش پرونده حادثه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج، سیل فروردینماه سال جاری و مافیای خودرو برای ارایه به صحن آماده شد و در جلسه هفته گذشته کمیسیون اصل نود با توجه به حضور تمامی اعضای ثابت و غیرثابت رأیگیری و به هیات رئیسه جهت قرائت در صحن ارسال شد. در ارتباط با پرونده سیل با توجه به اینکه تعداد بالای جان باختگان شهر شیراز، کمیسیون بازدید میدانی نیز به عمل آورد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر سه پرونده با پیشنهادات نمایندگان به هیات رییسه ارسال شده است، همچنین یک نسخه از هر کدام پروندهها به قوه قضاییه جهت رسیدگی به تخلفات ارسال شده است.
انتقاد از بررسی یک سویه سوانح هوایی کشور
پارسایی در توضیح پرونده سقوط هواپیمای تهران- یاسوج، افزود: با توجه به مشکلاتی که در این پرونده احصاء شد، نیاز است که تمام حوادث هوایی کشور مورد بازبینی قرار گیرد، از این رو پیشنهاد دادیم تحقیق و تفحص جامعی پیرامون حوادث هوایی سالهای اخیر انجام شود.
وی ادامه داد: متاسفانه در ارتباط با این پرونده نظر کارشناسان کمیته سانحه در گزارش اولیه با مستندات اختلاف فاحش داشت همچنین رأی قاضی با گزارش کمیته سانحه مغایرت دارد، در صورتی که کمیسیون اصل نود به این موضوع ورود پیدا نمیکرد یا در مراجع قضایی رسیدگی نمیشد مانند سایر حوادث مشابه، خلبان به عنوان مقصر اعلام میشد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متاسفانه کمیته بررسی سوانح در کشور ما برخلاف کل دنیا استقلال ندارد و رییس سازمان هواپیمایی کشور باید این کمیته را تشکیل دهد و رییس کمیته با حکم رییس سازمان هواپیمایی انتخاب میشود بنابراین طبیعی است افراد جانبدارانه قضاوت کنند.
وی خاطرنشان کرد: قضاوتهای عجولانه، شتابزده و غیرحرفهای رییس کمیته بررسی سانحه در ارتباط با حادثه هواپیمایی اوکراین نیز موجب شد تا بیاعتمادی بین مردم نسبت به مسئولان و بیاعتباری سازمان هواپیمایی کشور بین سازمان هواپیمایی جهانی به خصوص ایکائو ایجاد شود. از این رو نیاز است تمام حوادث هوایی بررسی جامع شود و کارشناسان بدون جانبداری و مستقل موضوع را بررسی کنند.
سوال از وزیر راه درباره سانحه سقوط هواپیمای اوکراین در دستور کار مجلس قرار گرفت
پارسایی با بیان اینکه مقدمات انجام تحقیق و تفحص از سوانح هوایی را میتوان تا پایان دوره دهم مجلس مهیا کرد، گفت: متاسفانه تناقضات در این مورد بسیار است. البته سوالی درباره حادثه هواپیمای اوکراین از وزیر راه و شهرسازی مطرح و در دستور کار صحن مجلس قرار گرفته است. میزان سقوط هواپیما در داخل کشور ما طبق آمار تقریبا ۷ برابر میانگین جهانی است و عدم برخورد با مقصران به اعتبار و جایگاه هواپیمایی کشور لطمه وارد کرده و موجب تضییع حقوق شهروندان شده است.
خسارت میلیاردی به کشور در سایه بازار صددرصدی انحصاری خودروسازان
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در توضیح پرونده مافیای خودرو، گفت: کمیسیون اصل نود مجلس در دوره دهم به صورت گسترده به این موضوع پرداخت. پرونده این موضوع بالغ بر ۶ جلد است لذا بارها برای تهیه گزارش جهت قرائت در صحن جزئیاتی از گزارش گزینش شد.
وی تصریح کرد: در این گزارش به تمام سهلانگاریها در بخش خودرو به لحاظ کمی و کیفی پرداخته شده است، همچنین در ارتباط با موضوعات ایمنی و طراحی خودرو، قراردادهای یک طرفه خودروسازان، قیمتگذاری، عدم پاسخگویی و مصرف بالای سوخت توضیحات مفصلی در گزارش داده شده است.
پارسایی ادامه داد: در صورتی که خودروسازان در چند دهه اخیر نسبت به مدیریت مصرف سوخت توجه میکردند سالانه بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به نفع منابع کشور صرفهجویی میشد. ما در گزارش خود به تاثیر شرایط خودروهای داخلی بر آلایندگی هوا، عدم انجام تعهدات خودروسازان و شرایط فروش خوردو نیز پرداختیم. راهکارهایی نیز در این گزارش ارایه دادیم البته معتقدیم که طرح ساماندهی خودرو تا حدودی مشکلات را مرتفع خواهد کرد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: متاسفانه ایجاد بازار صددرصد انحصاری برای خودروسازان و ایجاد گرفتاری برای ۸۰ میلیون جمعیت و عدم اجازه رقابت موجب شده تا سالانه صدها هزار میلیارد به کشور خسارات وارد شود و ۱۷ هزار تلفات جادهای داشته باشیم.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین ما در گزارش خود درباره بذل و بخششهای صورت گرفته، سرمایهگذاریهای غیرکارشناسی، تکنولوژی عقبمانده خوردوسازی، تخلفات واردات خودرو و مسائل عدیده توضیحات مفصل ارایه دادیم.