تهران- ایرنا- پس از تقدیم متن کامل لایحه بودجه در ۱۷ آذر ۱۳۹۸ در اولین اقدام کمیسیون‌های تخصصی مجلس طی دو هفته، بخش‌های مرتبط بودجه با حوزه تخصصی خود را مورد بررسی قرار دادند و سرانجام با تشکیل کمیسیون ویژه تلفیق بودجه سال ۱۳۹۹ در ۲ دی ماه ۹۸ باوجود تلاش‌های فراوان مخالفان دولت، کلیات لایجه بودجه در این کمیسیون به تصویب رسید.

تهران- ایرنا- پس از تقدیم متن کامل لایحه بودجه در ۱۷ آذر ۱۳۹۸ در اولین اقدام کمیسیون‌های تخصصی مجلس طی دو هفته، بخش‌های مرتبط بودجه با حوزه تخصصی خود را مورد بررسی قرار دادند و سرانجام با تشکیل کمیسیون ویژه تلفیق بودجه سال ۱۳۹۹ در ۲ دی ماه ۹۸ باوجود تلاش‌های فراوان مخالفان دولت، کلیات لایجه بودجه در این کمیسیون به تصویب رسید.

در ادامه کمیسیون تلفیق وارد بررسی جزییات لایحه در بخش‌های درآمدی و هزینه‌ای شد. همچنین پیشنهادهای نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی در قالب بندهای الحاقی مورد بررسی این کمیسیون قرار گرفت.

در نهایت ۷ بهمن، کمیسیون تلفیق با تشکیل آخرین جلسه خود بررسی جزییات لایحه مذکور را به اتمام رساند و آن را برای طرح در صحن علنی مجلس به هیات رییسه تقدیم کرد. با توجه به تعطیلی مجلس تا ۲ اسفند یعنی زمان برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بررسی این لایحه در صحن علنی، منتظر تشکیل مجدد جلسات علنی مجلس ماند.

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت ۱۵ آذر هر سال موظف به ارائه لایحه بودجه است و امسال دولت طبق موعد قانون لایحه را ارسال کرد. نکته قابل توجه در این باره تلاش دولت برای اصلاح ساختار بودجه سال ۹۹ براساس تاکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری بود. پس از تحویل لایحه بودجه سال ۹۹ به دستگاه قانون‌گذاری، کمیسیون‌های تخصصی اعضای ۴۵ نفری کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ را در تاریخ یکم دیماه ۹۸ تعیین کردند.

براین اساس «غلامرضا تاجگردون» نماینده مردم گچساران و باشت رییس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ شد.

در ادامه «هادی قوامی» سخنگوی کمیسیون تلفیق خاطرنشان کرد: تلاش کمیسیون بر این است که تا بیستم دی ماه ۹۸ و در صورت بروز مشکلاتی، حداکثر تا پایان دی ماه، بررسی لایحه در کمیسیون تلفیق خاتمه پذیرد و به صحن علنی مجلس ارائه شود.

بنابر اظهارات وی در تاریخ ۲۳ دیماه ۹۸ نحوه هزینه کرد ۳۰ میلیارد دلار سقف منابع مالی خارجی نیز در این کمیسیون مشخص شد. «محمدباقر نوبخت» ریس سازمان برنامه و بودجه نیز در همین زمینه اعلام کرد: وابستگی منابع عمومی بودجه به نفت کمتر از ۱۰ درصد است که ۱۰۰ درصد آن برای پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود. وی همچنین اظهارداشت:  ۳ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی فرهنگیان در لایحه بودجه ۹۹ پیش‌بینی شده است.

در این لایحه همچنین ضمن انجام تصمیم‌هایی برای مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی مقرر بود افزایش میزان وام ازدواج زوجین تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان، اعتبار خرید وسایل سرمایشی و گرمایشی مدارس به میزان ۲ برابر و یارانه معیشت بنزین در سال ۹۹ به همه یارانه بگیران به طور مساوی تعلق گیرد. بودجه آموزش و پرورش به همراه بودجه یارانه نیز در این برنامه افزایش داشت. البته افزایش بودجه یارانه به ۷۲ هزار تومان در تاریخ ۸ بهمن ۹۸ توسط «علی شریعتمداری» وزیرکار، مورد تایید قرار نگرفت و وی اعلام کرد تاکنون در این باره تکلیف اجرایی مشخصی به دولت نرسیده است.

همچنین بنابر گزارش بررسی صورت گرفته توسط مرکز پژوهش‌های مجلس، جمع کل منابع و مصارف شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسه‌های انتفاعی وابسته به دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ معادل ۱۶ درصد نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۸ رشد داشته است.

بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ کشور نیز در تاریخ ۵ اسفند ۹۸ در جلسه علنی مجلس‌ انجام شد که مخالفان انطباق نداشتن با برنامه ششم، غیرواقعی بودن و رعایت نکردن اصلاح ساختاری را از مهمترین ایرادهای آن برشمردند و در نهایت این لایحه توسط نمایندگان مجلس مورد تایید قرار نگرفت.

گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ هم در تاریخ ۱۱ اسفند ۹۸ تقدیم هیات رییسه مجلس و بلافاصله برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شد.

اما در این همین زمان با اذن رهبری مبنی بر استفاده از اصل ۸۵ قانون اساسی وضعیت بودجه ۱۳۹۹ از بلاتکلیفی خارج شد.

۲۶ اسفند ۹۸ هم جلسه کمیسیون تلفیق و اعضای شورای نگهبان برگزار شد تا قبل از بررسی، این ایرادها و مواد اعاده شده لایحه بودجه سال ۹۹ در کمیسیون تلفیق، براساس توافقی میان مجلس و شورای نگهبان درباره مواد ارجاعی صورت گرفته باشد و در صورت تصویب دوباره در کمیسیون، اعضای شورای نگهبان نسبت به آن موارد ایراد نگیرند.