به گزارش پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر جمال صوفیه در جلسه سیزدهم فروم اقتصاد دیجیتال که در محل پژوهشگاه ICT برگزار شد، با تمرکز بر دیدگاههای خرد و ویژگیهای کلیدی اقتصاد دیجیتال، هدف از این ارائه را این چنین عنوان کرد: در چهار سال گذشته ما درگیر بحث اقتصاد و تحول دیجیتال بودهایم البته بیشتر در سطح کلان و کشوری ولی کم و بیش مباحث خُرد را هم دنبال میکنیم.
وی ادامه داد: اهمیت این موضوع ناشی از گزارشی است که مجمع جهانی اقتصاد در اهمیت و وسعت اقتصاد دیجیتالیشده ارائه کرده است و در آن اعلام کرده که تا سال ۲۰۲۲، بیش از ۶۰ درصد GDP جهانی دیجیتالیشده خواهد بود.
صوفیه گفت: در این گزارش همچنین برآورد شده که حدود ۷۰ درصد ارزش جدید خلق شده در اقتصاد، در طول دهه آینده مبتنی بر پلتفرمهایی باشد که به صورت دیجیتالی، فعال شدهاند، این در حالی است که اکنون هنوز، نزدیک ۵۰ درصد جمعیت جهان در اقتصاد دیجیتال هیچگونه مشارکتی ندارند.
این تحلیلگر و کارشناس حوزه اقتصاد دیجیتال در ادامه این جلسه مباحثی مانند اثرات شبکهای، مدلهای زنجیره ارزش، پلتفرمهای چند جانبه، کالاهای عمومی، هزینه مارجینال، هزینههای سوئیچ کردن و انحصارهای طبیعی را تشریح کرد.
وی در همین خصوص به کالاها و خدمات دیجیتال بلوکهای اصلی اشاره کرد و گفت: کالاها و خدمات دیجیتال، تشکیلدهنده اقتصاد دیجیتال هستند زیرا طبق تعریف، اقتصاد دیجیتال اقتصادی مبتنی برICT مانند اینترنت، گوشیهای هوشمند، شبکههای موبایل و بدون سیم، شبکههای فیبر نوری، اینترنت اشیاء، محاسبات و ذخیرهسازی ابری، خدمات اشتراکی، اَپها و رمز ارزها است.
به گفته صوفیه، اقتصاد دیجیتال شاخهای از اقتصاد است که به مطالعه کالاها و خدمات دیجیتال میپردازد که البته بیشتر به طور عام، ما خدمات دیجیتال مینامیم زیرا به ندرت نیازی به ایجاد تمایز بین کالا و خدمت دیجیتال هست.
وی همچنین خدمات دیجیتال را شامل هر چیز دیجیتال عنوان کرد و در توضیح کاملتر گفت: داده تولید شده توسط کاربران، اپهای دیجیتال، خدمات ارائه شده بر بستر اینترنت و ذخیرهسازی و پردازش داده بخشی از این خدمات نامیده میشوند.
صوفیه در ادامه این فروم، جنبههای بازارهای دیجیتال از جمله تجارت الکترونیک، بازارهای دسترسی به شبکه و بازار خدمات اطلاعاتی ارائه و چند مدل کسب و کار از چند چهره شاخص این حوزه را بررسی کرد.
این تحلیلگر و کارشناس حوزه اقتصاد دیجیتال افزود: Facebook، Airbnb، Bitcoin، Spotify، World of Warcraft، Wikipedia، Google، Apple و Twitter، به عنوان بازیگرانی شاخص در اقتصاد دیجیتال به شمار میآیند.
طبق اظهارات صوفیه، مهمترین دارایی این شرکتها شبکه مشتریانشان است و این استفادهها سبب افزایش اثر شبکهای میشود که ارزش زیادی برای این شرکتها به همراه میآورد.