حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم امروز - دوشنبه - در نشست خبری اظهار داشت: مصوبه اخیر مجلس مبنی بر مکلف کردن وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری در اضافه کردن توطئه و جنایات آمریکا در کتب درسی به این سازمان ابلاغ شد.
وی افزود: پیشتر هم در کتب درسی به این مصوبه پرداخته شده اما اکنون وظیفه بیشتری ایجاب می شود که سرفصل های گویاتری در کتاب ها اعمال شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: اولین توطئه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به سال ۱۳۳۱ و در زمان نخست وزیری دکتر مصدق باز می گردد که آمریکا در هنگام ملی شدن صنعت نفت وعده های بسیاری داد که هیچ کدام را عملیاتی نکرد.
ذوعلم دومین توطئه آمریکا علیه کشور را مربوط به سال ۳۲ تا ۵۷ عنوان کرد و یادآور شد: در آن سال ها دهها هزار مستشار آمریکایی که منافع آمریکا را تامین می کردند، به مدت نیم قرن در پیشرفت کشور متناسب با تمدن و تاریخ خود تاخیر داشتند و همچنین پیروزی که این انقلاب اسلامی را به دلیل حمایت از شاه به تاخیر انداخت.
وی ادامه داد: توطئه تفرقه میان مسلمانان شیعه و سنی، حوزه و دانشگاه ، ملت و دولت، جنایت آمریکا در حمایت سیاسی و نظامی از صدام و حمایت از رژیم صهیونیستی از دیگر توطئه های آمریکا علیه کشور بود که آخرین اقدام آنها طرح معامله قرن بود که به دلیل هوشیاری جهان اسلام متولد نشده از صحنه سیاسی جهان خارج شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش از دیگر توطئه های آمریکا چند پاره کردن کشور اشاره کرد که این امر موجب جلوگیری از توسعه انقلاب اسلامی می شد.
حجت الاسلام ذوعلم یادآور شد: تلاش برای هویت زدایی از ملت از دیگر اقدامات تروریستی آمریکا بو که قرار است در کتب درسی اعمال شود.
وی افزود: همچنین اقدام تروریستی شهادت سردار سلیمانی که در تاریخ جهان بی سابقه است، از دیگر جنایات این کشور محسوب می شود ، این توطئه ها پایان نیافته وبا توجه به اینکه کشور در حال رشد و تعالی است، باید ایستادگی جبهه فرهنگی بتواند این توطئه ها را خنثی و جایگاه ایران در جهان را تثبیت کند تا بتوان مسیر پیشرفت را طی کرد.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در ادامه درباره تغییرات اعمال شده در کتب درسی عنوان کرد: سازمان پژوهش برای اعمال تغییرات در کتب درسی، مولف را در جریان میگذارد اما در مجموع مولف، تنها مسئول کتاب درسی نیست، مولف به سازمان پژوهش و برنامه ریزی در تدوین کتب هم کمک می کند.
به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ۱۵ دی ماه ۹۸ طرح الزام دولت در تعیین سرفصل جنایات و توطئههای آمریکا در کتب درسی مدارس و دانشگاه ها را با ۲۳۱ رای موافق، ۲ رای مخالف از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.
براساس ماده واحده این مصوبهوزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مکلف هستند با بهره گیری از تمام اسناد تاریخی به ویژه اسناد به جای مانده از لانه جاسوسی آمریکا در تهران، سرفصل جنایات، توطئه ها، خیانت ها و مداخلات نظام استکباری به ویژه دولت آمریکا در دنیا «با اولویت کشور ایران» در برنامه ها و کتب درسی مدارس، موسسات، آموزش عالی و دانشگاه های دولتی و غیردولتی کشور اعم از وابسته به این وزارتخانه ها و یا تحت نظارت آنان بگنجانند.
طبق تبصره این ماده واحده؛ وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین موظف هستند در مدت ۳ ماه دستورالعمل و برنامه اجرایی این قانون را تهیه کنند و هر ۶ ماه یکبار گزارش عملکرد خود در اجرای این قانون را به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.
تغییرات ساختاری در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
ذوعلم در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درمورد تغییرات ساختاری در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: معاونت طراحی و تولید سازمان موظف شده تا سه کار اساسی بازطراحی کلان دوره اول ابتدایی، دوره دوم متوسطه نظری و دوره دوم فنی و حرفه ای با لحاظ نیازهای جدید بازارکار را برعهده گیرد.
