تهران - ایرنا - دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، یکی از چالش‌ها و موانع اصلی پیش روی مبارزه با مواد مخدر را عدم همراهی کامل قوانین عنوان و تصریح کرد: پیش‌نویس این اصلاحیه آماده شده و در کمترین زمان ممکن قانون اصلاح خواهد شد.

سردار اسکندر مومنی روز سه شنبه در نشست روسای پلیس مواد مخدر ناجا با یادآوری اینکه پیشتر قلب تهران، در تصرف فروشندگان و معتادان متجاهر بود و استحکاماتی همانند میادین جنگ و خانه های چند لایه داشتند، افزود: با تلاش و همت گسترده دست اندرکاران، امید به این مناطق بازگشت و کسب و کار رونق گرفت هر چند تا نهایی شدن فاصله داریم.

وی ادامه داد: روزهای نخست تصور بر این بود که این مرحله مبارزه مقطعی است اما حال همگان دریافتند که امیدی پایدار در منطقه غرب و مرکزی تهران جاری شده و ادامه دار است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، زیباسازی شهری و ایجاد اشتغال و کارگاه های تولیدی کسب و کار را راهکار ادامه یافتن روند ریشه کنی مواد مخدر در این مناطق عنوان کرد و اظهار داشت: این ساماندهی با یک همت و تلاش جمعی صورت گرفت و باعث شد مردمی که کوچ کرده بودند، بازگردند.

کشفیات یکسال اخیر، بیشترین کشفیات در جهان بود

سردار مومنی در بخشی دیگر از سخنان خود به اقدامات این ستاد در یکسال اخیر اشاره کرد و گفت: مبارزه جهادگونه با باندهای مواد مخدر  از اقدامات اصلی است که در یکسال گذشته صورت گرفته و به بالاترین کشفیات در سال های پس از انقلاب منجر شده است.

وی با بیان اینکه کشفیات مواد مخدر ۱۷ درصد افزایش یافته و بیشترین کشفیات در دنیا و ایران است، تصریح کرد: کشفیات به تنهایی شاخص نیست و وقتی شاخص های دیگر را کنار این می گذاریم، به  این مطلب می رسیم که اشراف بر کارهای اطلاعاتی و آموزشی هدفمندتر شده است.

سردار مومنی درباره این شاخص ها گفت: در کنار افزایش کشفیات، ۸۰ درصد شهدای ما کمتر شده و توقیف اموال خودرو بیش از ۵۰ درصد و کشفیات سلاح بیش از 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، ۷۵ درصد کشفیات در پنج استان و ۲۵ درصد در بقیه استان ها بوده که ۷۴ درصد به وسیله اقدامات اطلاعاتی و به برکت مجاهدت و حرکات تلاش گونه نیروی انتظامی و همه دستگاه ها با امکانات موجود صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ۵۱ درصد عملیات و درگیری ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته، خاطرنشان کرد: بنابراین می توان گفت محموله ای به صورت گذری گرفته نشده بلکه همراه با افزایش درگیری، کشف سلاح، کاهش شهدا و افزایش تلفات نیروهای اشرار صورت گرفته است. ضمن اینکه اراده استوار و گسترده ای در این امر وجود دارد و پیش بینی می شود شرایط بهتر ساماندهی شود.

افزایش تولیدات مواد مخدر افغانستان در سایه حمایت آمریکا

سردار مومنی با تاکید بر اینکه این اقدامات در شرایطی بوجود آمده که نه تنها کمکی به جمهوری اسلامی ایران نمی شود بلکه مانع و سد هم قرار داده اند، تصریح کرد: افزایش تولیدات مواد مخدر در افغانستان چشمگیر بوده و اگر در گذشته تردیدی بود که اشغالگران آمریکایی در افغانستان کاری با این امر ندارند، حال مشخص شده حمایت هم می کنند تا آنجا که در کمتر از دو دهه، تولید مواد مخدر در افغانستان از 200 تن به 10 هزار تن رسیده است.

