تهران - ایرنا - رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: نظام تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی، آموزش همراه با یادگیری را در برنامه های درسی وارد کرده و امروز بیش از ۱۰ هزار مدرسه در سطح کشور، به اتاق های بازی مجهز شده است.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سیدجواد حسینی در همایش جشنواره بازی های بومی و محلی در جمع خانواده ها و دانش آموزان با بیان اینکه این روند باید ادامه یابد، افزود: پنج محور، نقش و کارکردهای بازی مورد توجه و تأکید ما قرار دارد. اصولا بازی نه فقط در اتاق بازی بلکه در برنامه ریزی و کلاس درس باید همراهی تلفیقی و همیشگی با آموزش یابند.

حسینی ادامه داد: کارکرد مهم دیگر یادگیری جنبه تفریحی و سرگرم کنندگی یادگیری است. تفریح و سرگرمی نیاز همیشگی این دوره است و خواهد بود و همواره بازی های فردی، گروهی و اجتماعی یکی از مهمترین محورهای سرگرمی و تفریح بشر را به خود اختصاص داده و می دهد.

وی اظهار داشت: رشد کمی و کیفی بازی ها به ویژه، بازی های گروهی و جمعی به این نیاز اساسی بشر به خصوص در دوره دبستان و کودکی به نحوه بسیار مطلوبی پاسخ می دهد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: کار کرد اول بازی، به اجتماعی کردن مربوط می شود. کودکان و دانش آموزان با بازی به ویژه بازی های دسته جمعی و گروهی ، اجتماعی می شوند و روند جامعه پذیری آنها به شکل مطلوب محقق می شود.

حسینی در ادامه اضافه کرد: بر اساس نظریه جورج هربرت مید، بازی ها در سه مرحله یعنی دوره تقلید کورکورانه، دوره بازی های فردی و دوره بازی های جمعی نقش اصلی در فرآیند تربیت اجتماعی کودکان را ایفا می کنند.

وی اظهار داشت: کارکرد دوم بازی ، هویت بخشی و هویت آفرینی است، بازی به خصوص بازی های بومی – محلی و آیینی و بازی های گروهی و جمعی موجب هویت آفرینی فرهنگ برای نسل جدید و کودکان و نوجوانان می شود، یکی از اهداف مهم سند تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت هویت بخشی و هویت آفرینی است که بازی های بومی – محلی به خوبی در این راستا می توانند ایفای نقش کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: به عبارتی ما نیازمند آن هستیم که بازی های هویت بخش، هنر هویت بخش، ورزش هویت بخش و فعالیت های هویت بخش را در نظام تعلیم و تربیت گسترش دهیم تا هویت آفرینی و هویت بخشی، به خصوص هویت های دینی – ملی و محلی را در کودکان و نوجوانان تقویت کنیم.

حسینی با بیان اینکه نقش مهم و اساسی دیگر بازی به تأثیر آن در یادگیری مربوط می شود، اظهار داشت: هدف اصلی نظام و تعلیم و تربیت، سازمان دهی مطلوب یادگیری به ویژه در دوره ابتدایی است .
وی با تأکید بر اینکه اثر عمده دیگر بازی ایجاد فضا و افزایش سرمایه گذاری در جامعه است عنوان کرد: هر جامعه ای نیازمند حفظ و افزایش سرمایه اجتماعی است و مولفه عمده سرمایه اجتماعی ایجاد ارتباطات کلامی با تشکیلات و اتحاد است که بازی به خصوص بازی های جمعی زمینه های افزایش ارتباط به ویژه ارتباطات کلامی با نقش های ملیت و نگاه تشکیلات و نظم پذیری را فراهم می سازد و از این منظر نیز نقش قدرتمند و افزاینده ای را در افزایش و حفظ سرمایه اجتماعی ایفا می کند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین ادامه داد: نشاط و شادابی جمعی و فردی نیاز دیگر دانش آموزان و جامعه است که بازی این نیاز اساسی را به بهترین و سالم ترین وجه پاسخ می دهد.

حسینی اضافه کرد: نشاط اجتماعی و فردی نیاز دیگر مردمان و جامعه است که باید نظام تعلیم و تربیت و نیز نهادهای فرهنگی – اجتماعی و ورزش و خانواده ها باید به شکل مطلوب به آن پاسخ گویند. بازی های جمعی و بومی و محلی این نیاز را به خصوص به شکل سالم و در محیط های مفرح پاسخ می گویند.

وی اضافه کرد: امروزه در جامعه گاه نشاط جمعی دچار آسیب ساختار شکنی از یک سو و قالب نگری از دیگر سو می شود که بازی های جمعی، بومی و محلی می تواند نقش بی بدیلی را در سالم سازی فرد و جامعه ایفا کند.