تهران - ایرنا- یک فروند هواپیمای نیروی هوایی آمریکا روز هفتم بهمن ۱۳۹۸ در استان غزنی افغانستان سقوط کرد و سخنگوی طالبان نیز مسئولیت این گروه را در سرنگونی آن برعهده گرفت.

تهران - ایرنا- یک فروند هواپیمای نیروی هوایی آمریکا روز هفتم بهمن ۱۳۹۸ در استان غزنی افغانستان سقوط کرد و سخنگوی طالبان نیز مسئولیت این گروه را در سرنگونی آن برعهده گرفت.

در بیانیه «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان آمده بود که این هواپیمای نظامی حامل تعدادی از جاسوسان آمریکایی بوده است و این در حالی بود که یک هفته بعد استاندار غزنی اعلام کرد: هواپیما به علت نقص فنی سقوط کرده است.

بلافاصله پس از سقوط هواپیما «وحید الله کلیمزی» استاندار غزنی افغانستان در گفت ­وگو با خبرنگاران گفت: هواپیما به علت اینکه کاملا سوخته قابل شناسایی نیست . وی اعلام کرد که تاکنون تنها جسد خلبان به همراه دو نفر از این هواپیما بیرون کشیده شده است.

 در همین حال، ساعاتی پس از سقوط این هواپیما خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های محلی در استان غزنی افغانستان اعلام کرد که نزدیک به ۱۰۰ جسد در محل سقوط هواپیما پیدا شده که در شهرستان «ده یک» استان غزنی سرنگون شده است.این خبرگزاری آمریکایی، این خبر را به نقل از «عارف نوری» سخنگوی والی غزنی اعلام کرد.

با گذشت ۲۴ ساعت از سقوط یک فروند هواپیمای نظامی آمریکا در افغانستان، مقامات و منابع رسمی آمریکا هیچگونه جزئیاتی درخصوص علت سقوط، تعداد و هویت سرنشینان این هواپیما منتشر نکردند. حتی وزیر دفاع آمریکا در نشست خبری مشترک با همتای فرانسوی خود درباره هواپیمای ساقط شده این کشور در افغانستان اظهار نظر نکرد و گفت در حال جمع آوری اطلاعات هستند.

وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» دو روز بعد در بیانیه ای هویت دو تن از جانباختگان و مشخصات هواپیمای ساقط شده را اعلام کرد. بر اساس این بیانیه، سرهنگ «پال راس» ۴۶ ساله اهل «گوام» و سروان «رایان فانوف» ۳۰ ساله اهل ایالت نیوهمپشایر دو نظامی آمریکایی هستند که در سقوط هواپیما کشته شدند.

مقام‌ های آمریکایی گفته‌اند به نظر نمی‌رسد که این هواپیما به دلیل اقدام نیروی متخاصم سقوط کرده باشد؛ از طرفی گزارش ها درباره شمار کشته شدگان در سقوط این هواپیمای جاسوسی آمریکا ضد و نقیض بود به‌طوری که تعداد آنان از ۱۰ تا دو نفر تخمین زده شد. اما پنتاگون جزئیات کامل این رویداد را  در بیانیه خود منتشر نکرد.

در عین حال ژنرال «عتیق الله امرخیل» فرمانده سابق نیروی هوایی افغانستان یک روز پس از سقوط هواپیمای نظامی آمریکا گفت، اگر ادعای طالبان در خصوص هدف قرار دادن هواپیمای نظامی آمریکا تائید شود، مسیر گفت وگوهای صلح آمریکا و طالبان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. وی تصریح کرد: اگر طالبان به سلاح‌­هایی دست یافته باشد که بتواند هواپیماهای جنگی را هدف قرار دهد، اهمیت هواپیماهای نظامی آمریکایی در جنگ رنگ خواهد باخت و نبرد در این کشور وارد مرحله تازه ای خواهد شد.

منابع خبری اواسط بهمن ماه بود که اعلام کردند: بقایای هواپیمای ساقط شده سازمان جاسوسی آمریکا در عملیاتی به‌طور کامل نابود شد.