وی افزود: با این رفتاری غیر انسانی به ضرر شهروندان خود عمل می کنند زیرا مقصد این مواد کشورهای غربی است و اگر ایران جلوی آن را نگیرد سراسر غرب از این ماده افیونی پر می شود.

30 درصد جوانان و نوجوانان درگیر اعتیاد، مهارت نه گفتن نداشتند

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در حوزه درمان اقدامات خوبی صورت گرفته، خاطرنشان کرد: خوشبختانه کاهش آسیب و پیشگیری تبدیل به گفتمان مسلم شده و با طرح یاریگران و همکاری آحاد مردم، دستگاه ها و نظام آموزشی، راه های خوبی طی شده است.

وی افزود: مبارزه در سایه همراهی مردم ادامه می یابد و همه باید تلاش کنیم جلوی ورود و عرضه مواد را بگیریم. این وظیفه ما است و تلاش می کنیم اما هیچ دولت و کشوری به تنهایی نمی تواند ساماندهی کند بلکه باید از اقدامات پیشگیرانه کمک گرفت.

سردار مومنی تاکید کرد: اگر این اقدامات صورت نمی گرفت شیوع مواد مخدر گسترده و خانمانسوز می شد.

به گفته وی، نتیجه پژوهش ها نشان می دهد بیش از ۳۰ درصد جوانان و نوجوانان که مبتلا به اعتیاد شده اند عنوان کرده اند فکر نمی کرده ایم معتاد شویم و 30 درصد دیگر بیان داشتند می دانستیم اما نتوانستیم به همسالان نه بگوییم. پس باید به جوانان قدرت «نه گفتن» را آموخت که این امر با کمک رسانه ها ایجاد می شود.

اصلاح و به روز رسانی قوانین باید صورت گیرد

 سردار مومنی یکی از چالش ها و موانع اصلی پیش روی مبارزه با مواد مخدر را همراه نبودن کامل قوانین عنوان و تصریح کرد: روزآمد نبودن قانون مشکل است البته تلاش ها در حال انجام است تا قوانین یکجا اصلاح شود. پیش نویس این اصلاحیه آماده شده است و در کمترین زمان ممکن قانون اصلاح خواهد شد.

وی درباره این اصلاح ها توضیح داد: قانون باید برای دست اندرکاران باز و برای مجرمان بازدارنده باشد که باید در حوزه ضربه به بنیان های اقتصادی قاچاقچیان، افزایش مدت نگهداری معتادان متجاهر و یکپارچه سازی دستگیری عرضه کننده و مصرف کننده مواد مخدر این اصلاح ها صورت گیرد.

سردار مومنی یادآور شد: در سایر کشورهای جهان، معتادان متجاهر به افرادی اطلاق می شود که نتوانسته اند مصرف مواد را ترک کنند و در خیابان ها و زیر پل ها می خوابند، دو سال است اما در قانون کشور عنوان شده یک تا سه ماه بازداشت معتادان متجاهر صورت گیرد و در شرایط خاص سه ماه دیگر تمدید شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: این بازه زمانی کوتاهی است برای معتاد متجاهری که هیچ چیز برای از دست دادن ندارد و باید مدت زمان به حدی باشد که مهارت ورزی و حرفه آموزی در کنار ترک مواد باشد. در غیر اینصورت 80 درصد معتادان بعد از سپری کردن دوران سه ماه باز به دام این ماده افیونی بازمی گردند.

وی خاطرنشان کرد: تمرکز ما علاوه بر کارهای اطلاعاتی، تمرکز بر اطراف مدارس است زیرا یکی از بسترهای جذب مشتری است و سودجویان می دانند که فرد معتاد مشتری دایمی آنان خواهد شد که برای این امر اعتباراتی پیش بینی شده و تقویت خواهد شد.