تهران - ایرنا - وزیر آموزش‌ و پرورش توجه خاص به ورزش دانش آموزان را ضروری دانست و گفت: باید به فعالیت‌های تربیت بدنی آنها به عنوان یکی از نیازهای حیاتی انسان، نگاه ویژه‌ای شود.

محسن حاجی میرزایی روز دوشنبه در دیدار با کارکنان معاونت تربیت بدنی و سلامت این وزارتخانه با تبریک دهه مبارک فجر افزود: ما وظیفه داریم که کار را به اتمام برسانیم و انسانی تربیت کنیم که سالم زندگی کند، روی پای خود بایستد، از حق، عزت و شرف خود دفاع کند، در اقتصاد کشور مشارکت کند و مسائل خود را حل و فصل کند چرا که مهم‌ترین کارکرد آموزش‌ و پرورش همین است.

وی با بیان اینکه باید از دوره ابتدایی توجه عمیقی به این موضوع شود، اظهارداشت: دوره آموزشی باید دوره نشاط، جذابیت، شادابی و کسب مهارت‌های لازم برای زیستن و همزیستی با دیگران باشد.

وزیر آموزش و پرورش با یادآوری اینکه یک از مراکزی که بنده به آن امید دارم معاونت تربیت بدنی و سلامت این وزارتخانه است، تصریح کرد: ما نگاه استراتژیک و راهبردی به این معاونت داریم و معتقدم که باید در منظومه کلی ماموریت آموزش و پرورش وزن جدی به فعالیت‌های معاونت تربیت بدنی و سلامت بدهیم.

حاجی میرزایی تاکید کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پورش درموضوع تربیت متوازن به این بخش نیز اشاره شده است چرا که ۶ ساحت قید شده در سند تحول در حقیقت ۶ ساحت زندگی است و بدون توجه به آنها زندگی واقعی ادامه پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد: ۶ ساحت سند به افراد هویت، امکان ظهور و بروز، فرهنگ و شخصیت می‌دهد و اگر سند به خوبی به جامعه توضیح داده نشود همانطور بر روی کاغذ می‌ماند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: باید حرف روشن به جامعه زده شود چرا که دانش آموزان، معلمان، اولیا و جامعه برای حل مشکلات به ما امید دارند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه نیازمند خلاقیت، فکر و همت همه هستیم، گفت: رابطه ما رابطه مطالبه‌گری و پاسخگویی نیست و برای رقم زدن اتفاقات مهم به خلاقیت و برنامه‌های شما نیازمند هستیم.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اولین معاونتی که اعلام آمادگی کرد، معاونت تربیت بدنی و سلامت بود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این معاونت ظرفیت آن را دارد که جلوه‌ای از سند را بگوید که با آن بتوان راحت با جامعه سخن گفت چرا که این بخش از سند تحول بنیادین عینی، دلپذیر و مورد پذیرش است.

حاجی میرزایی تصریح کرد: باید قابلیت‌ها و ویژگی‌ها را اثبات کنیم تا نشان دهیم که می‌توانیم در تربیت بدنی و سلامت اثرگذار باشیم.

وی افزود: باید بتوانیم وقت مدارس را بازآرایی کنیم و گرانیگاه‌هایی را پیدا کنیم که از آنجا می‌توان مجال بیشتری را برای بازآرایی داشته باشیم.

وزیر آموزش‌ و پرورش در ادامه با بیان اینکه علاقمند شنیدن و بررسی نقدها هستم، تاکید کرد: باید بگذاریم تا دانش آموزان نقد کنند و از نقد آنان استقبال کنیم.

در این نشست تعدادی از مدیران و کارشناسان معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، به بیان پیشنهادها و نظرات خود پرداختند و چالش‌ها و فرصت‌های موجود را به گفت‌ و گو گذاشتند.

مشارکت بیش از چهار میلیون دانش آموز در المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ‌آموزش‌ و پرورش، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت این وزارتخانه هم از مشارکت ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز در المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای خبر داد و گفت:  مدرسه محوری، کیفیت محوری و برنامه محوری در برنامه های معاونت تربیت بدنی و سلامت  گنجانده شده است و بر اساس سند تحول بنیادین در این سیاست‌ها متمرکز شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: تمام برنامه‌ها را با شاخص سیاست‌های سند تحول بنیادین می‌سنجیم و اگر برنامه حذف شده و یا اضافه شده در همین راستا بوده است. تلاش می‌کنیم تا دانش آموز خود مراقب تربیت کنیم که برخوردار از سواد حرکتی و  سلامت حرکتی و جسمی باشند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از جمله برنامه‌های این معاونت را  مدرسه پویا، المپیادهای ورزشی، ورزش فرهنگیان، انجمن ورزشی مدارس، مدرسه قهرمان، مدرسه میزبان، آموزش پیشگیری از بیماری‌ها و تغذیه سالم ذکر کرد.

حمیدی اضافه کرد: در بخش تربیت بدنی و سلامت  ٢٨ فعالیت مدرسه‌ای، ١٠ منطقه‌ای، یک استانی و هشت ستادی داریم. به همین منظور در بخش فضا و تجهیزات، اقدامات مطلوبی صورت گرفته است. همچنین در حوزه منابع انسانی عنوان معاون پرورشی و فرهنگی در مدرسه را به معاون پرورشی و تربیت بدنی تغییر داده‌ایم.

وی تصریح کرد: اصلاح هرم انسانی، آموزش روش تدریس تربیت بدنی به١٠٠ هزار آموزگار، راه اندازی هشت هزار کانون ورزشی، ایجاد تشکل‌های داوطلبی انجمن‌های ورزشی، مدیریت بر منابع و مصارف و افزایش بهره‌وری منابع  از جمله اقدامات این معاونت است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش به احداث ٣٣٠ چمن مصنوعی در مدارس اشاره کرد و افزود: برای توسعه ورزش دانش آموزی، سهم٣٠ درصدی وزارت آموزش و پرورش در ماده ۵٣ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت را داشته‌ایم. ٧٠٠ نفر از مدیران مدارس به عنوان سرپرست تیم‌های ورزشی در مسابقات حضور پیدا می‌کنند.

حمیدی درمورد برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌ها و بیماری‌ها این معاونت هم گفت:  رهبر معظم انقلاب اقدامات پیشگیرانه در آموزش و پرورش را قابل تحسین دانستند. همچنین کاهش شاخص پوسیدگی دندان دانش آموزان ١٢ساله از جمله اقدامات وفعالیت‌های این معاونت در مدارس بوده است.

وی با بیان افتخارات کسب شده توسط دانش آموزان در مسابقات ورزشی، گفت: آخرین افتخاری که دانش آموزان ما در عرصه جهانی کسب کردند، رتبه هشتم در المپیک دانش آموزان است.