بیرجند - ایرنا - سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون ۳۱ واحد صنعتی و تولیدی استان که به دلایل مختلف تعطیل شده بودند، مجدد به چرخه تولید بازگشت.

مرتضی عابدینی روز شنبه در حاشیه راه‌اندازی مجدد ۲ واحد تولیدی شهرک صنعتی بیرجند افزود: با فعالیت دوباره این واحدهای صنعتی ۲۲۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام و زمینه اشتغال ۳۶۰ نفر مجدد فراهم شد.

وی گفت: برخی واحدهای صنعتی به مرور زمان با توجه به برخی مشکلات از قبیل نقدینگی، از دست دادن مشتریان، فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات و مشکلات مالیاتی از چرخه تولید خارج و غیرفعال می‌شوند.

وی ادامه داد: واحدهای غیرفعال یکسری ظرفیت‌ها و سرمایه‌های موجود هستند که نمی‌توان از ظرفیت آنها در حوزه اشتغال یا ارزش افزوده استفاده کرد لذا یکی از برنامه‌های محوری که در دستور کار قرار دارد راه‌اندازی مجدد اینگونه واحدهای تولیدی است.

سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی اظهار داشت: در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بیش از ۶۰۰ طرح صنعتی مستقر شده که از این تعداد ۳۵۰ واحد به بهره‌برداری رسیده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در شهرک صنعتی بیرجند ۲۵۰ طرح صنعتی ایجاد شده که از این تعداد ۱۶۰ واحد به بهره‌برداری رسیده است.

عابدینی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد واحدهای تولیدی شهرک صنعتی بیرجند فعال است گفت: بررسی موانع، مشکلات و عارضه‌یابی واحدهای غیرفعال شهرک‌های صنعتی استان در دستور کار قرار دارد تا با استفاده از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مجدد به چرخه فعالیت بازگردند.

وی گفت: از ابتدای تشکیل دولت تدبیر و امید تاکنون ۷۷ هکتار از اراضی استان صنعتی شده و زمینه اشتغال ۴۴۳ نفر نیز فقط در شهرک صنعتی بیرجند فراهم شده است.

۲ واحد صنعتی در شهرک صنعتی بیرجند که سال‌های گذشته به دلیل برخی مشکلات تعطیل شده بودند، احیا و در هشتمین روز دهه فجر افتتاح شد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل تامین اجتماعی و معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی روز شنبه با حضور در محل شهرک‌ صنعتی بیرجند این ۲ واحد تولیدی را افتتاح کردند.

شرکت آجر نسوز آذر خراسان یکی از این ۲ واحد است که از سال ۸۶ تا ۹۶ در تملک بانک صادرات بود و سرانجام سال ۹۶ به صورت اجاره به شرط تملیک به سرمایه‌گذار تحویل شد.

این واحد پس از انجام اقدامات اولیه و قانونی امسال بار دیگر راه‌اندازی شد و برای ۲۰ نفر اشتغال جدید و پایدار ایجاد کرده است.

سرمایه‌گذاری این واحد بیش از ۲ میلیارد تومان و ظرفیت تولید آن سالانه ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار عدد آجر نسوز است.

همچنین واحد صنایع چوب امیر که امروز به بهره‌برداری رسید، از سال ۹۴ غیرفعال بود و با واگذاری به سرمایه‌گذار جدید احیا و راه‌اندازی شده است.

ظرفیت تولید این واحد ۱۰ هزار و ۶۰۰ متر مربع مصنوعات چوبی در سال است و اکنون با ۳۰ درصد ظرفیت اسمی خود کار می‌کند.

با احیای مجدد این واحد برای ۹ نفر زمینه اشتغال جدید و پایدار ایجاد شده است.

خراسان جنوبی ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب دارد که از این تعداد ۱۸ ناحیه و شهرک صنعتی در حال واگذاری زمین و انعقاد قرارداد است.