آمارهای منتشر شده از سوی رسانه های چینی حاکی است، ویروس کرونا تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر تلفات انسانی داشته و به کسبوکارهای چین، آسیب جدی وارد ساخته است.
به اعتقاد اقتصاددانان، این ویروس، رشد اقتصادی سه ماهه چین را دو درصد کاهش میدهدو این امر به معنی از بین رفتن ۶۲ میلیارد دلار از اقتصاد چین است.
همه گیری این ویروس سبب شده تا در روزهای گذشته انجام پرواز از مقصد جمهوری اسلامی ایران به این کشور به حداقل برسد. تداوم این مساله و قطع شدن ارتباط تجار، بازرگانان، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ایرانی با منابع تامین شان در چین می تواند تامین مواد اولیه، تجهیزات، قطعات، فناوری ها و غیره را با مشکل روبرو کند.
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان در این ارتباط به ایرنا گفت: هرچند واحدهای قطعه ساز که با منابع تامین چینی کار می کنند تاکنون با مشکل روبرونشده اند، اما نیازمند راهکاری برای رفع آن است که باید در کوتاهترین زمان اتخاذ شود.
«محمدرضا نجفی منش» یادآور شد:حاد شدن موضوع، ضرورت تامین از منابع دیگر از جمله کشورهای هند، ترکیه، سنگاپور و حتی برزیل را مد نظر قطعه سازان قرار داده است.
وی افزود: شرکت های مختلف قطعه سازی تاکنون به تامین برخی مواد اولیه، گرافیک، بعضی محصولات فولادی، قطعات های تک الکترونیکی و غیره از چین می پرداختند، اما اکنون باید منابع جدیدی را شناسایی کنند.
نجفی منش یادآور شد:قطعه سازان روزهای آینده در نمایشگاهی در کشور هند حاضر خواهند شد که یافتن منابع جدید تامین در این سفر در دستور کاراست.
«رضا رضایی» دیگر عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان گفت: تاکنون طرف های چینی که قطعه سازان با آنها کار می کنند، عکسالعملی مبنی بر قطع ارسال مواد اولیه، تجهیزات و قطعات به ایران نداشتهاند.
وی خاطرنشانکرد: خودروهای ساخت داخل وابستگی اندکی به کالاها و تجهیزات چینی دارند و از جمله می توان به برخی قطعات هایتک الکترونیکی مانند ECU، چیپس، مدولاتور، انژکتور و برخی سنسورها که وابستگی به چین دارند؛ همین قطعات نیز بین ۳۰ تا ۵۰ درصد داخلیسازی شده اند.
رضایی یادآورشد: قطعاتی مانند چیپس که به عنوان پیش نیاز تولید مدولاتور و ECU مورد استفاده قرار میگیرد، توسط شرکتهای اندکی در سطح جهان ساخته میشود.
وی ابراز امیدواری کرد: راه حلی برای مقابله با ویروس کرونا در هفته های آینده، شناسایی و اجرایی شود، در عین حال پیرامون واردات قطعات و تجهیزات چینی به ایران چاره اندیشی شود و قطعهسازان برای یکی دو ماه دپوی کافی برای تولید دارند و پیشبینی میشود حداقل تا شب عید مشکلی از این بابت پیش نیاید.
این مقام صنفی در عین حال خاطرنشان ساخت : کشورهای مختلف آسیایی توان تامین منابع را برای قطعهسازان دارند که در غیاب چینیها در بازار می توان به آنها مراجعه کرد.