بیرجند - ایرنا - مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی گفت: مدیران روابط عمومی شیوه صحیح پاسخگویی به سوالات رسانه‌ها را به کار گیرند زیرا کیفیت پاسخگویی و زمان آن اهمیت دارد.

علی وفادار روز سه‌شنبه در نشست شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان خراسان جنوبی افزود: اگر مدیری همکاری نمی‌کند باید معرفی شود تا رسانه‌ها از نقش موثر روابط عمومی ناامید نباشند.  

وی گفت: دهه فجر یکی از مقاطع حساس است که باید مورد توجه رسانه‌ها و روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی باشد تا خدمات دولت به بهترین شکل منعکس شود. 

مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی یکی از مشکلات رسانه‌ای را انعکاس ناخواسته آمار نادرست دانست که باعث کاهش اعتماد مخاطب می‌شود و افزود: از روابط عمومی‌ها انتظار می‌رود اطلاعات و آمار دقیق به رسانه‌ها بدهند چرا که بیان حتی بخشی از حقایق موجود می‌تواند در جامعه موجی از امید را بیافریند.

وی با بیان اینکه روابط عمومی و رسانه‌ها باید همواره در تولید محتوا مخاطب خود را بشناسند گفت: مخاطب تولیدات رسانه‌ای روابط عمومی مدیر دستگاه اجرایی نیست بلکه باید به اثربخشی و کارکرد محتوای رسانه‌ای فکر کرد و مردم همواره محور این تولیدات باشند. 

وفادار از ایجاد پل ارتباطی در پیام رسان‌های ایرانی بین روابط عمومی و رسانه خبر داد و گفت: از این پس گروه ایجاد شده، مرجع رسمی برای ارسال اطلاعات به رسانه‌ها خواهد بود که رسانه‌ها از این فرصت به بهترین شکل می‌توانند استفاده کنند. 

وی بر تکریم اصحاب رسانه و خبرنگاران از سوی روابط عمومی‌ها تاکید و بیان کرد: انتظار می‌رود در آستانه دهه فجر روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت‌های موجود رسانه‌ها به طور کامل بهره ببرند. 

عضو شورای اطلاع رسانی استان خراسان جنوبی افزود: همه برنامه‌های رسانه‌ای نیاز به بودجه ندارد بلکه برخی خبرنگاران در استان بدون چشمداشت به دنبال سوژه‌های خوب برای تولید محتوا هستند. 

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم دیدگاه مدیران دستگاه‌های اجرایی نسبت به فعالیت‌های رسانه‌ها تغییر کند اظهار داشت: مدیرانی که اعتقاد به رسانه ندارند از سوی روابط عمومی‌ها معرفی شوند تا در جریان سازی مناسب این تغییر دیدگاه را ایجاد کنیم. 

وفادار گفت: همچنین مصوبات سفرهای استاندار نیز به بهترین شکل باید اطلاع رسانی شود که در این بین نیازمند همکاری بین دستگاهی از سوی روابط عمومی‌ها هستیم. 

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌ روابط عمومی‌ها در برنامه‌های مهم استانی گفت: نمونه موفق این همکاری امسال در همایش ملی روستا و عشایر شکل گرفت که می‌تواند الگویی برای سایر برنامه‌‎ها باشد. 

وی تولید عکس مناسب از برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی را از خواسته‌های رسانه‌های گروهی به خصوص روزنامه‌ها عنوان کرد و افزود: منظور این نیست که صرفا عکس از مدیر دستگاه اجرایی ارسال شود بلکه در پروژه‌ها و برنامه‌ها  نیاز است متناسب با آنچه مد نظر رسانه و روزنامه‌های محلی بوده، روابط عمومی عکس مناسب تهیه کند. 

مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی همچنین با اشاره به دوره‌های آموزش خبرنویسی برای مدیران روابط عمومی در استان اظهار داشت: با وجود زیرساخت‌های آموزشی انتظار می‌رود که اخبار دستگاه‌ها به شکل مناسب پردازش شود و در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد. 

وی گفت: دستگاه‌هایی که ظرفیت مالی برای سفارش رپرتاژ دارند باید متنوع عمل کرده و از ظرفیت همه رسانه‌ها استفاده کنند. 

وفادار سرعت در اطلاع رسانی برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی را مهم برشمرد و گفت: مستندسازی از اقدامات روابط عمومی نیز حایز اهمیت بوده و در ارزیابی لحاظ می‌شود.
 
وی با بیان اینکه دهه فجر یکی از ملاک‌های مهم ارزیابی مدیران روابط عمومی است افزود: این فرصت را در بازنشر فعالیت‌های یک سال دستگاه اجرایی به خوبی باید مغتنم شمرد. 

مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی خواستار نگاه ملی در افتتاح پروژه‌های مهم استانی شد و گفت: معرفی اقدامات در بازه حضور مسؤولان کشوری بسیار مهم است. 

وی با بیان اینکه برپایی میز خدمت در حل مشکلات مردم  و درک دستاوردهای دولت و نظام مهم است گفت: نقش مردم در پروژه‌های عمرانی باید لحاظ شود تا این اقدامات به خوبی باورپذیر باشد. 

لزوم جانشین پروری توسط مدیران روابط عمومی، انتخاب خبرنگار معین برای هر شهرستان، استفاده از دوره‌های آموزشی و ارایه ایده‌های عملیاتی از دیگر پیشنهاداتی بود که توسط مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی مطرح شد.

شماری از مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی نیز در این نشست مسائل، مشکلات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.