تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱

 اردبیل -ایرنا- کمتر از یک ماه از سفر رییس جمهوری به استان اردبیل و تاکید آقای روحانی برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه راه آهن اردبیل - میانه گذشته که نخستین قطعات ریل این پروژه با حضور وزیر راه و شهرسازی نصب و امیدواری‌ها به پایان یک پروژه طولانی در بین مردم بیشتر شد.

پروژه پر پیچ و خم راه آهن اردبیل - میانه که به یکی از آرزوها و مطالبات جدی مردم استان تبدیل شده سابقه ۱۴ ساله دارد. زمانی که این پروژه در سال ۸۴ و در دوره دولت نهم اجرایی شد مدت زمان دو سه سال برای بهره‌برداری آن نوید داده شد،  از آن پس بسیاری از مقام‌های دولت نهم ، دهم و حتی یازدهم نوید شنیده شدن سوت قطار  را دادند، وعده‌ای که عملیاتی نشده و اینک علیرغم شتاب گرفتن کارها در دو سال گذشته اعلام می‌شود که پروژه ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

موضوع راه آهن اردبیل در طول ۱۴ سال گذشته محل کشمکش‌ها ، تبلیغات انتخاباتی و وعده های بسیاری از سوی دولتمردان بوده ولی هیچیک از آنها رنگ و بوی اجرا به خود نگرفته بود و تنها در دولت دوازدهم بود که با پشتکار استاندار این دولت و همراهی بانک ملی و سازمان برناه و بودجه وعده ها تحقق یافته و با تخصیص اعتبار لازم نخستین فایناس داخلی برای اجرای این پروزه کلید خورده و کارها شتاب گرفت.

گفته می شود دولت دوازدهم  این پروژه را با ۳۰ درصد پیشرفت تحویل گرفته و هم اکنون با انجام کاری گسترده در دو سال گذشته که به اندازه ۱۲ سال ماقبل بوده  پروژه را به ۶۰ درصد پیشرفت رسانده و با اجرای ۴۰ درصد مابقی عملیات به گفته وزیر راه و شهرسازی می‌خواهد رکوردی در این زمینه خلق کرده و به این پروژه طولانی خط پایان کشد.

ریل‌گذاری نخستین قطعات راه آهن اردبیل - میانه از سمت ایستگاهی که پیش از سرعت مناسب پروژه در دولت دهم  در اردبیل احداث شده  حکایت از جدیت دولتمردان در  به پایان رساندن این پروزه و اتصال اردبیل به شبکه ریلی کشور را دارد .

عملیات اجرایی راه ‌آهن میانه - اردبیل به طول ۱۷۳ کیلومتر در سال ۸۳ شروع شده و در این مدت بارها مردم استان وعده های تحقق نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیده اند، اما گویا تامین اعتبار این پروژه سخت توسط بانک ملی ایران پیمانکاران سخت کوش ایرانی را برای شکافتن دل کوه ها و به هم پیوستن کوه ها با پل های بزرگ را مصمم تر کرده است.

عملیات تکمیلی این پروژه  ۱۷۳ کیلومتری هم‌اکنون در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت با سرعت قابل قبول در حال اجراست. مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر در مسیر آرپاچایی برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی در حال احداث بوده و علاوه بر آن، در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست.

در طرح راه آهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر ، چهار کیلومتر پل دره ای بزرگ ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا می ‌شود، حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن آلات ، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد نیاز است.

پیشرفت فیزیکی زیرسازی این مسیر ریلی ۶۹ درصد بوده که تاکنون ۸۰ درصد از عملیات خاکی آن انجام شده و حدود ۱۲ کیلومتر از لاینینگ تونل‌ها باقی مانده است.

مسئولان ذیربط پیشرفت فیزیکی طرح راه آهن اردییل - میانه که در ۱۲ قطعه در حال اجرا می باشد را قابل قبول ذکر کرده و می‌گویند که افتتاح آن تا پایان دولت دوازدهم تقریبا قطعی است.

دولت دوازدهم  اجرای راه آهن اردبیل - میانه را سرعت بخشید

محمد رضا حسین زاده  مدیر عامل بانک ملی ایران  که با تامین مالی این پروژه بزرگ شتاب بخشی و مسیر اجرای آن را  تسهیل کرد گفت: دولت دوازدهم با تامین اعتبار مورد نیاز عملیات اجرایی طرح راه آهن اردبیل - میانه را سرعت بخشیده و مصمم است تا پایان این دولت به بهره‌برداری برساند.

