به گزارش روز شنبه پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «محمد اسلامی» با بیان این که فلسفه وجودی ما نه گفتن به سلطه است، گفت: اگر میخواستیم سلطهپذیر باشیم، باید همه باورهای دینی را کنار میگذاشتیم، کاری که در رژیم سابق انجام میشد.
وی افزود: امروز مسیر ما مسیر عزت و سربلندی است و هزینههای آن را نیز پرداخت کردهایم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: رفتن ایران خودرو به سمت دانش بنیان شدن و تبدیل به صنعت مستقل و غیر وابسته باعث شده تا بتواند تولیدات متنوعی داشته باشد. آنچه امروز در این نمایشگاه دیدیم نشانه حرکت به سمت صنعتی دانش بنیان است و باید بر اساس طراحی و مهندسی و خلق تکنولوژی بتوانیم به تولیدکننده مطرح در دنیا تبدیل شویم.
اسلامی با بیان این که وزارت راه و شهرسازی از تفکر ساخت داخل حمایت می کند، افزود: یقین داریم که تولید داخل، راه پیشرفت ماست و قطعا از آن حمایت می کنیم. خوشبختانه در صنعت حملونقل و عمران تنوعی از تجهیزات را داریم و ارزش افزوده این تجهیزات مربوط به دانش فنی و قدرت تحلیل مهندسی است.
وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم در صنایع دریایی، ریلی، جادهای و صنعت فرودگاهی از تولیدات داخلی استفاده کنیم.
تولید ۶۶ خودروی آتش نشانی تا اواسط سال آینده
در این مراسم همچنین «سیاوش امیرمکری» مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، گفت: بعد از انقلاب اسلامی تا مدتی امکان خرید تجهیزات هوانوردی و خودروهای آتش نشانی پیشرفته وجود داشت. سپس به دلیل وجود توانمندی داخلی برای تولید این خودروها این کار توسط شرکتهای نماینده شرکت خارجی انجام می شد. اما در ادامه این شرکتها با مشکل تخصیص ارز مواجه شده و به تولید داخلی ورود پیدا کردند.
وی افزود: این خودروها با خودروهای آتش نشانی شهری متفاوت هستند و بر اساس دستورالعمل های ایکائو باید در کمتر از ۴ دقیقه ۸۰ کیلومتر را طی کند. همچنین مواد اطفا حریق باید ترتیبی از فوم و پودر باشد که این امر نیاز به تکنولوژی بالایی دارد. آنچه از خودروسازان انتظار داریم این است که برای تولید خودروهای آتش نشانی «فوماتیک» سطح تکنولوژی را ارتقا دهند.
امیر مکری با بیان این که مهم ترین مشکل کشور کِشندهها هستند که تامین آن کار راحتی نیست، گفت: با هماهنگی مدیرعامل ایران خودرو دیزل قرار است این کشندهها تولید شده و تا اواسط سال آینده ۶۶ دستگاه خودروی آتش نشانی به ناوگان کشور اضافه میشود.