تهران-ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: امروزِ جامعه ما را مدارسِ دیروز ساختند و فردای جامعه ما را مدارس امروز می‌سازند.

«محسن حاجی میرزایی» روز پنج شنبه در بیست و هفتمین اجلاسیه شورای عالی استان‌ها در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی، افزود: اگر نهاد اقتصاد، سیاست، تعلیم و تربیت و خانواده ما با کاستی و فراز و نشیب هایی روبرو می‌شود، باید دلیل آن را در نهادهای آموزشی جستجو کنیم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: کارشناسان معتقدند اگر بخواهیم تصویر دقیق و روشنی از آینده جامعه‌ای داشته باشیم باید مدارس را بررسی کرده و ببینیم چه آموزش‌هایی به دانش آموزان داده می شود.

حاجی‌میرزایی با تاکید بر اینکه نفطه عزیمت ما، یادگیری است، گفت: منظور از این سخن، انباشت ذهنی دانش نیست، یادگیری وجوه متعددی دارد، که یک وجه آن دانستن است، اما بخش دیگر و مهمتر آن، برای به کار بستن و زیستن است و بخشی از یادگیری برای همزیستی با دیگران است.

وی اضافه کرد: یادگیری باید به فرد قدرت ایستادن روی پای خود را بدهد و می‌تواند عنصر موثر و فعالی در زندگی جمعی باشد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یادگیری انسان را از حاشیه‌نشینی و انزوا بیرون آورده و به او قدرت سخن گفتن می‌دهد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه شاید بتوان چهره شهرها را با تزریق منابع مالی، تغییر داد، اظهار داشت: وقتی ظرفیت‌های درونی مردم یک کشور شکوفا نشود و آن کشور قادر به مقاومت در برابر همه فشارهای داخلی و بین المللی نباشد و ایستادگی نکند، آن جامعه پیشرفته و توسعه یافته نخواهد بود.

وی تصریح کرد: جامعه‌ای که برابر تغییرات گسترده و پرشتاب، درماندگی پیدا نمی‌کند، آن جامعه توسعه یافته است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ماموریت مشترک آموزش و پرورش و تمرکز بر یادگیری گفت: آموزش و پرورش و شورای‌عالی استان‌ها باید با یکدیگر تعامل و تفاهم داشته باشند.

حاجی میرزایی با اشاره به اصل تقسیم کار که اقتضای تخصصی‌شدن امور است، گفت: این تفکیک و تمایز ساختارها، نقش‌ها و مسوولیت‌ها؛ که لازمه تخصصی‌شدن امور است، یک خطر به دنبال خود دارد و آن این است که ما در ترکیب این اجزای تفکیک شده توفیق پیدا نکنیم و آنجا که اجزا باید با هم ترکیب شود، آن ترکیب موثر واقع نشود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما اگر نتوانیم با هم ترکیب شویم به هدف پیشرفت دست نمی‌یابیم. ما به دنبال ایجاد یک چشم انداز مشترک و ارایه تصویر روشن از تحول و پیشرفت در جامعه هستیم.

حاجی میرزایی تصریح کرد: اگر پیوند آموزش و پرورش با سایر بخش‌ها به درستی انجام نشود، ماموریت‌های ما راه به جایی نمی برد و نمی توانیم آسایش، آرامش و رفاه اجتماعی بوجود آوریم.

وی با اشاره به اینکه در سالهای پس از انقلاب، دستاوردهای بسیاری در حوزه های مختلف به ویژه  در حوزه روستایی اعجاب آور است، افزود: همه این خدمات اعجاب آور انجام شده اما آنجا که باید اقدامات با هم ترکیب شود و پیشرفت را تحقق دهد، ما هنوز نیازمند کار بیشتر هستیم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: ارزیابی من از این همکاری‌ها، گام نهادن در مسیری است که به کمک هم بتوانیم اهداف بلند را تحقق دهیم. هدف عمده ما ایجاد پیشرفت در جامعه و بهتر شدن زندگی مردم است باید ببینیم چطور می توانیم با هم ترکیب شویم.

وی خطاب به شورای‌عالی استان ها گفت: می توانیم در تربیت یک شهروند مسوولیت پذیری که می تواند به عنوان یک شهروند موثر در زندگی شهری و روستایی نقش ایفا کند، به شما کمک کنیم.

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه شورای عالی استان ها و آموزش و پرورش قرابت بسیاری با هم دارند که این موضوع زمینه کار و همکاری را گسترده می کند، ادامه داد: باید بتوانیم الگوهای کارآمدی از همکاری را ارایه دهیم تا در عرصه تعلیم و تربیت تحول بوجود آوریم.

به گزارش ایرنا، در حاشیه بیست و هفتمین اجلاسیه شورای‌عالی استان‌ها، تفاهم همکاری میان آموزش و پروش و شورای‌عالی استان‌ها منعقد و تبادل شد.