وی افزود: بانک ملی بدنبال تامین خواسته‌های اصلی مردم استان در مینه تکمیل راه آهن  اعتبار مورد نیاز این طرح را تامین کرده و در سفر دی ماه رییس جمهوری به استان نیز مشکل کمبود اعتبار مرتفع شد.

حسین زاده بیان کرد: دولت توجه ویژه‌ای به این طرح داشته و پیش‌بینی شده قبل از پایان دولت این طرح تکمیل و بهره‌برداری شود .

وی گفت:این طرح بیست و سومین طرح راه اهن است که به ریل مرکزی متصل می‌شود.

مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: عملیات اجرایی این طرح شتاب گرفته و برای تامین اعتبار وعده داده شده توسط این بانک و تکمیل آن مردم استان هیچگونه نگرانی نداشته باشند.

وی افزود: با توجه به وضعیت اجرایی طرح که در منطقه ای سخت گذر با شرایط توپوگرافی ویژه در حال احداث است ، پیشرفت کار خوب بوده و در آینده این تلاش پیمانکاران ایرانی در ساخت راه آهن اردبیل - میانه مورد تقدیر همگان خواهد بود.

مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: برای اجرای این طرح زحمات بسیاری کشیده شده و تحقق آن آرزوی بزرگ اهالی استان اردبیل است و باید تلاش شود تا در زمان وعده داده شده به بهره برداری برسد.

او ادامه داد: این بانک از محل فاینانس داخلی هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای راه آهن اردبیل اختصاص داده  ضمن اینکه در سفر اخیر رییس جمهوری در دی ماه گذشته اعتبار افزایش یافته ناشی از تورم نیز اختصاص یافته و ئمشکلی در عملیات اجرایی طرح نخواهد بود.

راه آهن اردبیل تا پایان دولت دوازدهم بهره‌برداری می‌شود

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که روز دوشنبه گذشته برای عملیات ریل گذاری طرح راه آهن اردبیل - میانه به شهر اردبیل سفر کرده بود نیز گفت: با توجه به تاکید رییس جمهوری در باره بهره‌برداری سریع راه آهن اردبیل - میانه این طرح تا پایان دولت دوازدهم تکمیل و افتتاح خواهد شد.

وی افزود: از پیمانکاران و مجریان طرح خواسته‌ایم که زمان‌بندی را فشرده کرده و اگر هوا نیز مساعد باشد انشالله مردم استان اردبیل سوت قطار را تا پایان این دولت خواهند شنید.

وی با بیان اینکه پروژه راه اهن اردبیل - میانه در مجموع ۶۰ درصد پیشرفت دارد، بیان کرد: اینکه می‌خواهیم در این زمان محدود ۴۰ درصد باقی مانده کار را به سرانجام برسانیم در نوع خود رکورد محسوب می‌شود.

او با اشاره به اینکه عملیات اجرایی راه آهن اردبیل از سال ۸۴ شروع شده است، گفت: حجم مهم و گسترده  کار از جمله تخصیص منابع مالی و نیز پیشرفت سریع عملیاتی در دو سال گذشته و در دولت دوازدهم انجام گرفته و در سال ۱۴۰۰  شاهد به سرانجام رسیدن طرح خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه زحمات مهندسان و پیمانکاران در پروژه راه آهن اردبیل ستودنی  است، گفت: با توجه به تامین مالی مناسب و انتخاب پیمانکار روسازی تا ۲۰ روز آینده به زودی شاهد بهره‌برداری از این پروژه در کمتر از یک سال خواهیم بود.

ریل گذاری ۹۰ کیلومتر از طرح ملی راه آهن میانه ـ اردبیل 

در نخستین مرحله از ریل گذاری پروژه راه اهن اردبیل - میانه  ۹۰ کیلومتر از ۱۷۳ کیلومتر مسیر پروژه هدف گذاری شده و به گفته وزیر راه و شهرسازی ریل گذاری از دو سمت شروع شده و در هر نقطع ای که عملیات زیرسازی به پایان برسد اقدام به نصب ریل خواهد شد.