وی همچنین درباره شاخصهای پیشرفت دانش آموزان در ابعاد مختلف در اسناد تحولی اظهار داشت: دانشآموزان در حد خوبی به این شاخصهای عنوان شده در اسناد تحولی نزدیک شدهاند، دانش آموزان اهل پرسشگری، پژوهش، روحیه انقلابی گری هستند بنابراین تصور میشود که نوجوانان باید در بستر مدرسهای به حد مطلوب این ویژگی ها و شاخص ها دست یابند.
معاون وزیر خاطرنشان کرد: امید است که تا مهر ۹۹ چند مورد از طرحوارههای بستههای یادگیری را که توسط دیگران و متناسب با برنامه درسی تولید شده را به نمایش بگذاریم.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره مطالعه کتب غیردرسی دانش آموزان هم اظهارداشت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی تلاش می کند که بخشی از انتقال مفاهیم و محتوای آموزشی را از طریق مطالعه کتب غیردرسی دنبال کند که در دروسی مانند مطالعات اجتماعی و فارسی امکان پذیر است.
ذوعلم درمورد حذف برخی عبارات در کتب درسی مانند ادبیات فارسی یادآورشد: عبارت حذفیات درست نیست، در واقع تغییرات و اصلاحات که در جریان تدوین کتب درسی در دوره های گذشته اتفاق افتاده است که این موضوع هم در دوره مدیریت بنده نبود ، بنابراین هرچند که کارشناسان این اقدامات را انجام داده اند اما اگر نگاه غیر منصفانه در این امر صورت گیرد، سازمان پژوهش آن را اصلاح می کند.
وی همچنین درباره تغییرات محتوا نسبت به تاریخ ایران و روسیه در کتب درسی گفت: این تصور که دستکاری در تاریخ اتفاق می افتد در سازمان وجود ندارد، انسان هرگز به درک تمام واقعیت در تاریخ دست نمی یابد، آنچه امروز به عنوان تاریخ به منطق رسیده ، همه واقعیت نیست.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: نگاه مبنایی نسبت به آنچه در تاریخ اتفاق افتاده این است که جنایات روسیه تزاری قابل حذف نیست یا در دوره شوروی سابق، نوع تعامل سلطه گرانه بلوک شرق را نمیتوان انکار و حذف کرد. اینکه روابط ایران و روسیه مناسب است، دلیلی برای حذف آن بخش از تاریخ در کتب درسی نیست.
درست نویسی در کتب درسی به کتاب فارسی منحصر نمیشود
ذوعلم همچنین در پاسخ به سوالی درباره درست نویسی در کتب درسی اظهار داشت: درست نویسی یکی از رویکردهای جدی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است که منحصر به کتاب درسی فارسی نمیشود بلکه همه دروس مسئولیت مشترک در رشد زبان فارسی دارند.
وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره پیشنهاد آموزش زبان چینی در مدارس توضیح داد: این موضوع صرفا یک پیشنهاد است که بعد از مطالعات و درخواستهای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی عنوان شده تا سبد انتخاب دانش آموزان را در زبانهای خارجی توسعه داده شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اضافه شدن زبان چینی به سبد زبانهای خارجی در مدارس بخش نیمه تجویزی است و الزامی برای آن وجود ندارد. اکنون ۶ زبان در این سبد وجود دارد که دو زبان بین المللی در آن موجود نبود، به همین دلیل پیشنهاد ما به شورای عالی آموزش و پرورش افزودن زبان عربی و چینی به این سبد است.
وی همچنین درباره حذف درس انتگرال از کتب ریاضی دوره متوسطه گفت: دانشآموزان باید در دانشگاه انتگرال بخوانند ، دانش آموزان نباید همه مطالب را در مدرسه بیاموزند، آنها باید برای زندگی آماده شوند، از این رو حذف برخی از مباحث در کتب درسی درست است و حتی در این راستا به حذفیات بیشتری هم نیاز است.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درمورد مشکل تامین ارز دولتی برای وارادات کاغذ برای چاپ کتابهای درسی یادآور شد: مشکل کاغذ برای چاپ کتب درسی در سال ۹۹ حل شده و مراحل عملیاتی واردات کاغذ همچنان در جریان است و حجم عظیمی از کار صورت گرفته تا ۴۵ هزار تن کاغذی به کشور وارد شود.
ذوعلم افزود:عملیات برای چاپ کتب سال ۱۴۰۰ هم در حال پیگیری است. درخصوص یکی از بندهای اعتباراتی سازمان نگرانی وجود داشت که با سازمان برنامه مطرح شد و امید است بدون دغدغه برای تدارک ارز دولتی مورد نیاز اقدام کرد.
خبرنگار: مهرنوش خانزائی