بغداد – ایرنا – فعال سیاسی و نماینده سابق مجلس نمایندگان عراق گفت که طرح معامله قرن فقط به جغرافیای فلسطین محدود نمی شود بلکه همه کشورهای منطقه در معرض تهدید هستند.

«مقداد البغدادی» روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود که معامله قرن نفسی از نفس های شیطان بزرگ آمریکا است که از فلسطین آغاز شده و به دیگر کشورهای منطقه از جمله عراق و حتی شیخ نشین های حوزه خلیج فارس امتداد پیدا می کند.

وی بر ضرورت افزایش آگاهی عمومی در میان ملت های منطقه و ایجاد موج مردمی علیه این طرح شوم آمریکا تاکید کرد و گفت که نیاز است تا همانند تظاهرات میلیونی اخیر علیه حضور آمریکا و نظامیانش در عراق، تظاهرات های گسترده میلیونی در بین دیگر ملت های منطقه نیز برگزار شود.

این فعال سیاسی عراق تاکید کرد که آمریکا برای به زانو در آوردن ملت ها و تسلط بر کشورهای منطقه و روی کار آوردن دولت های وفادار به واشنگتن تلاش می کند و طرح معامله قرن آغاز این طرح پلید است.

نماینده سابق پارلمان عراق خاطر نشان کرد : ضروری است تا روحیه انقلابی و سیاسی در بین ملت های منطقه تقویت شود تا با ایجاد موج های گسترده مردمی، این طرح آمریکایی با شکست مواجه شود.

البغدادی تاکید کرد که تاریخچه آمریکا بر توطئه گری، تحقیر ملت ها و دخالت در سرنوشت کشورهای منطقه و نقض حاکمیت این کشورها مبتنی شده است.

وی گفت که واشنگتن تصمیم به برچیدن قضیه فلسطین و پایان دادن نهایی به این قضیه گرفته است و برای همین برای پایان بخشیدن به این پرونده می کوشد جنبش های مرتبط با مقاومت ملت فلسطین را مهار کند تا برای همیشه آرمان های این ملت مظلوم از بین برود.

البغدادی ابراز اطمینان کرد که با آگاهی و هوشیاری ملت ها و جنبش های مقاومت در منطقه این طرح آمریکا به شکست خواهد انجامید و آغازی برای پایان دولت جعلی اسراییل خواهد بود.

رییس جمهوری آمریکا روز سه ‌شنبه هشتم بهمن ماه ۱۳۹۸، برای نخستین بار از طرح سازش خود موسوم به  «معامله قرن» در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید پرده برداشت.

وی اعلام کرد که شهر قدس پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند.

طرح معامله قرن خواستار چشم‌ پوشی آوارگان فلسطینی ساکن کشورهای عربی به ویژه لبنان از حق بازگشت به سرزمین خود است؛ طرحی که بر خلاف مفاد قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد می باشد.

این طرح هم‌چنین در پی الحاق قدس و بخش‌های اشغالی کرانه باختری رود اردن به سرزمین های اشغالی است.

به دنبال انتشار معامله قرن بسیاری از شخصیت‌ها،  مقام‌های سیاسی و دینی سراسر جهان به ویژه مسلمانان این طرح را محکوم کردند.

عراق یکی از کشورهایی است که مقام‌ها و گروه‌های سیاسی، دینی و ملی آن مخالفت های گسترده ای با معامله قرن اعلام کرده اند.