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل  نیز با اشاره به تامین ریل‌های این خط آهن از داخل و توسط شرکت ذوب آهن اصفهان بیان کرد: پیمانکار صلاحیت‌دار برای عملیات ریل گذاری انتخاب و با تجهیزات کامل در منطقه مستقر شده و امکانات و تجهیزات لازم نیز به محل اجرای پروژه انتقال داده شده است.

وی  بیان کرد: مسوولان استان و شرکت شهرک‌های صنعتی کشور برای اتصال خط آهن اردبیل به شهرک صنعتی شماره ۲ و منطقه ویژه اقتصادی اردبیل به توافق رسیده‌اند و بر این اساس، طرح راه آهن در حدود ۱۰ کیلومتر فاصله این دو منطقه صنعتی با ایستگاه راه آهن اردبیل نیز به اجرا در می آید.

وی اظهار داشت: اتصال شهرک صنعتی شماره ۲ و منطقه ویژه اقتصادی اردبیل به خطوط ریلی کشور پیس از تکمیل مرحله دوم مطالعات طرح انجام خواهد شد تا به این طریق محصولات تولید شده در این دو منطقه صنعتی از طریق خط ریلی به بازارهای داخلی و خارجی منتقل شود.

بهنامجو با پیش بینی پایان پروژه راه آهن اردبیل تا آخر دولت دوازدهم گفت: پیگیری ادامه این خط ریلی کشور به سمت شمال استان نیز ادامه دارد و طرح مورد نظر در مرحله مطالعاتی قرار دارد.

استاندار اردبیل گفت: با تزریق اعتبارات از سوی بانک ملی جهش و امیدواری بسیار بزرگی در تکمیل راه آهن ایجاد شده است.

وی افزود: با تزریق منابع مالی جدید از سوی بانک ملی این طرح شتاب گرفته و در حال حاضر تمام پیمانکاران فعال شده و کارها به خوبی پیش می رود.

بهنامجو با بیان اینکه در میادین بسیج و وحدت اردبیل تابلو روز شمار راه آهن نصب شده تا مردم از مراحل اجرایی طرح اطلاع کافی داشته باشند، بیان کرد: افتتاح این طرح را در دهه فجر ۹۹ به مردم نوید داده ایم و امید است در موعد مقرر تحقق یابد.

وی بیان کرد: دولت تدبیر و امید در تلاش است این طرح را تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری برساند و به غیر از این تلاش می شود راه آهن اردبیل تا منطقه مرزی مغان امتداد یافته و این طرح نیز در مرحله مطالعات است.

وی افزود: اتصال راه اهن اردبیل - مغان به خط ریلی جمهوری آذربایجان نیز مورد توافق مقام های ۲ کشور قرار گرفته و جزو طرح های اجرایی در سال های آتی خواهد بود.

بازپرداخت تسهیلات راه‌آهن اردبیل از سال ۱۴۰۰ شروع می‌شود

‌داود شایقی ، رییس سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی استان اردبیل هم درباره اعتبار تخصیصی راه آهن اردبیل - میانه گفت: بازپرداخت تسهیلات پرداختی به راه آهن از سال ۱۴۰۰ شروع می ‌شود و به مدت ۷ سال دولت تعهد بازپرداخت این تسهیلات را به بانک ملی داده است.

وی افزود: از بدو ورود استاندار اردبیل به این استان از جمله تعهداتی به جد پیگیر آن بودند، پروژه راه آهن اردبیل است و به عنوان مطالبه اصلی مردم همواره مورد دقت و توجه بوده است.

او بیان کرد: استاندار اردبیل بعد از بررسی و بازدید از بخش ‌های مختلف این پروژه و هماهنگی با شرکت زیرساخت‌ ها و توسعه حمل و نقل پیگیر تزریق اعتبار برای پروژه بودند تا این پروژه در دولت دوازدهم به نتیجه نهایی برسد.

به گزاش ایرنا، مردم اردبیل که حساسیت ویزه ای به طرح راه آهن اردبیل دارند امیدوارند با جدیت و تاکید دولتمردان دولت دوازدهم بلاخره به سناریوی ۱۴ ساله این پروژه پایان داده شده و سوت قطار با حضور دکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در ایشتگاه پایانی ان در اردبیل شنیده شود.

گزارش :یعقوب شاددل